MRI או ct? סיכונים ויעילות לאור בדיקות בעבר

דיון מתוך פורום  בדיקות הדמיה - ממוגרפיה, רנטגן ואולטרא-סאונד

16/06/2013 | 12:29 | מאת: ענת

שלום. אני בת 22. עקב קוצר נשימה ביצעתי צילום זה לפני שמונה חודשים (היה ציור אינטרסציאלי מוגבר). הרופא ציין כי הצילום לטעמו תקין ומכיוון שבדיקות הנשימה היו תקינות אך קוצר הנשימה המשיך ביצעתי עוד צילום זה לפני כחודשיים (אובחן אוורור יתר ריאתי). גם כאן ציין הרופא כי הצילום לטעמו תקין. לפני כחצי שנה ביצעתי צילום עמוד שדרה תחתון עקב כאב גב וגם CT מח עקב כאבי ראש. לפני שבועיים ביצעתי מיפוי ריאות כחלק מהבדיקות לבירור קוצר הנשימה. המיפוי היה תקין. אך גם הוא מוסיף לכמות הקרינה... אני עדיין סובלת מקוצר נשימה קשה והרופא אמר שכיוון שהצילום חזה לא נותן מספיק מידע אפשר לעשות CT. משום שביצעתי צילומים רבים לאחרונה אותם פירטתי כאן, אני מודאגת מביצוע של CT ריאות. אני עוד צעירה וחוששת מחשיפה לקרינה מרובה בשלב כה מוקדם של חיי. מצד שני אני רוצה שימצאו מה הבעיה אצלי כיוון שאני סובלת מקוצר הנשימה מאוד. -האם חשיפה של איבר מסויים לקרינה כמו הראש והגב והריאות משפיעה באופן כללי על היכולת של הגוף להתמודד עם הקרינה? -האם הקרינה במיפוי ריאות גדולה מCT או מצילום חזה? האם ביצוע CT לאחר בדיקה זו יהווה כמות קרינה גדולה מדי שספגו הריאות? -האם בשילוב כל הצילומים שביצעתי יהיה מדובר בקרינה רבה מדי? האם CT ריאות היא בדיקה שאכן רואים ממנה ביטוי לאורך השנים? כלומר פגיעה בריאות או סרטן...מה הסבירות? חשבתי לעשות MRI גם אם זה מכספי כי קופות החולים לא נותנות בדיקה יקרה שכזו בקלות אבל הבנתי שהיעילות של הבדיקה הזו אינה משתווה לCT ולכן אני חוששת לבזבז את כספי לשווא. אשמח להמלצתך בנושא. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום ענת. mri אינה בדיקה מועדפת לריאה,אכן סיטי עדיף. יש תוכנות במכונות החדשות שבהן אפשרי להוריד קרינה,בעיקר בסיטי חזה. בכל בדיקה יש לשקול את היתרונות מול החסרונות.

17/06/2013 | 17:38 | מאת: ענת

שלום. תודה רבה על המענה המהיר! יש מספר שאלות ששאלתי שאשמח לקבל גם עליהן תשובה: האם חשיפה של איבר מסויים לקרינה כמו הראש והגב והריאות משפיעה באופן כללי על היכולת של הגוף להתמודד עם הקרינה? האם הקרינה במיפוי ריאות גדולה מCT או מצילום חזה? האם ביצוע CT לאחר בדיקה זו יהווה כמות קרינה גדולה מדי שספגו הריאות? האם בשילוב כל הצילומים שביצעתי יהיה מדובר בקרינה רבה מדי? האם CT ריאות היא בדיקה שאכן רואים ממנה ביטוי לאורך השנים? כלומר פגיעה בריאות או סרטן...מה הסבירות? בברכה, ענת.

מנהל פורום בדיקות הדמיה - ממוגרפיה, רנטגן ואולטרא-סאונד