שקרים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

22/11/2009 | 11:42 | מאת: דפנה

בתי בת 9, ילדה אמצעית בין אח גדול בן 11 לבין אחות קטנה בת 4. במהלך השנתיים האחרונות גיליתי כי שיקרה לי בכמה הזדמנויות. באחת מן הפעמים התברר כי "לקחה ללא רשות" פריטים מסוימים השייכים לכיתה וכששמתי לב לכך הוסיפה ושיקרה לגבי העניין. באותה הזדמנות ניהלתי איתה שיחה רצינית ביותר, בה הובהרה חומרת עניין הגניבה והשקר. משיחה זו יצאתי בהרגשה שהילדה הבינה והפנימה את החשיבות וההשלכות של מעשיה. לפני כשבוע שמתי לב כי נעלם מארנקי שטר של 100 ש"ח. לאחר שבדקתי עם עצמי והגעתי למסקנה שבוודאות השטר היה בארנק שאלתי את הילדים אם אחד מהם לקח ונעניתי בשלילה. לאחר מכן דיברתי עם כל אחד מהם בנפרד והדגשתי שאני לא כועסת ושאם מישהו מהם לקח כדאי מאוד שיחזיר עכשיו ואין בעיה עם יקרה איזשהו "קסם" והשטר יחזור לארנק בלי שאדע. למרות זאת, ולמרות פעמים נוספות שציינתי את העניין כבדרך אגב, תשובתם לא השתנתה. למרות זאת, בהיותי לא שקטה, החלטתי בערב לבדוק בילקוט של בתי. להפתעתי (או שלא...) מצאתי בילקוט ארנק ובתוכו 2 שטרות של 100 ש"ח. לקחתי את הילקוט בבוקר למחרת בתירוץ כלשהו. בתי מייד נלחצה מסיבה כלשהי שציינה והוציאה מתוכו את הארנק. כששאלתי מה יש בתוכו התעקשה שאין שם כלום ושלא אפתח כי זה משהו פרטי שלה. בסופו של דבר הודתה שיש בתוכו שטר אחד של 100 ש"ח שלקחה מארנקי. כשפתחנו וראינו שיש בתוכו 2 שטרות, המשיכה להתעקש שאיננה יודעת/זוכרת מהיכן השטר השני. הבהרתי לה בשקט שאני כועסת ובעיקר מאוכזבת ושבעלי ואני ננהל איתה שיחה בעניין ונראה איך מתקדמים. ברור לי שיכול להיות וזה רק קצה הקרחון ולאור האופן בו שיקרה בלי להניד עפעף ואפילו עוררה אצלי רגשות אשם על כך שאינני מאמינה לה, סביר להניח ששיקרה בהזדמנויות שונות אחרות. איך אנו מתמודדים עם שני נושאים אלו - הגניבה והשקר? מה צריכה להיות ההתנהלות שלנו מול הילדה לטיפול נקודתי בעניינים אלו וגם לטווח ארוך? חשוב לי לציין כי ילדינו מקבלים מאיתנו את רוב מה שהם מבקשים ואיננו מונעים מהם דבר באופן גורף. אם איננו מאפשרים להם דבר מסוים, זה מלווה בהסבר. אשמח לספק פרטים נוספים הדרושים לך על מנת לספק תשובה מקיפה ומפורטת לעניין. תודה מראש, דפנה

לקריאה נוספת והעמקה
23/11/2009 | 01:48 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום דפנה, ראשית, אקדים ואומר שגניבות ושקרים מן הסוג שאת מתארת כאן אינם עניין כה נדיר, ומשפחות רבות מתנסות בהם, כך או אחרת. ברוב המקרים, לא מדובר במעשה שמקורו במחסור חומרי כלשהו, אלא במשאלה תמימה, וחוסר בשלות (נורמלי לגמרי) של תפיסת המוסר. ילדים הם יצורים דחפיים, המונעים פעמים רבות ע"י המשאלה המיידית שלהם, המתקשה להתחשב במגבלות המציאות. ילדים מבינים כבר מגיל צעיר את חשיבותו של כסף, ומכירים בכוחו לספק להם הטבות מיידיות. למרות זאת, ההבדל בין שקל אחד למאה שקלים לא תמיד ברור עד הסוף, ומבחינתם אם אף אחד לא הרגיש זה לא באמת אסון. אני מניחה שלבתך הייתה איזו מטרה שלשמה נחסכו השטרות, והאירוע האחרון מדגיש את הצורך בשיחה על משמעות הכסף, הדרכים הלגיטימיות להשיגו, והמאמץ הכרוך בהן. תוכלו להבהיר לה שלא לוקחים כסף ללא רשות (היא יודעת זאת כבר, ולכן הסתירה את העובדה שהכסף בידיה, אך אצל ילדים צעירים ההפנמה של עקרונות המוסר היא הדרגתית, ותפיסת המותר והאסור אינה מהודקת). הרבה ילדים מצייתים לכללי "עשה ואל תעשה" רק כל עוד הם מאמינים שיש מי שמשגיח עליהם. אם הם מאמינים שלא ייתפסו, הם בהחלט עלולים לחטוא בלקיחה ללא רשות, ואין בכך כדי לנבא עבריינות בעתיד. לאור האמור כאן, אני מציעה להירגע, לחזור ולהדגיש בפניה שאינכם מרשים לה לקחת כסף ללא רשות, ואולי להנהיג דמי כיס קבועים, שיהוו הזדמנות ללמוד משהו על ערך הכסף ועקרונות החיסכון. באופן דומה, גם נושא השקרים נוטה להבהיל הורים יותר מהדרוש. כולנו משקרים פה ושם כדי לא להסתבך בצרות, ואנו נוטים להחמיר עם ילדינו הקטנים, ולראות בהם עבריינים כל אימת שלא דיברו אמת. ילדים משקרים כל הזמן, ממש כמונו, והסיכוי שיאמרו אמת גדל ככל שהתקשורת בבית פתוחה וחיובית יותר. כרגע, הייתי מסתפקת בהסברים ובהסכמים המבוססים דווקא על אמון ויצירת תחושת אחריות אצלה. אם אתם משדרים לה אכזבה עמוקה או בוז למעשיה, היא עלולה להרגיש ייאוש ותחושת "אין לי מה להפסיד". אני מציעה "להוריד לה שליש" על התנהגות טובה, ולחזור לסדר היום. מדובר בילדה בת תשע שבוודאי היו לה תכניות שכדאי לברר אותן, ולהנחות אותה לדרכים המקובלות להגשימן. לבסוף, אסייג ואזכיר את אותם מקרים בהם הגניבות חוזרות ונשנות, ומעידות על מצוקה רגשית בה יש לטפל. להערכתי לא זה המקרה כאן, ולכן מגיעה צפירת הארגעה שלי. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים