ילדה בכיתה י

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

26/01/2011 | 06:09 | מאת: ליאורה מצליח

יש לי בת יחידה בכיתה י אשר לעיתים מסתגרת בעצמה, לדבריה זקוקה לזמן עם עצמה כדי להרגיע את עמה. יש לי קשיים בוויסות רגשי והתנהגותי- כשהיא כועסת היא ממש מתפרצת בצעקות על הסביבה גם אם מדובר בקרובים אליה, לדבריה היא מאוד אמוציונלית, ורגישה. חבריה אומרים לי שהיא כל הזמן מנסה להיות צודקת גם כשהיא טועה היא מתקשה להודות בכך וטוענת שהיא רק בן אדם, לא ניתן לשנות אותה ואם לא טוב להם אז שילכו. היא די דעתנית מולם גם כשאני מנסה להסביר לה שצריך להתגמש אחרת תמצא את עצמה לבד. יש פעמים רבות שפתאום היא קמה והולכת ללא שום הסבר ומתיישבת בצד הרחק מכולם וחושבת עם עצמה. חבריה לא מבינים מה קרה, האם פגעו בה, העליבו אותה. והיא איננה טורחת להסביר מאומה ורק למחרת או כעבור זמן מה היא חוזרת לעצמה כאילו כלום לא קרה. אך החברים עדיין זוכרים את התנהגותה הקודמת ולא מבינים את פישרה. יום אחד הגיע לכיתה והיה טריגר שבעטיו התפרצה בכעס על חבריה והסתגרה בשירותים בבית הספר ולא רצתה לצאת משם. ויום אחר התיישבה יום שלם בסיפרייה ולא הלכה לבית הספר. בשיחה עימה היא מסבירה שצברה הרבה כעסים והאירוע האחרון היה הקש ששבר את גב הגמל לכן היא מסתגרת כדי להתקרר ולהרגע. לדבריה, היא זקוקה לפסק זמן כדי לחשוב על הדברים ולהתבונן פנימה כדי להמשיך את היום. הבעיה שזה לא מובן לחבריה, למוריה, ולא לי. מה לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה
27/01/2011 | 23:11 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום ליאורה, קשיים בוויסות מתאפיינים ברגישות-יתר גם לגרייה מתונה יחסית (פתיל קצר), בעוצמת תגובה חזקה במיוחד, ובחזרה איטית לאיזון. קיימת כיום שיטה טיפולית המכוונת, בין היתר, לרכישת מיומנויות וויסות, שליטה עצמית ועמידות טובה יותר למצבי מצוקה. השיטה נקראת 'טיפול דיאלקטי התנהגותי' (DBT), ולדעתי שווה מאד לנסות, בעיקר בגלל שמדובר בנערה צעירה, וכי שיעור ההצלחה בגילים האלה גבוה יותר. פני להתייעצות עם פסיכולוג קליני המתמחה בDBT. בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים