מתקשה להרדם

דיון מתוך פורום  הפרעות שינה ונחירות

04/05/2015 | 09:45 | מאת: עמית

היי ד"ר. אני בן 31. סובל מ-delayed sleep phase syndrome קצת קיצוני (7 בבוקר השעה הטבעית) ומטופל במלטונין במינון נמוך (2 מ"ג) במשך שנתיים וקצת. מאז ישן בשעות נורמליות בלי בעיה. לאחרונה התחילה אצלי תופעה שאני מרגיש שהגוף נרדם לפני המח. אני מרגיש את הרגליים נהיות כבדות כאילו שמו בהם שקי חול. תופעה שהיתה לתקופה קצרה בעבר ונעלמה לאחר תקופה. אך הפעם אני מרגיש את זה גם בידיים ובבטן העליונה שכאילו מתהדקת. הדבר שהופך את זה להכי בעייתי זה שגם הנשימה מרגישה איטית ושטחית יותר למרות שאני עוד עירני. זה קרה לי גם כמה פעמים במהלך היום רק שהתופעה הייתה פחות קיצונית. אני לא חושב שמדובר בהתקפי חרדה מאחר ואני מתעלם וממשיך להתנהג כרגיל גם בחברה בזמן שזה קורה. אני לא נרדם או לא זוכר דברים שעשיתי, כך שאודה לחוות דעתך האם מדובר בכלל בתופעה שמוגדרת כהפרעת שינה.

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר בתופעה המכונה שיתוק שינה. שיתוק השיינה איננו שיתוק אמיתי. זה הוא מצב בו ירידת מתח השרירים האופיינית להרדמות מופיעה לפני ניתוק הגירוי הסביבתי מן ההכרה. התופעה עלולה להגרם מחסך שינה ולעיתים ע"י גורמים אחרים הפוגמים ברציפות השינה. הקפדה על משך שינה ותזמון שינה תקינים חשובה ע מנת למנוע הופעת התופעה . במידה ולא מועיל , רצוי לפנות למעבדת שינה להמשך ברור.

ההרדמות כוללת בתוכה תהליכים אחדים. חלקם נוגעים לשינוי במצב ההכרה וחלקם לשינויים בתפקוד השרירים ואיברי הגוף השונים. חלק אחר נוגע לחילוף החומרים. כרגיל תהליכים אלו מתרחשים יחדיו כך שלא ניתן להבחין בינהם. קיימים מצבים בהם נוצרת הפרדה בזמן בין התהליכים השונים וז ניתן לחוות את אופן ההרדמות אותו אתה מתאר. אין הסבר ברור למקור התופעה אך ידוע שאין היא מהווה מחלה או מבשר מחלה כל שהיא וצפוי שכפי שבעבר חלפה מעצמה תשוב ותחלוף גם הפעם.

מנהל פורום הפרעות שינה ונחירות