האם קרה כאן למישהו?

דיון מתוך פורום  סטומה - תמיכה

08/07/2012 | 23:19 | מאת: שרון

שלום לכולם, יש לי סטומה זמנית (אילאוסטומי) ואתמול קרה לי משהו שהכניס אותי לחרדות. בפועל כ30 ס"מ מהמעי הדק פשוט זלג אל השקית, אין לרופאים יותר מידי הסבר למה זה קרה או איך למנוע להבא. אז עכשיו אני בלחץ. המעי נראה לי "חי", הוא לא מפסיק לזוז. זה לא משהו שאמור לקרות, נכון? הסטומה אמורה להיות רגועה. אשמח לשמוע מבעלי תובנות

לקריאה נוספת והעמקה

אתה מתכוון שהמעי עצמו ממש יצא החוצה ב- 30 ס"מ? אם כן, אז מדובר בצניחה. לי לא קרה. הרופאים לא הזכירו משהו בקשר לניתוח לתיקון הצניחה? אם לא, אז כדאי ללכת לכירורג קולורקטלי בהקדם להתייעצות. עד כמה שאני יודעת יש לתקן את זה ע"י ניתוח. בוודאי שהמעי חי, הוא אמור להיות חי, אחרת הוא היה הופך כחול-סגול ולא ניתן היה להשאירו בתוך הגוף... הוא חי, זז ונושם - זה מה שנקרא ניע מעיים - או בלעז - פריסטלטיקה. כל מערכת העיכול מורכבת מצינור אחד ארוך מאוד שרירי ומפותל והדגש על שרירי - רקמת השריר של הצינור הזה מאפשרת את התנועתיות שלו. המעי הדק, כמו גם כל מערכת העיכול נמצאים כל הזמן בפריסטלטיקה והם אמורים לזוז, אחרת המזון לא היה מתקדם הלאה לאורך הצינור ועד לפתח היציאה והכל היה נשאר בפנים. אז לא לדאוג! הוא זז וטוב שכך! אז כאמור, גש לרופא כירורג בהקדם להתייעצות ותעדכן אותנו! בהצלחה ורפואה שלמה!

09/07/2012 | 10:37 | מאת: שרון

קצת הרגעת אותי שהסטומה צריכה להיות בתנועה. לגבי זה שהמעי יצא החוצה- מי שהחזיר אותו למקום היה כירורג והוא אמר שאין מה לעשות, אלא רק לחכות לניתוח הסגירה. נראה לי הזוי לחיות ככה בדאגה

09/07/2012 | 09:50 | מאת: זואי

גם לאור ההסבר של הודיה, אז נראה לי שככה היה אצלי.. וממש מההתחלה. הסטומה אצלי מעולם לא היתה חתיכה קטנה. זה תמיד היה צינור ארוך כולל 2 צדדים ל"צינור" (כנראה חלק היה אמור להשאר בבטן ומשום מה הוצא.) בקיצור - אם זו סטומה זמנית, בטח לא יעשו כלום. אם היא קבועה, אז ניתן לתקן. כשהסטומה "גדולה/ארוכה" יותר - שמים לב יותר לתנועות שלה. זה כאמור נורמלי מאוד. שימי לב גם לגדלים המשתנים שלה - כשאת בעמידה/ישיבה/שכיבה. אם הסטומה אובר פעילה וגדולה כשאת מחליפה בסיס, ואת עושה את זה בישיבה - נסי לעבור לשכיבה. כי אז הסטומה תקטן ויהיה לך נוח יותר להדביק את הבסיס.

09/07/2012 | 10:42 | מאת: שרון

כן, נוצא מצב מטורף, שמרב פחד שזה יקרה לי שוב, אני רוב הזמן בשכיבה.

הי שרון, מה שאתה מתאר הוא מצב הנקרא צניחה (Prolapse) של הסטומה החוצה מהבטן והוא נוצר כתוצאה מהיפרדות העור סביב הסטומה מהסטומה מה שמאפשר למעי להחליק החוצה. זהו אחד מהסיבוכים הקיימים בסטומה. לעיתים ניתן לפתור זאת ע"י דחיפה של המעי חזרה פנימה ולעיתים אין מנוס מהתערבות כירורגית. מצב שכזה דורש בדיקה ומעקב של רופא כירורג. אני מבינה כי ראית כבר כירורג שדחף את המעי פנימה. כיון שממילא ניתוח הסגירה שלך קרוב די צפוי שלא יתערבו כירורגית אלא פשוט ימתינו עד הסגירה. אין דרך למנוע את הצניחה מלהתרחש שוב אבל הייתי ממליצה על לבישת משהוא צמוד סביב הסטומה כדי לעזור לבטן להחזיק את הסטומה במקום. במקרה של בנות קל יותר להמליץ על תחתונים מחטבים או תחתוני בוקסר בגזרה גבוהה שתופסים את כל העסק ומחזיקים אותו. במקרה שלך הייתי אולי מנסה ללבוש תחתוני בוקסר מעל הסטומה והשקית וללבוש תחתונים שיחסית צמודים לגוף ויעזרו להחזיק את כל העסק. לו היתה לך סטומה קבועה או לטווח רחוק סביר להניח שהיו מתערבים כירורגית על מנת לתקן זאת אבל כיון שבמילא אוטוטו סוגרים לך את הסטומה אז באמת שאין טעם. חשוב גם בינתיים לוודא שהחור של הבסיס מתאים לגודל הסטומה ואינו גדול מדי (מומלצת מדידה חוזרת של גודל הסטומה לוודא את גודל החור הדרוש בבסיס). שימוש בבסיס בעל חור בגודל מתאים יכול לעזור מאוד במניעת צניחת המעי.

מנהלי פורום סטומה - תמיכה