ילד בכתה ג' שבוכה באופן קבוע בבית ספר

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

05/10/2017 | 00:08 | מאת: מישהו

שלום רב, אני היום חייל, אבל יש שאלה מוזרה שמציקה לי כבר שנים רבות. השאלה הזו אולי נשמעת מוזרה אבל אשמח למענה רציני. אגש ישר לעיניין. כשהייתי ילד בכתה ג' עברתי לבית ספר חדש עקב מעבר מקום מגורים. הסתדרתי טוב עם שאר הילדים בבית ספר החדש (אף פעם לא הייתי כוכב חברתי אבל היו לי מספר סביר של חברים נחמדים) והייתי מצטיין בלימודים. סה"כ תקופה יפה, עם זאת יש זכרון שממש זכור לי מהתקופה הזאת. בערך פעמיים בשבוע הייתה מגיעה אלינו לבית ספר מורה לשירה ושרה שירים עם התלמידים. משום מה תמיד כשהיא שרה (בדר"כ שירים עצובים) התחלתי לבכות. הייתי מכסה את הראש בין הידיים כדי שהילדים האחרים לא יראו את הדמעות וכולם היו חושבים שנרדמתי או שסתם לא שמו לב אליי. הרבה פעמים הייתי פשוט יוצא מהכיתה והולך לבכות במקום מוסתר או הולך הביתה. תוך כדי הכתיבה אני נזכר בכל הפעמים שבכיתי. זה היה ממש באופן שיטתי ולא אירוע בודד וחד פעמי. הרבה פעמים הייתי מתקשר להורים בוכה וכשהם היו לוקחים אותי הביתה הייתי מספר להם שקרים על זה שילדים הציקו לי כדי להצדיק את הבכי. עוד משהו ראוי לציון זה שמגיל קטן (4-5) ההורים התעצבנו על זה שאני בוכה וקראו לי בכינויים מעליבים כדי "לחשל" אותי ולגרום לי לא לבכות. כיום אני לא בוכה כמעט בכלל. היו לי מצבים שראיתי סרטים עצובים וקצת דמעתי אבל זה בתדירות של בערך פעם בשלושה חודשים- וגם אז, הדמעות רצוניות ואם ארצה אוכל להתגבר עליהם. בתיכון הייתה לי תקופה קצת קשה עקב עניין אחר, אבל לא בכיתי בתדירות שעולה על 3-4 פעמים בשנה בממוצע (פחות בשנים האחרונות, יותר בשנים הראשונות לתיכון) וגם שם אני לא חושב שהיה מדובר על בכי בלתי נשלט בחלק גדול מהמקרים, ותמיד היה מדובר בבכי "מוצדק" (בשל סיבות רציניות יחסית ולא בגלל שיר שטותי). עד היום פשר הבכי שלי בכתה ג' נסתר מעיניי והייתי שמח להבין מה קרה שם. אשמח למענה לגבי התופעה אם קיימת בספרות המקצועית או לניסיון לאבחן את מהות התופעה. תודה רבה וחג סוכות שמח!!

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, אתה מספר דבר מאוד חשוב על עצמך והוא שהורייך בעצם לא נתנו לך לגיטימציה להרגיש ולבטא את מה שאתה מרגיש - אסור היה לבכות, אסור היה להיות עצוב, לבטא קושי, חולשה..כלומר נאלצת לחסום את הרגשות שלך ולהסתיר אותם מפני הורייך ולבסוף גם מעצמך. אותה ההדחקה הובילה לכך שאפילו היום, שנים אחרי, אתה מתקשה לבכות, ואף מונה וסופר לאורך השנים את כל אותם מקומות שכן הצלחת לבכות או במילים אחרות - הרגשת והיבעת רגשות (אולי קשים). כשאנחנו עסוקים מידי בלהדחיק רגשות, להסתיר, לחסום אותם, הם יכולים לפעמים להפתיע אותנו במקומות לא צפויים - ואלו הם בד"כ מקומות שנוגעים ברגש, פורטים על נימי הרגש, כמו שירים, כמו סרטים עצובים - אז אנחנו מרגישים את כל מה ש"אסור" לנו להרגיש או שאסור היה לנו להרגיש. זה לפעמים יכול להרגיש מנותק מעצמנו וחסר שליטה, בדיוק כפי שאתה חווית בילדותך ועדיין חווה כאשר אתה צופה בסרטים. אני יכולה גם לתאר לעצמי שדמות של מורה, שמזכירה דמות הוריתבמובן מסוים - שומרת, סמכותית, עומדת ושרה, ומאפשרת לך גם לשיר - באיזשהו מקום עושה את ההיפך ממה שהורייך עשו - וזה לתת את מלוא הליגטימציה לרגש לצאת החוצה. זו הייתה הנקודה שכל הרגשות שלך פרצו החוצה, כל הרגשות שלא קיבלו מקום בשום מקום אחר. בעיני האתגר שלך הוא להמשיך ולחפש בדיוק את אותם המקומות שיתמכו ויאפשרו לרגשות שלך להיות מורגשים בתוכך, ומובעים - אבל הפעם עם חיבור לעצמך, עם רשות ולגיטימציה מלאה ואפילו עם עידוד ותמיכה לכך. כל טוב וחג שמח, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים ומבוגרים 0523873044

11/10/2017 | 01:59 | מאת: אני

תודה רבה על המענה!

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים