מחר יש לי ניתוח- אשמח לתגובתך... תודה

דיון מתוך פורום  כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב

02/01/2010 | 18:19 | מאת: אביבית

שלום ד"ר, אני בת 25 - לפני כחודש גילו לי בכיס המרה אבנים גדולות וגזים. אני אמורה לעבוד מחר ניתוח להסרת כיס מרה. אשמח אם אוכל לקבל את תגובתך לפני הניתוח. מס' שאלות קטנטנות: 1. היום בבוקר התחלתי עם צינון קל. האם זה יכול להשפיע על קיום הניתוח? 2. כמה זמן בערך לוקח מהרגע שעושים את ההרדמה ועד ההתעוררות? ההרדמה מאוד נדאיגה אותי- אשמח לדעת פרטים כללים לגבי הסיכון שקיים... 3. האם זה בעייתי לעבור ניתוח כזה בגיל שלי ? והאם זה מעיד שעליי לשנות הרגלים מסויימים שאולי בגללם זה קרה לי בגיל שלי...? המון תודה ושבוע נפלא, אביבית.

08/01/2010 | 20:21 | מאת: מבינה ויודעת

הכנה לניתוח לרוב לפני הניתוח ניתן טיפול אנטיביוטי מתאים, על מנת להפחית את כמות הדלקת המקומית ולהפחית כך את סכנת הזיהום בניתוח. בדיקות דם שנעשות לפני הניתוח הן לרוב ספירת דם, בדיקת כימיה בדם, תפקודי קרישה, בדיקת שתן, תפקודי כבד וכליה, ורמת בילירובין בדם. בדיקות הדמיה שלעיתים עושים הם צילום בטן ריק (לשלול נקב של כיס המרה), אולטרא-סאונד דרכי מרה, מיפוי דרכי המרה ולעיתים CT. הניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית, ויש להיוועץ עם הרופא לגבי תרופות שיש להפסיקן מספר ימים לפני, כמו גם לשמור על צום מלא של 8 שעות לפני הניתוח. תהליך הניתוח הניתוח מבוצע ע"י כירורג כללי. בניתוח לפרוסקופי, יבוצע חיטוי של אזור הבטן, ולאחריו כאמור 4 חתכים קטנים (כ-1-3 ס"מ) באזור הבטן- בקרבת הטבור, ובמקומות נוספים סביב כיס המרה, דרכם יחדירו את זרועות הלפרוסקופ. בהמשך חלל הבטן יורחב באמצעות החדרת גז דרך הפתחים, על מנת לאפשר ראיה טובה של כל איברי הבטן דרך מכשיר הלפרוסקופ על גבי מסך הטלוויזיה. בניתוח פתוח, יבוצע חתך אחד ארוך יותר בדופן הבטן הימנית העליונה, עד לכניסה לחלל הבטן. לאחר שהמנתח יבצע סקירה של חלל הבטן, יאותר כיס המרה, וינותק מאספקת הדם שלו ומצינור המרה (bile duct). בהמשך ינותק כיס המרה ויוצא דרך אחד הפתחים. במהלך הניתוח בודקים באמצעות חומר ניגוד את צינורות המרה, לוודא כי אין אבנים שעלולות לחסום את דרכי המרה. במידה ומתגלות אבנים נוספות, מוציאים גם אותן בניתוח. בסיום הניתוח, תופרים את דופן הבטן, והחתכים נתפרים ונחבשים. משך הניתוח כשעה-שעתיים. סיכונים בניתוח סיכונים כלליים בניתוחים: *זיהום בפצע הניתוח- לרוב שטחי ומטופל באופן מקומי, אולם לעיתים נדירות עלול להתפתח לזיהום משמעותי יותר ברקמות התת-עור, עד לדופן וחלל הבטן. לעיתים נדירות מצריך פתיחה מחדש של החתך לסילוק הפסולת החיידקית. *דימום- בעיקר באזור הניתוח כתוצאה מטראומה מקומית לרקמה. דימום יכול להתרחש מיד לאחר הניתוח, עד 24 שעות לאחר הניתוח ובמקרים נדירים ביותר לאחר שבועות. במקרים בהם הדימום הוא רב יש צורך בעצירתו באמצעים ניתוחיים (ניתוח חוזר לצריבה או קשירת כלי הדם המדמם). *צלקות- אופי החלמת הצלקת תלוי באיכות התפרים ובגנטיקה. אין דרך לצפות כיצד הצלקת תחלים לאחר הניתוח. בניתוח לפרוסקופי החתכים הם קטנים, ורקמת הצלקת הנוצרת היא לרוב מזערית. *סיכוני ההרדמה- לרוב תופעות הקשורות לרגישות יתר לתרופות ההרדמה (תגובה אלרגית). הרדמה אפידורלית גורמת לעיתים תכופות להתכווצויות שרירים קלות חולפות או כאבי ראש, ולעיתים נדירות מאד לתגובה חמורה של ירידת לחץ דם (שוק אנאפילקטי). סיכונים ספציפיים לניתוח זה: *פגיעה במעי או בכבד- עקב הסמיכות לאזור כיס המרה, נדיר. *פגיעה בצינור המרה- יכולה לגרום לשפיכת תוכן מרה לחלל הבטן אשר גורם לדלקת כימית של קרום הצפק. *פגיעה בסרעפת- בשל הקרבה שלה לאזור הניתוח. *אלרגיה לחומר ניגוד- יכולה לגרום לאי ספיקת כליות.

11/01/2010 | 07:59 | מאת: ד"ר אוחנה גיל

אני מניח שאת כבר לאחר הניתוח, ומקווה שהכל עבר בשלום. בדר"כ מעדיפים לא לנתח חולים מצוננים. ההרדמה לא צריכה להדאיג אותך כלל, הרדמה כללית נחשבת בטוחה. אבני כיס מרה בגילך אכן פחות שכיחות, לרוב יש לברר סיבות אחרות היכולות להיות קשורות בהתהוות אבנים בכיס המרה בגיל כה מוקדם, כמו לדוגמא מצבים מסוימים הקשורים בהרס כדוריות דם אדומות,וכול'

מנהל פורום כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב