בלאגן סביב הסטומה

דיון מתוך פורום  סטומה - תמיכה

אולי למישהו יש רעיון מה זה יכול להיות, או אולי קרה למישהו מכם. תקציר - לפני 4 שנים כריתת מעי הגס, מלבד הרקטום, והשקה של המעי הדק לרקטום. שנה אחרי זה יצירת לופ אילאוסטומי (סטומה זמנית). לפני 5 שבועות כריתת גדם הרקטום וסטומה קבועה. אבל אני רוצה להסביר קצת על הסטומה. המנתח לא יצר סטומת קצה חדשה (שבה יש רק חור אחד), אלא השאיר את סטומת הלולאה שלי כמו שהיא ופשוט חתך את הלופ הדיסטלי (ההמשך של המעי הלא פעיל שיורד במורד הזרם לרקטום) וסתם אותו. נשאר גדם של 1.5 ס"מ מההמשך הזה. אז עכשיו מבחוץ הסטומה שלי נראית כמו סטומת לופ (אותה סטומה ראשונה שעשו לי לפני 3 שנים), אבל מבפנים יש גדם של 1.5 ס"מ של המעי הלא פעיל, חתוך, חתום וסגור. עכשיו לבעיה, ביום וחצי האחרונים התחלתי להרגיש גירודים מטרידים סביב הסטומה, חשבתי טוב, צריך להחליף בסיס. הבוקר החלפתי ולתדהמתי (התדהמה היא בגלל שכל 3 שנות חיי הסטומה שלי מ-ע-ו-ל-ם לא היו לי איזשהן בעיות עם הסטומה או עם העור סביבה, וגם בגלל שאני פשוט הכככככי פחדנית בעולם) גיליתי מקבץ של שלפוחיות משני צידי הסטומה ובכחצי מהקוטר סביבה שטף דם שחור. מה שעוד הדאיג אותי הוא שהחור הדיסטלי דווקא - הלא פעיל (שמאחוריו ישנו רק 1.5 ס"מ של גדם מעי סגור) הפריש הפרשה קטנה ירוקה. לגבי הגירודים, היה מאוד ברור שהשלפוחיות הן שגורמות לגירודים, כי הגירודים הם בדיוק איפה שהן נמצאות. אני פשוט מתחילה לחשוב כל מיני מחשבות שהעיקרית בהן היא שאולי התפתח זיהום בגדם של ה 1.5 ס"מ שהושאר...?? או שאולי אלה תופעות שכיחות אחרי ניתוח כזה וזה חולף עם הזמן? למרות שאחריי יצירת הסטומה שלפני 3 שנים אף פעם לא קרו כאלה דברים. האם קרה למישהו מכם? בינתיים, אחריי ששמתי ציוד חדש, הגירודים נרגעו לגמרי. אציין שכשהורדתי את הבסיס העור היה לגמרי נקי, שום צואה לא דלפה על העור בכלל, כך שזה לא בגלל מגע של צואה עם העור. תודה למי שיכול לעזור.

01/10/2013 | 10:29 | מאת: ליאב

היי הודיה, לגבי ההפרשות, אולי זאת איזשהי שארית מהניתוח. נראה לי שהכי טוב לבדוק האם זה ממשיך או שהיה חד פעמי. לגבי השלפוחיות ושטף הדם, חוויתי את שניהם. למען האמת, נראה לי שבאופן קבוע יש לי טבעת כהה סביב כל הסטומה. ראיתי אותה אבל היא אף פעם לא הטרידה אותי, תמיד חשבתי שזה בגלל הלחץ של מרכז מגן העור. השלפוחיותבאמת מאוד מגרדות, בעצם כל סוג של פריחה וזה כמו להיות עם גבס, כי אי אפשר ממש לגרד. יכול להיות שנשארה קצת לחות שאולי תרמה להתפתחות של התופעה.

אולי זה באמת בגלל הלחץ של הבסיס הקעור וטבעת האטימה, כי כל התופעות הן בגבול הקוטר של האזור הקעור וטבעת האטימה. דיברתי גם עם דין שגם חושב שזה אולי הלחץ. בינתיים דיברתי גם עם אחות הסטומה שהרגיעה ואמרה שזה קורה הרבה. היא הרגיעה אותי כי אני כבר נכנסתי לסרטים של עד כדי ניתוח נוסף. היא אמרה שיש אנשים שאצלם זה ככה כרוני, אבל לא משהו שצריך להדאיג, כמו זיהום או דברים אחרים. אתה אומר שיש לך תמיד טבעת כהה סביב, אבל מה לגבי שלפוחיות? אתה סובל מזה גם? זה ממש לא כיף.

03/10/2013 | 12:42 | מאת: בני

כפי שהבנתי משירשור קודם את מחליפה אחת לשבועיים .....זה יכול לתת הסבר כלשהו...

אני עם סטומה 3 שנים. במשך שנה רצופה הייתי מחליפה כל 10-14 יום באופן קבוע ומעולם לא הייתה לי בעייה הכי קטנה בעור. יכול להיות יותר שזה תופעות של אחרי ניתוח כרגע. אחריי ניתוח תמיד קורים כל מני דברים מוזרים שיכולים לקרות בגלל השפעה של חומריי ההרדמה, אנטיביוטיקות מניעתיות, משככיי הכאבים ובכלל, באופן כללי, הטראומה והסטרס שהגוף עובר יכולים כשלעצמם לגרום להופעת תופעות הכי מוזרות. כמובן שעכשיו אני מחליפה לעיתים קרובות יותר בגלל שאני חייבת להיות במעקב עם העור. משהו כמו בין 2-5 ימים. כרגע אני יומיים עם הבסיס החדש וכל עוד שאני מרגישה שהוא בסדר ואין גירודים בעור, אשאר איתו עד ראשון ואז אבדוק מה מצב העור. תודה על העצה (בייבי אגיסטן). האם הוא על בסיס שמן?

03/10/2013 | 16:06 | מאת: דין

לדעתי כדאי לך לשקול "רענון נוהל" החלפת הציוד שלך. אופן ההחלפה כפי שתארת אותו נשמע מורכב ומסורבל ואני חושב שאפשר לעשות את זה בצורה נוחה פשוטה ומהירה יותר. זה חשוב בפרט עכשיו שאת מחליפה לעתים קרובות יותר - יעשה לך חיים יותר קלים ולא תתבאסי מכל החלפה (אני אישית כמעט נהנה לעשות את זה חחח)

אני, בהתחלה (בניתוח לפני 3 שנים) כ"כ התלהבתי מהסטומה וממש אהבתי אותה (כי היא הקלה עלי כ"כ את החיים ובזכותה הרגשתי כ"כ טוב אחרי 17 שנים של תופת) שרק חיכיתי כל הזמן מתי יגיע הזמן להחליף ציוד, כי כ"כ נהניתי לטפל בה ואפילו סתם להסתכל עליה... נשמע הזוי, אני יודעת, וסטומאית אחרת כבר אמרה לי שאני צריכה טיפול חחחחחח. טוב היום ההתלהבות ירדה בהרבה, אבל בכל זאת, החלפת בסיס היא לא סיוט בעיני, כל עוד שאין בעיות בסטומה או בעור, כמובן. בכל מקרה, עושה רושם שמחר בבוקר אחליף שוב (זה יהיה 3 ימים), כי אני כבר מרגישה שזה לא זה :(

מנהלי פורום סטומה - תמיכה