שאלה בנוגע לשחפת (TB)

דיון מתוך פורום  מחלות זיהומיות

18/03/2023 | 14:44 | מאת: אדיר

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6105930/ מה דעתך על המחקר הזה? מהמחקר: . In this same cohort, the incubation period of active TB was typically 3-9 months and almost always under two years האם אתה תומך בדעה הזו? זה נראה כמחקר הכי גדול שנערך בנושא ושולל כמעט לחלוטין את האופציה של TB לאחר כשנתיים. אני שואל מכיוון שאני חולה קרוהן (7 שנים) קיבלתי טיפול ביולוגי במינון גבוה במשך שנים, קורס סטרואידים, התפרצות אחת גדולה. לפני הקרוהן, הייתי (אולי) ליד אדם עם TB למשך זמן מסוים. אני מפחד לעשות את המבחני מנטו (מכל סוג) מהחשש לfalst positive ולהימנע מנזק לכבד שלא לצורך. אני משקלל את העובדה שעברו 7 שנים, המערכת החיסונית שלי ברצפה מביולוגים, הייתי על סטרואידים. התפרצות קרוהן, כמעט מגוחך לחשוב שיש לי TB רדום לאור השקלול של כל הדברים. מה אתה היית עושה במקומי? מה דעתך על המחקר? אני מאוד מפחד מהבדיקות לשחפת מכיוון שקראתי בהמון מקומות שיש עם זה משחקים והרבה false positive מכל מיני סיבות. אני יודע שאין 100% גם אם הייתי עושה את המנטו או את השניה. עדיין, מה דעתך על כל זה?

18/03/2023 | 14:54 | מאת: אדיר

אני אוסיף (פותח השרשור) שכל השקלול והמידע שחיפשתי אמור להיות מרגיע. לאור הזמן, הטיפולים שקיבלתי במינונים גבוהים, הקרוהן, היו לשחפת המון המון הזדמנויות לצוץ, הרבה יותר מלאדם הממוצע + עברו 7 שנים והמחקרים האיכותיים שמצאתי מעבר לאיזשהו מאמר בשקל מעידים על כך שזה כמעט תמיד קורה מתחת לשנתיים. כל העניין הוא שנראה שהסיכוי שנדבקתי בשחפת אי פעם הוא מאוד נמוך, ואני מפחד לעשות מנטו או בדיקה אחרת לאור הfalst positive. אני מרגיש שאני יכול להיכנס למערבולת שלא הייתי צריך להיכנס אליה. זה קרה בבית חולים שאובחנתי עם הקרוהן, היה מישהו זר עם חשד לTB והוציאו אותי מהחדר (היינו עם ווילון מפריד) לא בילינו את הלילה אבל יכול להיות שהייתי שם אולי שעתיים, אולי פחות, מעורפל. אם באמת היה לו TB והייתי איתו בחדר. לא היו מעדכנים אותי? דואגים לגבי כך? ההיגיון אומר שכן. אבל בין אם היה לו שחפת או שלא, כל מה שציינתי עדיין רומז באופן גורס שמעולם לא היה לי TB. כ''כ הרבה הזדמנויות לצאת עקב המערכת החיסונית שלי לאורך השנים + 7 שנים...הרבה מעבר למה שהמחקרים האיכותיים מציינים. מעבר לשנתיים נחשב נדיר, ורוב האנשים לא לוקחים ביולוגים, וסטרואידים, ועם קרוהן. סך הכל הקטע הטריקי הוא falst positive והשקלול של כל הדברים שאמרתי. מרגיש לי שפשוט צריך לעזוב את זה ולקוות לטוב.

שלום אדיר, אם הייתי חושש שיש לי 'שחפת סמויה' שעשויה (מכל סיבה שהיא) להפוך לגלויה הייתי מבצע בדיקת דם הנקראת QuantiFERON-TB Gold הנחשבת כיותר אמינה מתבחין ה'מנטו'. הרבה בריאות אפי

18/03/2023 | 15:29 | מאת: אדיר

דוקוטור, מה אתה אומר על המחקר? על זמן התפרצות? על כל שאר הנאמר?

18/03/2023 | 15:40 | מאת: אדיר

אם להיות כנה, האדם עם הTB בבית חולים לא קרה. לא רציתי להישמע אידיוט אבל כל אדם שמשתעל אני ישר חושב שחפת למרות שזה יכול להיות מיליון דברים. חבל שאני כזה נירוטי. בכל זאת, מה אתה חושב?

18/03/2023 | 15:48 | מאת: אדיר

אני גם די בטוח שעשו לי בדיקת מנטו ללא כל קשר לפני הטיפול הביולוגי פשוט כ''כ הרבה זמן עבר והנירוטיות משחקת עם המוח.

המאמר נראה לי חשוב

19/03/2023 | 06:07 | מאת: אדיר

לפי המחקר / מאמר הזה שבדק כמה מחקרי עבר בהולנד, בקנדה, ועוד.. שחפת כמעט לא מתפרצת מעבר לשנתיים, כמעט מיתוס. קראתי אותו שוב ושוב, 97% מתפרץ בשנתיים הראשונות אחרי מעקבים של שנים.

מנהל פורום מחלות זיהומיות