ילד בן 11 עם קשיי הסתגלות חברתית

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

02/04/2014 | 19:55 | מאת: בן

שלום רב ! יש לנו שלושה ילדים , שהגדול בן 11 בכיתה ה' , היום באספת ההורים המורה אמרה לי שהילד ברגע שהיא מדברת אתו אחד על אחד , הוא ילד מאוד נבון עם ידע רב וחכם , אך בשיעור מול כל הכיתה הוא לא משתתף , והוא לא מחובר מספיק חברתית לשאר הילדים , הוא סגור ולפעמים מתבודד , יש לו קובץ חברים מאוד קטן לגיל שלו , היא טוענת שאומנם הוא מתחבר לקובץ האיכותי של הילדים , אבל הוא לא משתולל אתם , אלא לפעמים מעדיף לשבת בכיתה ולא לצאת להפסקה . חשוב לנו מאוד שהילד יהיה מקובל חברתית , ויזרום עם ילדים אחרים ולא יהיה פגיע , מה הם הדרכים שאנו אמורים לבצע כדי לשפר את הנושא החברתי אצל הילד ? נ.ב: אנו משפחה נורמטיבית לחלוטים , מעמד בינוני יציב , אחיו בני 6 ו 3.2 שנים . תודה מראש !

לקריאה נוספת והעמקה
04/04/2014 | 00:54 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום בן, סליחה שתשובתי התעכבה קצת. אתה יודע, לא תמיד קל "לשים את האצבע" על המקור לקשיים החברתיים. 'כתב היד' החברתי שלנו תלוי בכל כך הרבה גורמים - אישיותיים, תקשורתיים, נסיבתיים, גנטיים, ואפילו אקראיים. כדי לחשוב על התערבות יעילה, חשוב לנסות ולהתחקות אחר הסיבות האפשריות למצב. לפני הכל, חשוב שנשאל את עצמנו האם קיימת מצוקה אצל הילד, ועד כמה נפגע תפקודו בעטיה. יש ילדים שקובץ קטן של חברים בהחלט מספיק להם, והם מאושרים ושמחים בחלקם גם אם אינם נמצאים במוקד המוביל של הכיתה. לעומתם, יש ילדים שכל הזמן מוקפים חברים, ועדיין אינם מסופקים. באופן דומה, יש ילדים שיעדיפו פעילות אינטנסיבית והשתוללויות, ולעומתם יש ילדים שקטים שהרעש וההמולה 'גדולים עליהם'. מה שחשוב, לדעתי, הוא לברר האם הילד שלכם מרגיש שהיה רוצה/צריך שהדברים ייראו אחרת. האם קשה לו? האם הוא חווה בדידות? האם הוא קרבן להצקות או להתעלמות? האם הוא לא משתתף בכיתה כי הוא חרד, מתבייש או עצור? או אולי הוא מעדיף כך. האם הוא נהנה ממיומנויות תקשורת טובות? האם בחיק המשפחה הוא מתנהג אחרת? האם נתקלתם בנטייה שלו לפרש מצבים והתנהגויות באופן מוטעה? האם הוא מתנהג לפעמים בשונה מהציפייה שלכם? התשובות לשאלות הללו יכולות להנחות אתכם, ולסייע למפות את הקשיים. אם אתם סבורים שמדובר בקשיי תקשורת, מיומנויות חברתיות לקויות או חרדה חברתית - מוטב לפנות לאיש מקצוע ולהיעזר. אם מדובר בביישנות, סגירות או "תיאבון חברתי" נמוך - אפשר לנסות לעזור לו בעידוד והכוונה, בהרחבת החוויות החברתיות שלו באמצעות חוגים ייעודיים, פעילויות ספורט, תנועת נוער, וכד'. אפשר לרתום גם את המורה לעזרה, וליזום פרוייקטים לימודיים משותפים, בהם יוכל להתבלט ולתרום בהתאם לכישוריו. בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים