**** חיסון חי-מוחלש לפוליו ומחלת גיאן בארה****

דיון מתוך פורום  חיסונים לילדים - משרד הבריאות

14/10/2013 | 17:40 | מאת: מודאגת

פורסם לאחרונה על 3 מקרים של שיתוק בילדים כתוצאה ממחלת הגיאן בארה שהיא מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים ויכולה לגרום לשיתוק זמני או תמידי. לגבי מקרה אחד ידוע כי הילדה חוסנה כמה שבועות קודם לכן עם החיסון לפוליו. לגבי שני המקרים האחרים לא ברור אם הילדים שחלו חוסנו. כמו כן נכתב כי כל השלושה חלו בשילשולים טרם שפיתחו גיאן בארה ובשניים משלושת המקרים הם לקו בזיהום של חיידק המעיים הקמפילובקטר שיכול לגרום לשילשולים וגם לגיאן בארה.ידוע גם שחיסונים, כולל החיסון לפוליו, יכולים לגרום לעיתים נדירות למחלת גיאן בארה. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4440284,00.html http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4435871,00.html שאלותי: 1) האם שני המקרים הנוספים שדווח עליהם היום חוסנו עם החיסון החי-מוחלש? בטוחני שלמשרד הבריאות יש את המידע על כך. 2) האם ניתן לשלול לחלוטין ששלושת המקרים נבעו מהחיסון? 3) האם ניתן להסיק בבטחון שמה שגרם לגיאן בארה הוא זיהום המעיים ולא החיסון?

לקריאה נוספת והעמקה
16/10/2013 | 11:25 | מאת: ד"ר גיל הירשהורן

מדי שנה מאובחנים כמה עשרות מיקרים של תסמונת גיאן - ברה, שהיא מחלה אוטאימונית שיתוקית חולפת, בעקבות זיהום שתקף את הגוף - תוקפת בכל גיל. לא ידוע בספרות על קשר בין היסון לפוליו לבין הופעת התסמנות - מה גם שבמקומות שבהם לא מחסנים בנגיף המוחלש אין פחות מקים ולחלופין במקומות שבהם כם מחסנים אין יותר מקרי גיאן ברה. תופעות לוואי מחיסונים מופיעות בדרך כלל בסמיכות לאירוע ולא זמן רב אחריו לא זוהה נגיף במעי הלוקים במחלה ולכן הסבירות שזו הסיבה נמוכה ביותר.

16/10/2013 | 15:23 | מאת: ביולוג

1. כמדומני שבעלון החיסון לפוליו מצויין שגיאן בארה יכולה להופיע אחרי החיסון החי-מוחלש (אם כי זו תופעה נדירה). 2. מחלות אוטואימוניות ופגיעות נוירולוגיות יכולות להופיע גם כמה שבועות-חודשים לאחר חיסון (או לאחר מחלה זיהומית). למשל מחלת גיאן בארה יכולה להופיע גם 6 שבועות ויותר לאחר חיסון נגד שפעת. 3. עליה במקרי גיאן בארה לאחר חיסון פוליו חי-מוחלש דווחה בתורכיה ובפינלנד וזה התפרסם במאמרים בספרות המדעית. 4.זה שנגיף הפוליו לא נמצא במעי אצל אלו שחלו בשיתוק עדיין אינו מהווה הוכחה לחוסר קשר סיבתי. הנגיף יכול להיות במעי כמה שבועות ואח"כ לנדוד למערכת העצבים מבלי עדות לנוכחותו בצואה. בנוסף לכך, מחלה אוטואימונית יכולה להתפתח לאט ולאחר שהטריגר למחלה כבר נעלם מהגוף. 5. רק בכ 60% מהמקרים של גיאן בארה ניתן לקשור את המחלה לזיהומים שונים. 6. לא בכל המקרים של גיאן בארה מחלימים לחלוטין מהשיתוק. אפשר גם למות מהמחלה. 7. לאור נסיבות ארבעת מקרי השיתוק שדווחו עד כה בעתונות בחודש אוקטובר לא ניתן לקבוע בבטחון מה גרם לשיתוק - החיסון או הזיהום.

מנהל פורום חיסונים לילדים - משרד הבריאות