ספיגת מזון - גסטריטיס

דיון מתוך פורום  גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה

14/02/2018 | 23:42 | מאת: מיכל

שלום רב, בת 27. בשנים האחרונות ובפרט בחודשים האחרונים חשה הדרדרות במצבי הבריאותי (לא אפרט כרגע). בבדיקות דם נמצאה רמת b12 גבולית (230) וויטמין D מתחת לנורמה. המחסור ב-b12 לא ברור לי, מאחר ואוכלת הרבה מאוד מוצרים מן החי - גבינות שמנות, ביצים (לא מגבילה), עוף, דגים ובקר - בתדירות גבוהה מרוב הנשים שאני מכירה סביבי. התחלתי ליטול את הויטמין מתחת ללשון. לפני כשנתיים-שלוש עשו לי גסטרוסקופיה בשל בעיות בליעה (שנובעות מהושט - נפסלה בעיית אאג). הפסקתי את הבירור באמצע כי חששתי מבדיקות פולשניות נוספות. בכל מקרה בבדיקה נמצא אדמומית בקיבה - גסטריטיס קלה - קיבלתי תרופה למשך חודש וזהו. (לא נמצא הליקובקטור). מלבד בעיות בליעה, יש לי גם לפעמים כאבים בבטן עליונה ונוקשות, נפיחות בבטן, והרגשה קצת של לחץ כלפי מעלה מהקיבה לגרון (באיזור בשקע של עצם הבריח) + שיהוקים, אבל לא תחושת שריפה. לבעיות האלה בעיכול יש תקופות יותר ופחות טובות - לא יודעת למצוא את הסיבתיות. השאלה הראשונה היא: מה יכולה להיות הסיבה שלבחורה צעירה תהיה דלקת בקיבה, והאם זה יכול להשפיע על ספיגת מזון ואי לכך על בריאות כלל מערכות הגוף? למעשה לא רופאת המשפחה ולא רופא הגסטרו נתנו על כך את הדעת. זה מרגיש לי לפעמים שאם מטופל לא נופל בול לתסמין מסוים אז הוא פשוט נופל בין הכסאות. ולכן השאלה השניה היא - האם כדאי ללכת לבירור חוזר אצל רופא גסטרו? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
17/02/2018 | 06:50 | מאת: ד"ר דן פלדמן

שלום, דלקת בקיבה גם בצעירים הינה תופעה שכיחה יחסית. חסר הויטמין D הינו שכיח. ישנן סיבות רבות. ממליץ לחזור על בדיקות הדם, לוודא כי אכן הדיאטה שלך מספקת מבחינה ערכים תזונתיים כפי שציינת בעצמך. ישנם אזור ספציפי הקיבה החשוב לתהליך ספיגת B12. ייתכן ויש רמזים לדלקת באזור זה בגסטרוסקופיה שעברת. בכל מקרה, ישנו בירור מסודר לחסר נB12. ניתן גם להשלים סרולוגיות לצליאק. ישנן סרולוגיות אותן ניתן לקחת כשיש חשד לפגיעה בתהליך המתרחש בקיבה החשוב לספיגת B12. יש גם תרופות שפוגעות בספיגת B12 וכד'... לגבי בעיות הבליעה ממליץ בחום להשלים בירור כפי שתוכנן לך כולל בדיקת מנומטריה של הושט (אין ממה לחשוש) וכן לשוב לביקורת רופא גסטרו.

20/02/2018 | 22:13 | מאת: מיכל

היי ד"ר, תודה על המענה. בבדיקה נרשם: רירית מגורה באנטרום. ללא נוכחות הליקובקטור. קיבלתי הפניה מרופאת המשפחה לבדיקות דם לצליאק - אם אני מבינה נכון גם בתחום הזה (של ספיגת מזון) רופא גסטרו אמור לסייע לי. בעיות בליעה הן במזון מוצק/דביק/יבש - ואכן הייתי אמורה לעשות מנומטריה אבל כבר לא היתה לי סבלנות בשל ריבוי בדיקות. לכן עבור שני העייינים הנ"ל, נראה לי שאחזור לבירור גסטרו. חשבתי שקשור ב-b12 כי יש לי בעיות לכאורה עצביות - חולשה וכאב שרירים, פסיקולציות בכל הגוף, בעיות שינה זיכרון וריכוז. בבירור נוירולוג נפסלה בעיה עצבית. כמובן שיש לכך סיבות רבות (מלבד הפסיקולציות שלא ברורות), אך בשל ענייני העיכול שלי חשבתי שיש קשר.

מנהלי פורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה