יחס מכבד כלפי טרנסג'נדרים בטיפול

דיון מתוך פורום  שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומואים, ביסקסואלים וא-מיניים

28/02/2011 | 19:06 | מאת: גל

שאלתי מופנית לגב' גלבוע. בתור פסיכולוגית שעובדת הרבה שנים עם טרנסג'נדרים, ברצוני לשאול מהי דעתך על פנייה לטרנסג'נדרים במין הישן בו נולדו? שמעתי דבר שהדהים אותי, שבתל השומר נהוג לפנות לטרנסג'נדרים המטופלים בניגוד לזהותם האמיתית ולטיפולים הגופניים שהם עוברים. האין פנייה לטרנסג'נדרים במגדרם האמיתי, ללא תלות בחיצוניותם או בטיפולים שעברו, היא הכלל הבסיסי והראשון לטיפול בהם?

לקריאה נוספת והעמקה
03/03/2011 | 23:48 | מאת: ד"ר דליה גלבוע

שלום לך גל, כל בני האדם פונים בדיבור לאדם האחר,שעימו באים הם במגע, לפי האופן שבו הוא נראה, כזכר או כנקבה- באופן אוטומטי. זה קורה בעקבות תהליך טבעי של למידה חברתית, שמתרחש מגיל מאד צעיר. מחקרים מורים, כי כבר בגיל שנתיים – שלוש פונה הילד או הילדה לאחרים, שעימם הוא או היא בא/ה במגע חברתי, על-פי המין שבו הם נראים וללא טעויות. כך גם קורה, לגבי טרנסג'נדרים, בכל מקום וגם בתל השומר. הפנייה הטבעית- האוטומטית הזו, בעת שיש התאמה בין זהותו של הטרנסג'נדר, לבין הופעתו כבן המין שאליו הוא שואף לעבור, יוצרת אצלו, ללא ספק, תחושה טובה של קבלה ושל הכרה הן בזהותו הפנימית והן בהופעתו החיצונית. אי אפשר להתעלם מכך, שיש מקרים לא מעטים שבהם הטרנסג'נדר אינו נראה בהופעתו כבן המין שעמו הוא מזדהה. זה קורה כאשר טרם הושלם התהליך של המעבר הגלוי למין האחר, בלבוש או בהופעה בכללה (ואגב, אין מדובר דווקא בלבוש או הופעה פרובוקטיבים או מוגזמים). כך למשל, במקרה שההופעה הנשית קיימת, אך עדיין ישנו שיעור בולט בפנים. במקרים כאלה הסביבה החברתית מתקשה כנראה להגיב באופן חד משמעי ונוצרים בלבולים בתפיסת מינו של האדם וכתוצאה גם בדרך הדיבור אליו. בלבולים אלה גורמים לא אחת לעוגמת נפש לטרנסג'נדר. דווקא משום כך, במסגרת שמכירים היטב את האדם ואת תחושתו הפנימית לגבי זהותו, נעשה כל מאמץ לפנות לטרנסג'נדר במין שאליו הוא מבקש לעבור, שהרי אין כוונה לפגוע בו, כי אם להפך. יחד עם כך, בלי ספק, יכולה להתרחש טעות בפנייה אליו, כאשר המראה אינו חד משמעי, וזאת למרות שנעשים מאמצים מצד הפונים- שלא לטעות, על מנת לא לפגוע בו. ככל הידוע לי, במקרה כזה מתנצלים ומסבירים לאדם, שאין כוונה לפגוע בו בכל דרך שהיא ומשתדלים שזה לא יקרה בהמשך. מאד חשוב שגם הטרנסקסואל מצידו יבין, שיש קשר אוטומטי בין הופעתו של האדם וצורת הפנייה אליו, וידע לקבל את הטעות בדיבור אליו בצורה הנכונה מבלי לייחס לכך כוונות שליליות, שאינן במקומן. זה נכון לגבי כל מסגרת שבה הטרנסג'נדר נמצא ולאו דווקא לגבי מפגשיו בתל השומר. בברכה, ד"ר דליה גלבוע

10/03/2011 | 07:22 | מאת: מטופלת לשעבר, ויתרתי על מתל השומר

כמו שכתב השואל, כלל בסיסי בטיפול עם אנשים טרנסג'נדרים היא לכבד אותם. לא לספר לנו סיפורים על מראה מבלבל, בתור בעלת מקצוע את צריכה להיות מעל זה אך את טועה בפנייתך לרוב מטופלייך ואפילו לא מתנצלת בצורה מכבדת. בנוסף, גם כשהמראה החיצוני תואם את המגדר האישי של מי שמטופל אצלך את משתמשת בידע שלך על כך שהאדם טרנסג'נדר ולא מצליחה להתגבר על זה ובשל כך ממשיכה לפנות בלשון המין השגוי.

מנהל פורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומואים, ביסקסואלים וא-מיניים