האם אני יכולה לבקש לעשות בדיקת הורמון גדילה לילד שמטופל בהורמון גדילה

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים

08/08/2021 | 19:49 | מאת: ו.

שאלתי פעם כיצד יודעים אם באמת לילד היה חסר הורמון גדילה בגוף והוא לא מקבל סתם את ההורמון (אחרי שבשתי בדיקות הראו 0.2): והתשובה היתה שאי אפשר לדעת אלא לפי מדדים ובדיקות שעושים במעקב אצל אנדוקרינולוג ולפי הצמיחה רואים שזה מתקזז או מתאים. הילד היום בן 11 לא היה נמוך אף פעם אבל לפני שנתייים גילו שחסר לו בגוף ההורמון גדילה (אבל היתה סיבה כי הוא כאילו גבה קצת מגיל שבע עד תשע עדיין היה גבוה לגילו...גיל עצמות שלו היה מאוחר בשנתיים אחורה והתבגרות שלו החלה בגיל תשע /קצת קודם אז זה היה נראה מוזר שגיל עצמות מאחר והתבגרות מתחילה מוקדם, זה לא הסתדר) אבל בכל זאת חושבת מדי פעם על כך ש: "הפרשת יתר של GH שמתחילה בילדות גורמת לענקוּת" ושואלת את עצמי אולי יגלו אחר כך שהוא פתאום יהיה ענקי מדי? אולי כן יש לו הורמון גדילה בגוף והבדיקה היתה טעות? אולי היה צריך לחזור על הבדיקה שוב? בכל זאת מציק לי העניין. כמובן שאנדוקרינולוג אומר שאין צורך כי הוא מתאים לגרף וגובה כמו שצריך וגם ההתבגרות נעצרה בגלל הדקפפטיל שלוקח.

תשובות בגוף השאלה 1) שאלתי פעם כיצד יודעים אם באמת לילד היה חסר הורמון גדילה בגוף והוא לא מקבל סתם את ההורמון (אחרי שבשתי בדיקות הראו 0.2): תשובה: שתי בדיקות שמראות 0.2 כנראה לקחו אותם בבדיקת דם בבוקר-אין לזה ערך. לא כך בודקים הורמון גדילה. בדיקת הורמון גדילה נלקחת הצום לאחר שהמטופל מקבח ומר שגורם להפרשת הורמון גדילה לדם לאחר מתן החומר לוקחים בדיקת דם כל חצי שעה במשך 2-3 שעות (לפי החומר שניתן לנבדק) בודקים מה השיא הכי גבוה של הורמון גדילה בדם אם הוא מתחת ל 7.5 סימן שחסר הורמון גדילה 2) והתשובה היתה שאי אפשר לדעת אלא לפי מדדים ובדיקות שעושים במעקב אצל אנדוקרינולוג ולפי הצמיחה רואים שזה מתקזז או מתאים. תשובה- לא מדוייק בשום ספר רפואה לא כתוב "מתאים או מתקזז" 3) הילד היום בן 11 לא היה נמוך אף פעם אבל לפני שנתייים גילו שחסר לו בגוף ההורמון גדילה - תשובה : לא כתבת איך גילו לו חוסר בהורמון גדילה 4) (אבל היתה סיבה כי הוא כאילו גבה קצת מגיל שבע עד תשע עדיין היה גבוה לגילו...גיל עצמות שלו היה מאוחר בשנתיים אחורה תשובה: משפט לא ברור 5) והתבגרות שלו החלה בגיל תשע /קצת קודם אז זה היה נראה מוזר שגיל עצמות מאחר והתבגרות מתחילה מוקדם, זה לא הסתדר) תחילת התבגרות בגיל 9 היא נורמלית ולא מוקדמת 5) אבל בכל זאת חושבת מדי פעם על כך ש: "הפרשת יתר של GH שמתחילה בילדות גורמת לענקוּת" תשובה: לא קשור לילד שלך 6) ושואלת את עצמי אולי יגלו אחר כך שהוא פתאום יהיה ענקי מדי? אולי כן יש לו הורמון גדילה בגוף והבדיקה היתה טעות? אולי היה צריך לחזור על הבדיקה שוב? בכל זאת מציק לי העניין. תשובה: דאגות לא ריאליות ולא סבירות 7) כמובן שאנדוקרינולוג אומר שאין צורך כי הוא מתאים לגרף וגובה כמו שצריך וגם ההתבגרות נעצרה בגלל הדקפפטיל שלוקח. אם האנדוקרינולוג אומר שהוא גדל כמו שצריך, למה לדאוג? ואם את עדיין דואגת פני לאנדוקרינולוג נוסף עם התיק שלו

בזמן שילד מקבל טיפול בהורמון גדילה. לא ניתן לבדוק הורמון גדילה.

16/08/2021 | 21:33 | מאת: ו.

נכון אין לו בכלל הפרשת יתר של הורמון גדילה אז אין קשר באמת לענקות זה לא קשור בכלל. אז אין דאגות. גילו לו חסר בהורמון כתבתי בגלל שגיל העצמות שלו היה מאוחר ובמקביל החלה התפתחות כך שזה לא מסתדר כי כשיש התפתחות אז גיל עצמות מתקדם ולא הולך אחורה אז המסקנה היתה לעשות לו בדיקה לחסר הורמון גדילה. וכמובן שהוא לא גבה בכלל כשהיה מגיל שבע עד תשע עד שהבנתי שצריכה לקחת אותו לבדיקה. ואין סיפור כזה של חסר בהורמון במשפחה. אולי בתורשה שמגיעה מאבות קדומים עם דילוג של גן רצסיבי..

את צריכה לפנות למרפאה אנדוקרינית ילדים הסברות וההסברים שלך אינם מתאימים לאנדוקרינולוגיה שלמדתי בארץ ובחול

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים