ביקור צוות החיאה במרפאה
דיון מתוך פורום רפואת שיניים
ד''ר גרינבוים שלום ברצוני לתאר מקרה של פציינט שהגיע לעזרה ראשונה [ביקור ראשון במרפאה ]עכב כאבים חזקים ,לאחר שלא היה לטענתו בטיפול אצל רופא שיניים במשך 10 שנים בגלל חרדות , לאחר שקיבל זריקה לא חש בטוב עד כדי טישטוש הפציינט ביקש לרדת מכיסא הרופא ולשכב על הרצפה בצידי כיסא הרופא ,והוזמן אמבולס וזמן קצר לפני כשהצוות הגיע הפציינט התאושש חזר לשבת על הכיסא ובקש להמשיך בטיפול וסירב לקבל טיפול מהצוות או להתפנות לחדר מיון ,לאחר שיכנוע הסכים להיבדק ע'י החובש בלבד.הפציינט טוען שאין הוא צריך לשלם למגן דוד בגלל שלטענתו הזריקה היא הסיבה להרגשתו הרעה שהובילה להזמנת האמבולס .לעומת זאת הרופאה טוענת שהחרדה של הפציינט מהטיפול והעובדה שבא חלש עם כאבים חזקים הם הסיבה להרגשתו,שכן הרי לאחר מספר דקות חזר הפציינט וחש בטוב לבדו, והרי לאלרגיה לזריקה אין פיתרון מהיר אלא מתן חומר נוגד לזריקה . ועוד טוענת הרופאה שיתכן שהפציינט סובל מאפילסיה בגלל התנהגותו שביקש רק לשכב על הריצפה [הפציינט לא ציין בשאלון הרפואי שסובל מאפילפסיה ] א. שאלתי לדעתך מי צריך לשלם במקרה זה למגן דוד עבור הביקור הפציינט או המרפאה? ב.האם לפי ההמנהגות שבא ביקש הפציינט לשכב על הריצפה אין חשד
קורה לפעמים שאחרי ההרדמה המקומית נכנס מעט חומר לכלי דם והמתרפא מרגיש כאילו הוא מתעלף בד"כ הטיפול הוא להשכיב את הכסא עד למקסימום כך שהראש יהיה במנח יותר נמוך מכל הגוף ואספקת החמצן לראש עוברת במהירות והמתרפא מתאושש בעצם הפעולה של השכיבה על הרצפה היא נכונה גם היא וכנראה שלא היה צורך להזמין אמבולנס אבל אם כבר הוזמן לדעתי ההוצאה צריכה להיות על המרפאה ולא על המתרפא כי הארוע קרה במרפאה. כל ארוע שקורה המרפאה הוא על אחריות המרפאה לשם כך יש לו ביטוח
מני שלום. אני חולק על דר' צ'רני במקרה זה למרות ששנינו חונכנו באותן מוסדות .מתוך היכרות עם הנושא ביום יום בביקורים שאני עורך בין השאר במרפאות פרטיות וציבוריות . ראשית -טוב עשתה הרופאה שהזמינה אמבולנס גם אם הייתה בטוחה שמדובר בעילפון והיה לה חשש קל לבעיה אחרת כגון שוק אנאפילקטי (על רקע אלרגי) או אוטם שריר הלב , טוב שניידת טיפול נמרץ נמצאת בדרך ומוטב לטעות טעות כזאת מאשר להיות שאננים . אינני יודע גם אם ערכת ההחיאה שאמורה להימצא בכל מרפאת שיניים הייתה תקינה ועדכנית במרפאה הנ"ל ועוד פחות אני בוטח במידת יכולתה של הרופאה להתמודד עם החייאה לאחר קורס קצר ללא תירגול מחדש כל שנה שנתיים . אם יש חשש למצב המטופל או לאי יכולת צוות המרפאה להתמודד עם הסיבוך מוטב להזעיק נט"ן . לגבי התשלום -כאן דעתי כדעתה של דר' צ'רני : כל מרפאת שיניים אמורה להיות קשורה בהסכם עם חברה פרטית למתן שירותי חירום אשר בלאו הכי הייתה מפנה את המטופל ללא תשלום (פרט לדמי המנוי ).כאן כנראה לא היה הסכם כנ"ל ולכן נדרש תשלום ע"י מד"א שנחסך עד כה ע"י הרופאה בהעדר מנוי בחברת שירותי חירום ולכן ההוצאה מן הדין שתיפול על המרפאה .