ירידה חדה בטסטוסטרון וב-TH4 בעקבות ניתוח בהיפופיזה

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת

26/02/2024 | 09:48 | מאת: אריק

שלום רב, אני בן 62. לפני כשנה, במפתיע התגלה אצלי גידול שפיר בבלוטת יותרת המוח. עקב היותו גדול, וממש כבר כופף את עצב הראייה אז הוחלט על ניתוח להוצאתו. הניתוח בוצע באפריל 2023. לאחר הניתוח (שהיה די טראומתי מבחינתי) נבדק הפרופיל ההורמנאלי שלי ונמצא תקין. לאחר כ-3 חודשים חזרתי על בדיקות הורמונים בקופ"ח - ונמצאו תקינים. אך, לאחר כמה חודשים נוספים, כ-6 חודשים לאחר הניתוח - התחלתי לסבול מבעיות של גלי חום, תשישות, הזעות מרובות, הרגשה כללית רעה כל הזמן, וכן התחלתי לסבול בתכיפות גדולה מהתקררויות קשות דמויות שפעת, וכן גם קושי גדול בקיום יחסי מין. בבדיקת דם נמצא כי רמת הטסטוסטרון ירדה לפחות מ-0.4 (טווח הערכים הנורמאלי לגילי אמור להיות בין 20-40), וכן ירידה גדולה בהורמון בלוטת התריס TH4, עד מתחת לסף התקין. שאלותי הן: 1. האם תיתכן פגיעה מאוחרת כ"כ בבלוטת יותרת המוח? 2. מצד שני האם ייתכן שיפור ספונטני עתידי בהמשך בלא טיפול? 3. מה יכולות להיות ההשלכות הבריאותיות אם לא אתחיל טיפול הורמונאלי חלופי? 4. אם כן אתחיל טיפול הורמונאלי - האם זה יכול לגרום לכך שהגוף כבר "יתרגל" ולא יוכל לייצר יותר הורמונים בעתיד? 5. מהן החלופות השונות לנטילת תוסף טסטוסטרון , ומה היתרונות והחסרונות בהן? תודה רבה!

תתכן פגיעה יחסית מאוחרת, לרוב בלתי הפיכה אם יש בעיה בציר התירואיד חובה לטפל לגבי טסטוסטרון לשיקולך , אי טיפול עלול לגרום לאוסטאופורוזיס, השמנה, אנמיה עייפות ועוד אין חלופות לטסטוסטרון

27/02/2024 | 20:01 | מאת: אריק

ד"ר אבירן שלום, בהמשך לשאלתי הקודמת בדבר חלופות לתוסף טסטוסטרון - התכוונתי למעשה לשאול: כיצד ניתן לקבל את הטסטוסטרון? זריקה? מדבקה? כדורים? ומה היתרונות והחסרונות בנ"ל. תודה רבה!

קיים בזריקות או ג'ל יומי, שניהם טובים, כל אחד מה שמתאים לו, ממליצה לגשת להתיעצות מסודרת אצל אנדוקרינולוג

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת