שינה ערבה

דיון מתוך פורום  טיפת חלב

05/02/2013 | 14:37 | מאת: נועה

שלום רב, בתי בת 5 חודשים מתעוררת פעמים רבות בלילה. לרוב בשביל לינוק כל 2-2.5 שעות (ביום יונקת עד 5 דקות ומסרבת ליותר דבר הגורם לארוחות מרובות ביממה), לפעמים לחיבוק ופעם אחת לקקי בין 4:30-5:30. עד לפני כחודשיים היתה מתעוררת פעם אחת בלבד בלילה ויום אחד הכל השתנה... לציין שלפני מספר שבועות הורידו לה רצועות לטיפול במפרק הירך. בתחילה חשבתי שהיא מתרגלת למצב החדש אך שום דבר לא השתנה ואף החמיר. לעיתים קרובות יש קושי בלהרדים אותה חזרה. בעיה נוספת, הקטנה לא מצליחה כלל להרדם בעצמה ותמיד זקוקה לעזרה(תנוחת ערסול, הנקה, ליטוף במצח ובמקרים קיצוניים (אך תכופים) של בכי אף מנשא). והשאלות... 1. ממה לדעתך נובעת הבעיה בלילה וכיצד ניתן לשפר את המצב? 2. כיצד ניתן לגרום לקטנה להרדם בעצמה? זקוקה לעיצתך... תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

נועה שלום, ביתך סיגלה לעצמה את ההנקה גם כחפץ מעבר וגם כהקשר שינה - היא זקוקה להנקה גם כדי להירגע וגם כדי להירדם. זהו הרגל שרצוי לשנות - מ2 סיבות - היא כל הזמן אוכלת - אז היא לא מגיעה למצב של רעב בשביל ארוחה שלמה(ולכן הארוחות שלה קצרות). סיבה נוספת - זה מתיש אותך! השלב הראשון בשינוי של הרגלי השינה - זה בכל הנקה - יש לנתק אותה לפני שהיא נרדמת. בהתחלה יש לנתק אותה מהשד כשהיא מעט מנומנמת, ובהמשך לנתק אותה גם לפני כן - ומיד אח"כ להשכיב אותה במיטתה. מעבר לצורך בשינוי הרגל ההירדמות - גם כשאת מרדימה אותה - יש להיות מאד מונוטוני בהרדמה - ההרדמה הנכונה ביותר זה במיטתה עם ליטופים - ובכל הירדמות יש להרדים אותה באותה דרך - תינוקות זקוקים למונוטוניות ולעקביות - כך הם מרגישים בטוחים יותר ולומדים מהר יותר את הכללים שההורים מציבים להם. 2 סיבות נוספות למצב של התעוררויות מרובות בלילה וקושי להירדם - אם היא לא ישנה מספיק במהלך היממה - היא מגיעה לשינה עייפה - וזה מקשה על ההירדמות, וגורם להתעוררויות במהלך הלילה. בגיל 5 חודשים תינוק אמור לישון 10 שעות ביממה מהם כ10 שעות בלילה - בד"כ ה10 שעות הללו לא רצופות - אלא 5 הראשונות יהיו רצופות ואח"כ החצי השינה - היא שינה קלה יותר מלווה בהתעוררות. רק אחרי שהיא מתעוררת - ומקבלת יניקה - מצופה שהיא תחזור לישון. חשוב גם לודא שאת מרדימה אותה בחלונות השינה שלה - כלומר בשעה שהכי מתאים להשכיב אותה לישון - כי אז היא עייפה אך לא עייפה מדי בכדי להירדם. את חלון השינה את יכולה למצוא על ידי הסתכלות עליה במהלך הימים הקרובים - וחיפוש הסממן הראשון של עייפות - זה יכול להיות בהייה באויר, תנועה פחות של הרגליים או ליטוף עצמי של הפנים. בד"כ פיהוק, וחוסר שקט זה סממן מאוחר מדיי.... עכשיו שהיא בלי רצועות יש לה יכולות ליותר תנועות רגליים - וזה בהחלט יכול להוות סיבה להתעוררות - היא מזיזה את הרגליים - ומתעוררת מהתנועה החדשה שהיא פחות מכירה. ואחרון אחרון - המתוקה היא עוד צעירונת - כלומר היכולת שלה לישון לילה שלם עדיין לא קיים - הסימן לכך היא הצורך להחליף לה קקי ב4-5 לפנות בוקר - זה מכוון אותי להבין שהורמון השינה עדיין לא פעיל מספיק - כיון שהורמון השינה גורם גם למעי לעבוד יותר לאט - וכך למעשה גם מערכת העיכול עובדת פחות ולא מייצרת צואה במהלך שעות הלילה. ואם למתוקה יש קקי באמצע הלילה - סימן שריכוז המלטונין עוד לא הגיע לנורמה(וזה נורמלי לגילה!!) לילה טוב ושבת שלום!

09/02/2013 | 19:26 | מאת: נועה

רנה, תודה רבה רבה על התשובה המפורטת! ביום הראשון הקטנה נרדמה רק מליטופים, אך ביום השני צרחה בהיסטריה עד שלא יכולתי להשאיר אותה במיטה. במקרה כזה האם להמשיך להיות עיקביים או להרים אותה? תודה רבה!

מנהל פורום טיפת חלב