ילדה בסיכון

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

31/07/2014 | 07:52 | מאת: מחנכת כיתה ט

יש לי תלמידה בכיתה שמסתובבת עם חברים לא פשוטים. היא יתומה מאב. כשהיא מתבקשת לספר עליו איננה זוכרת אותו. לאימה יש בן זוג ולהם ילד משותף. התלמידה מטפלת בו באהבה. יצויין כי האם לא מגיעה לפגישות עם בית הספר בטענה שיש לה כאבי גב. ניראה כי מדובר באם מניפולטיבית. התלמידה קיבלה לפני שנתיים פסיכודרמה. על פי הערכה הילדה נוטה להידרדר. ניראה שהיא זועקת מבחוץ. היא מגלה עצמאות אך יחד עם זאת היא לבד מאוד. כיצד אוכל לעזור לה?

לקריאה נוספת והעמקה
01/08/2014 | 11:53 | מאת: קובי והב

שלום, במובן הטכני, כדאי לשקול ביקור בית, זאת כדי לראות מקרוב באילו תנאים חייה הילדה (פיזיים ורגשיים), וכדי לנסות ולגייס את האם לשיתוף פעולה עם בי"ס. כפי שאת וודאי חווה מדי יום... גיל ההתבגרות מתאפיין בהתנהגויות שונות שמטרתן גיבוש עצמי בוגר, עצמאי ואוטונומי. תופעת הנשירה הסמויה והגלויה של בני הנוער היא אחת התופעות הנפוצות והלא פשוטות להתמודדות. לצד ההשלכות השליליות והמדאיגות שיש לתופה (בעיות במשפחה, יחסים בעייתיים עם ההורים, דימוי עצמי נמוך, והתנהגויות מסכנות, כגון שימוש באלכוהול וכו'), חשוב גם להבין את הפונקציה שהיא מהווה עבור בני הנוער. לתפיסתי, נשירה היא חלק מהכלים דרכם נערים/ות מחפשים את דרכם הייחודית להגדרה עצמית, נשירה כניסיון להשתחרר מתפקיד של אובייקט לאחרים ולציפיות שלהם אל עבר עיצוב הסובייקט. ההבנה הרחבה של תופעת הנשירה חשובה משום שכך ניתן לראות את הנשירה כתופעה שלמה ומורכבת, שלילית אך בו זמנית חיובית. על אותו משקל פרדוקסלי, אני מאמין שכדי לעזור לה עלייך להניח למחשבה שאנו (המבוגרים) יודעים מה נכון לה. לנסות ולגשת אליה ממקום אמפתי, לא שיפוטי ולא נאבק. מדיווחים של תלמידים רבים, החוויה החשובה שסייעה להם בגיל ההתבגרות כללה קשר עם מבוגר משמעותי שהאמין בהם, הקשיב להם, ראה את הכוחות ולא הרפה גם בזמנים קשים. לכן אני מאמין שהדרך הטובה ביותר בה תוכלי לסייע לה כוללת קשר שכזה- מכיל, בוגר, יצירתי וקשוב. זאת במקביל לעזרה בקשיים הקונקרטיים (לימודיים וכו') אם יש כאלו. מקווה שלא סיבכתי יותר מידי... אם את נשארת עם שאלות את מוזמנת לפנות שוב, בהצלחה! קובי

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים