הרפס - שאלה שלא מצאתי לה תשובה

דיון מתוך פורום  קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, צוואר הרחם, קולפוסקופיה וקוניזציה

21/12/2006 | 07:28 | מאת: אבו

שלום. חיפשתי תשובות לשאלותי באינטרנט אולם לא מצאתי. האם יש אפשרות סבירה, כי התפרצות המחלה (הרפס של אברי המין) אצל אדם כבן 35שמעולם לא היה נגוע בה (למיטב ידיעתו) תפרוץ על רקע לחץ נפשי בלבד וללא קיום יחסי מין עם אדם נגוע ? האם יש מקרים בהם הגבר לא יודע קיום המחלה אצלו (אין גירוד או אודם או גירוי כלשהו) ובעצם המגע המיני עם האישה הוא יוצר הדבקות ? בעצם כיצד על הגבר לדעת שהוא חולה אם לא ביצע בדיקות דם ? ושאלה אחרונה, בזמן שהיה לי פצע בשפתיים בפה, קיימתי יחסי מין עם אישה שככל הנראה בריאה. כעבור שבוע התפרץ אצלה הרפס באיבר המין - האם אפשרי שאני הוא המדביק ? האם אפשרי שהמחלה עברה מהפה שלי גם אל איבר המין שלי ? האם חובה עלי לעשות בדיקת איידס בגלל ההרפס (איני נוהג לקיים יחסי מין באורח תדיר)? תודה על התשובות.

לקריאה נוספת והעמקה
21/12/2006 | 16:48 | מאת: ירון, מבין המון

שלום, אינני רופא, אך מקריאה בפורומים ובמקומות אחרים, אני יכול לומר כך: 1. הרפס נגרם מנגיף (=וירוס), והוא תמיד מגיע בהדבקה, ולא סתם כך. הרפס בשפתיים קיים אצל אנשים לא מעטים גם בטרם קיימו יחסי מין, אבל גם אז מדובר בקיומו של הנגיף, שהועבר מאנשים אחרים על ידי נשיקות וכדומה (על פי חלק מהסטטיסטיקות, ליותר מ 50% מהאוכלוסיה יש הרפס בשפתיים). לחץ נפשי יכול להביא להחלשה זמנית של המערכת החיסונית ובעקבותיה להתפרצות ההרפס, אבל זאת רק אצל אנשים שהנגיף קיים אצלם. 2. אני לא יודע אם יכול להיות הרפס ללא סימפטומים כלל, אבל אני חושב שכן. 3. הרפס עלול להיות מדבק גם כשאין פצעים, אבל הסיכון הגבוה ביותר הוא כשיש פצעים. אין לקיים יחסי מין כאשר יש פצעים, ובתחושה הראשונה של התפתחות פצע יש להימנע מנשיקות ומיחסי מין. 4. יש שני סוגים עיקריים של הרפס (יש נוספים): סוג 1 וסוג 2. שני הסוגים יכולים להדביק גם בשפתיים וגם באברי המין. עם זאת, ברוב הגדול של המקרים, סוג 1 אחראי להרפס בשפתיים וסוג 2 אחראי להרפס באברי המין. אם קיימת מין אוראלי לבת הזוג שלך בזמן שהיה לך פצע פעיל בפה, ייתכן והדבקת אותה בהרפס באברי המין. מצד שני, ייתכן שהיה לה הרפס עוד לפני כן. 5. ככל הידוע לי (צריך לוודא את זה עם רופא), בדיקות דם קובעות אם יש הידבקות בהרפס, ואם כן - מאיזה סוג. אני חושב שבדיקות הדם לא יכולות לומר האם ההרפס קיים בשפתיים או באברי המין. עם זאת, גילוי של הרפס מסוג 1 בדרך כלל (אך לא תמיד) קשור להרפס בשפתיים, והרפס מסוג 2 בדרך כלל (אך לא תמיד) קשור להרפס באברי המין. אולי כדאי שאתה ובת זוגך תעשו בדיקות דם, ותראו איזה סוג הרפס יש לכל אחד מכם. אם יתגלה שלך יש הרפס מסוג 1 ולה מסוג 2, הרי שלא אתה אחראי להדבקה שלה. אם יסתבר שלשניכם יש את אותו סוג, אז לא ניתן יהיה לדעת אם אתה הדבקת אותה או מישהו אחר (או שאולי היא הדביקה אותך בסוג שלא היה לך מקודם). 6. קיום הרפס מגדיל במידת מה את הסיכוי להידבקות באיידס, אבל הסיכוי להידבקות באיידס בארץ הוא נמוך. תמיד מומלץ להיבדק, והבדיקות נערכות חינם במרכזים שונים בארץ, ויש לעשותן 3 חודשים לאחר המגע המיני. 7. הרפס הוא מחלה לא נעימה, אבל יש לזכור כי ניתן לחיות עימה. על פי הסטטיסטיקות, 25% מהאמריקאים סובלים מהרפס באברי המין, אבל הדבר לא מונע מהם לקיים חיי מין מלאים, להביא ילדים לעולם וכו'.

שלום, האם יש אפשרות סבירה, כי התפרצות המחלה (הרפס של אברי המין) אצל אדם כבן 35שמעולם לא היה נגוע בה (למיטב ידיעתו) תפרוץ על רקע לחץ נפשי בלבד וללא קיום יחסי מין עם אדם נגוע ? לא. האם יש מקרים בהם הגבר לא יודע קיום המחלה אצלו (אין גירוד או אודם או גירוי כלשהו) ובעצם המגע המיני עם האישה הוא יוצר הדבקות ? זה שאינו יודע אינו אומר שאינו נושא את הנגיפים. בעצם כיצד על הגבר לדעת שהוא חולה אם לא ביצע בדיקות דם ? הוא לא יודע ללא בדיקת דם. בזמן שהיה לי פצע בשפתיים בפה, קיימתי יחסי מין עם אישה שככל הנראה בריאה. כעבור שבוע התפרץ אצלה הרפס באיבר המין - האם אפשרי שאני הוא המדביק ? כן. האם אפשרי שהמחלה עברה מהפה שלי גם אל איבר המין שלי ? כן באמצעות אדם שני. האם חובה עלי לעשות בדיקת איידס בגלל ההרפס (איני נוהג לקיים יחסי מין באורח תדיר)? לא בגלל ההרפס. בברכה ד"ר שרגא וקסלר 052-2453662 www.genicolog.net

מנהל פורום קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, צוואר הרחם, קולפוסקופיה וקוניזציה