בעיות התנעגות ילד בן 7
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בני בן 7 עוד שבועיים תלמיד בכיתה א'. מתחילת השנה מקבלת תלונות מרובות והארות לא טובות במחברת קשר על התנעגות לא הולמת כלי מורים בכיתה ובצהרון: לא מקשיב בשיערים , לא יושב בזמן השיעור, מפתפט ללא סוף , מפריעה למורה, וגם מציק לתלמידים כולל אלימות (מרביץ לילדים). עיכשב אני מוזמנת לשיחה עם מחנכת ויועצת לאחר שהרביץ לילד וקראה לו חולצה, בהמשך גזר במספריים את החולצה של עצמו והתלונן על הילד לפניו-יציג את זה כיהילו הילד התחיל ראשון וקראה לו חולצה. לציין שבכיתה הרבה ילדים גם מציקים לו ומרביצים לו עד כדי כך ששברו לו משקפיים לרסיסים. חוץ מזה ילד חכם,ריגשי מאוד, לומד טוב, אפילו מצתיין בלימודים, תמיד חייב להיות ראשון, בוכה עם לו מצליח לו. לא משתתף בחוגים(ממספר סיבות אירגוניות וכספיות). אסמך לקבל תגובה ויעוץ , אני מגדלת בבית נפש פושעה?
שלום אמה, כמובן שאינך מגדלת 'פושע', אבל אולי ילד עם הפרעת קשב וריכוז :-) התמונה שאת מתארת יכולה להתאים לפרופיל התנהגותי של ילד הסובל מהפרעת קשב ותנועתיות-יתר (ADHD), זאת למרות שהתפקוד האקדמי שלו בינתיים לא נפגע. כיתה א' היא כיתה טכנית למדי, שאינה מצריכה התמודדות עם חומר לימוד מורכב. בגילאים הצעירים אנחנו פוגשים בעיקר את החלקים ההתנהגותיים של ההפרעה (כמו פתיל קצר, אימפולסיביות, מעורבות בתקריות אלימות, וקושי לציית לכללים במסגרת הכיתה). כמובן שאיני מתיימרת לאבחן את בנך ו'להדביק' לו אבחנה מרחוק, אך רצוי לאבחן מוקדם ככל האפשר, גם כדי לדעת כיצד נכון להתערב ולעזור. כרגע, אני מציעה לבקש מביה"ס לנסות להכיל את המצב עד לאבחון מסודר, ואז - לפעול בהתאם להמלצות המאבחנת. בהצלחה (ואת מוזמנת לעדכן) ליאת
התמונה שאת מעלה מאוד ברורה. אני לא הייתי מחכה לאבחון (ברור שצריך)ניתן ורצוי לעזור לילד מיד. הטיפול הוא רגשי ומערכתי, ילד, משפחה ובית הספר. הילד צריך לקבל כלים להתמודדות מול תסכול, לעזור לו במיומנויות חברתיות על מנת שלא ייפול להצקות של חברים, לחזק ולהעצים אותו במה שהוא טוב. ***ההודעה נערכה*** (עינת, למרות שאנחנו מכירות, ואני מעריכה את עבודתך, מדיניות האתר אינה מאפשרת לאנשי מקצוע לפרסם את עצמם דרך הפורומים. אבקשך להימנע מכך. את כמובן מוזמנת להגיב כאן ולתרום מהידע שלך אם תרצי - ליאת.)