התנהגות שונה של בני בן ה - 4.5

דיון מתוך פורום  יחסי הורים ילדים וזוגיות

27/01/2006 | 16:41 | מאת: שושנה

שלום אני רוצה לשאול כמה שאלות לגבי התנהגותו של בני בן ה - 4.5 , יש לו עקשנות יתר הוא עומד על שלו ולא מסכים לשום דבר שאנחנו מציעים לו. ניסינו בכל דרך אפשרית לטפל בבעיה גם בלנסות לבוא למקום שלו וגם להראות לו את הדרך שלנו. ושום דרך לא עוזרת הוא מתחיל לבכות ולילל בלי לעצור במיוחד בשעות הבוקר לפני שאנחנו לוקחים אותו לגן. הוא מתעורר ושואל אם היום הוא הולך לגן? ברגע שאנחנו אומרים לו שכן מתחיל הבכי והיללות וכל הסיבות שבעולם לא להתלבש "כי לא נוח לי" ו"לא נעים לי החולצה, הגופיה, התחתונים וכ"ו" ואנחנו מוצאים את עצמינו מחליפים לו בגדים בזה אחר זה. ואח"כ זה עובר לשתיה בבוקר. ניסינו את כל הדרכים לרצות אותו. וכשאנחנו נותנים לו עונשים הוא מבין את שהוא התנהג לו יפה אבל אח"כ כשהוא חוזר מהגן יש לו שוב את אותה ההתנהגות. כך שזה לא קשור לגן בכלל. כיף לו שם, הוא אהוב על הילדים והגננות. הוא חוזר מרוצה מהפעילות בגן ומספר לי חוויות. יש לנו תינוקת בת 9 חודשים ובעלי מטפל בה בשעות הבוקר. קשה לו לקבל בבוקר שהוא צריך ללכת לגן ואחותו ואביו נשארים בבית. הוא מציק לה המון לוקח לה את הצעצועים שלה, וכשמביאים לה צעצועים חדשים תמיד הוא משתלט עליהם ולא נותן לה. אני חייבת לציין שהוא מקבל מאיתנו את אותו יחס אוהב חם ומלא. הוא מקבל הרבה מתנות וכל מה שהוא מבקש( כמובן בגבול הטעם הטוב הוא מקבל.) הרבה פעמים אנחנו לוקחים אותו לטיולים, הצגות לבד פעם אני ופעם בעלי כדי שיקבל את מלוא תשומת הלב. בתקופה האחרונה הוא החל לקלל אותנו במילים חמורים, מטומטמים משתמש בידים לתת לנו מכות מטפס על שולחנות על הרהיטים ופשוט לא מתייחס לבקשות שלנו. צועק המון, מתפרץ, משתולל מצד שני יש לו רגעים של שקט ותעסוקה הוא יכול להעסיק את עצמו ולרוב הוא מתעניין בספרים. אנחנו מרגישים קצץ מותשים מההתנהגות שלו וכבר לא ממש יודעים איך להתנהג איתו. ובאיזו דרך. היום כשהוא מתחיל את ההתנהגות שלו אנחנו פשוט מכניסים אותו לחדרו להרגע. הוא נרגע ולא רוצה לצאת כאילו שזה לא מפריע לו הוא משחק במשחקים שלו. מצייר, מסדר ואם אנחנו מוצאים אותו הוא לא מוכן להתנצל על ההתנהגות. הוא תמיד רוצה להיות המילה האחרונה. והוא גם יודע להפנות אלינו במילים את הכעסים שלו. הוא ילד חכם, נבון. אבל איך אני אמורה לטפל בו אשמח אם יהיה לכם תשובה.

לקריאה נוספת והעמקה
30/01/2006 | 22:10 | מאת: מור וכסמן

לילה טוב, ממה שאת מתארת עולה קושי בהצבת גבולות. אני מציעה לקרא ב"שאלות ותשובות" משמאל את החלק המתייחס לגבולות ולבדוק ע"פ מה שכתוב שם,עד כמה הצלחתם עד היום להציב לו גבולות והאם יש צורך לשפר קצת בנושא הזה . חבל להגיע למצב של מאבקי כוחות (עונשים הם חלק ממאבק כוחות) כי לא רק שזה כנראה לא ממש עושה עליו רושם (כמו הדוג' של החדר),זה לא מועיל לטווח ארוך והיחסים נעשים מאוד כוחניים ועכורים כשתמיד יש צד אחד ש"ניצח" וצד שהפסיד. אם ישארו שאלות לאחר קריאת החלק שדן בגבולות ואחרי הבדיקה העצמית שלכם,אשמח לענות. בהצלחה, מור

31/01/2006 | 18:14 | מאת: שושנה

מור תודה על תגובתך. עדיין לא ברור לי איך אנחנו אמורים להתנהג בזמן ההצגות שלו בשעות הבוקר? איזה גבולות צריך לשים לו כשהוא מתחיל אם ההצגות הללו? ונגיד שלא נעניש אותו על התנהגות לא נעימה או על הצקה לאחותו או על מילים לא יפות כיצד נעמיד לו גבולות במקרים הללו? אם תוכלי לתת לי כוון אני מאוד אשמח. אני רוצה לתת לך דוגמא: הוא ביקש ממני דבקיות חלון + צבעי זכוכית. קניתי לו וזה נשאר בתיק שלי. בבוקר של אתמול הוא שוב קם ועשה את כל ההצגות הקבועות שלו. ולאחר שחזר מהגן בקש את הדבקיות. שאלתי אותו אם הוא חושב שזה מגיע לו אחרי כל ההצגות בבוקר הוא אמר שלא ואח"כ התחיל לבכות ולצעוק שאני אתן לו את המתנה. משסרבתי הוא זרק עליי דברים צעק ורק לאחר שהסברתי לו שוב את משמעות העניין . הוא אמר לי טוב אז תזכירי לי מחר שאני צריך להתנהג יפה. השאלה שלי האם זה היה נכון לעשות?

מנהל פורום יחסי הורים ילדים וזוגיות