שאלות לד"ר.

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

24/04/2014 | 19:50 | מאת: סכיזו.

שלום ד"ר, שמעתי פעם בהרצאה שחולי פרקינסון שמקבלים אל-דופה עלולים לסבול ממיניות יתר. האם ניתן להסיק מכך שחולי סכיזופרניה מיניים יותר? האם זו הסיבה לפגיעה בחשק המיני ע"י אנטיפסיכוטיות? כמו כן, בן 36, כ 4 שנים עם זיפרקסה, כרגע על 5 מ"ג וחווה סוג של ירידה בחשק דווקא עם מגמת ההפחתה בטיפול. האם זו יכולה להיות השפעה מאוחרת של הטיפול או עניין של גיל/מצב בריאותי בכלל? תודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

יש דיווחים על עליה בחשק המיני עם טיפול באגוניסטים של דופמין (חומרים שנקשרים לקולטן לדופמין ומפעילים אותו). לא נראה לי שאפשר להסיק באופן ישיר בין סכיזופרניה וחשק מיני. המנגנון של מחלת הסכיזופרניה מורכב, אמנם דופמין משתתף בו אבל לא רק הוא. גם המנגנון של תשוקה ומיניות מורכב, דופמין משחק תפקיד אבל הוא לא היחיד. תרופות אנטיפסיכוטיות פוגעות בחשק המיני בעיקר על ידי העלאת רמת פרולקטין, עליה ברמת פרולקטין קורית בתחילת הטיפול בחלק מהתרופות בחלק מהמטופלים אבל לרוב חולפת. אפשר לבדוק רמת פרולקטין כדי לוודא זאת. חשק מיני הוא דבר מורכב שיכול להיות מושפע מגורמים רבים פרט לתרופות, גיל הוא אחד מהם. אם הירידה בחשק הופיעה עם ההפחתה בטיפול יתכן שמה שגורם לה הוא דווקא המצב הנפשי ולא הטיפול. אין לטיפול באנטיפסיכוטיים השפעה על החשק המיני אחרי שמפסיקים אותם.

25/04/2014 | 21:25 | מאת: סכיזו.

תודה על הדאגה דוקטור אבל מצבי הנפשי תקין. אני על 5 מ"ג זיפרקסה כבר שנתיים בתיאום עם הרופא המטפל, עובד בהייטק ומתחתן עוד מספר חודשים ולכן הנושא חשוב לי. מצד שני לאנשים יש חיי מין בריאים גם 3 עשורים אחרי גיל 35. אבקש בדיקת פרולקטין.תודה.

מנהל פורום סכיזופרניה