סירקדין - אופן פעולת המלטונין

דיון מתוך פורום  הפרעות שינה ונחירות

02/11/2016 | 21:37 | מאת: דלית

אפשר הסבר תמציתי על אופן פעולת המלטונין (אפרופו סירקדין שקיבלתי לאחרונה לנסיון של 3 חד'). האם אמור לפעול מיידית להשריית שינה? האם פועל באופן מצטבר על: השריית שינה? שינוי וכיוונון זמני השינה לזמנים אופטימליים ו"נורמליים"? האם מיידי וטווח ארוך ביחד? ואם פועל - האם אמור להשתפר במשך אותם 3 חודשים, והאם ההשפעה המתקנת אמורה להשאר גם אח"כ? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

סירקדין הנו מלטונין בשחרור מושהה. תפקידו העיקרי של המלטונין בתחום השינה הוא כסמן המאותת למוח כאשר תזמון השעונים הביולוגיים השונים מתאים לשינה והוא למעשה חלק ממערכת המתאימה באופן קבוע את השעונים הביולוגיים לשעות האור והחושך של היממה. השריית שינה ע"י מלטונין היא אפקט נוסף ונלווה לתזמון השינה. השריית השינה מתרחשת באופן יעיל יותר כאשר המלטונין ניתן בשעות בהן גם השעונים הביולוגיים האחרים מתואמים למצב המאפשר שינה. השריית השינה תלויה לכן בזמן הנטילה של התרופה(בניגוד לכדורי השינה הרגילים). האפקט המיישן של המלטונין חלש באופן משמעותי בייחס לתרופות השינה האחרות.

07/11/2016 | 14:20 | מאת: דלית

תודה על ההסבר. אני הולכת לישון באחת וחצי ומתעוררת (עם שעון) בקושי בתשע וחצי. רוצה להקדים באיזה שעה את שעת השינה בלילה ולהצליח לקום מוקדם יותר. כמה זמן לפני השינה מומלץ לקחת את הסירקדין? בשבוע שלקחתי זה היה חצי שעה- שעה לפני השינה. אני רואה שרשום 1-2 שעות לפני השינה. וגם רשום שכדאי אחרי אוכל. ז.א. שצריך לאכול צמוד לשעת השינה? ואם שאר סמני השינה כמו עמעום אורות והורדת הילוך לא יהיו - לא תהיה השפעה למלטונין? והאם אחרי 3 חודשים של שימוש, בתקווה ויהיה שינוי בשעות השינה ובאיכותה - האם השינויים ישארו ללא הכדור? תודה

מנהל פורום הפרעות שינה ונחירות