בדיקת עיניים ללא הסכמה

דיון מתוך פורום  מחלות רשתית ורטינופתיה סוכרתית בניהול עמותת לראות

12/10/2023 | 00:03 | מאת: גל

שלום, הייתי אצל רופאת עיניים בשל בעייה חוזרת. הרופאה ישר ענתה לי שאין מה לעשות ורק לחכות שזה יעזור. אז היא אמרה שבכל זאת היא תסתכל בעין ותראה. כאשר ישבתי בכסא עם המנורה פתאום הרגשתי שהיא שמה לי משהו שורף בעיניים והחלה לקרב אלי משהו לעין תוך כדי שהיא אומרת לי "לא לזוז". ממש נבהלתי כי היא לא הזהירה אותי מראש. שאלתי אותה מה היא עושה והיא אמרה שהיא בודקת לחץ תוך עיני כי חובה למדוד מגיל 40. מלבד העובדה שרק לפני שבוע חגגתי 39, היא פשוט החליטה לעשות את הבדיקה על דעת עצמה בלי לשאול אותי ולהגיד לי מראש מה היא עושה. כמובן שנבהלתי ונרתעתי כי לא ציפיתי לזה (היא לא אמרה כלום על מה שהיא עושה) ובגלל הרתיעה שלי היא צעקה עלי. אציין שיש לי בעייה נוירולגית עם העיניים, מה שגם מקשה על הבדיקה הזו. ניסיתי גם להגיד לה את זה אבל היא פשוט המשיכה לדבר אלי בצורה לא נעימה ופוגעת. יצאתי משם בטראומה. האם רופא לא מחוייב להסכמת המטופל כדי לבצע בדיקה? האם היא יכולה פשוט לשים לי חומר בעיניים בלי להגיד לי לפני ולעשות דברים ללא ידיעתי?

בדיקת לחץ תוך עיני היא חלק מבדיקת עיניים מקיפה וחשובה בכדי לא לפספס מחלה כמו גלאוקומה שיכולה לעוור ולכן אסור לפספס אותה. נשמע שעברת בדיקה עיניים טובה ומקיפה.

29/10/2023 | 16:42 | מאת: גל

תודה על המענה אבל מבדיקה שעשיתי בנתיים לפי חוק זכויות החולה אסור היה לה בשום אופן לבצע זאת ללא הסכמה. זה נחשב לתקיפה לכל דבר. למה לא להגיד את האמת? במקום להסתיר את האמת ולשת"פ רק כי היא קולגה, צריך לגנות את מי שעובר על החוק ופוגע בזכויות ואמון המטופל. למזלי היא לא ביצעה שום דבר כי לא נתתי לה להמשיך עם זה. רק חבל שהיא הספיקה לשים לי חומר בעיניים מבלי שידעתי והייתי מוכנה לזה. היא "רק" גרמה לטראומה שעוד תימשך.

מנהל פורום מחלות רשתית ורטינופתיה סוכרתית בניהול עמותת לראות