תואר שני כאמבחנת דידקטית

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

23/05/2013 | 16:13 | מאת: אלונה

שלום רב, שמי אלונה והנני נרשמתי למגמת לקויות למידה לתואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת תל אביב. שתי האוניברסיטאות הנ"ל שונות במהותן בתחום מגמה זו. האוני' העברית מעניקה לי תואר שני בו אני מסיימת לאחר שנתיים וחצי כמאבחנת דידקטית מוסמכת(ישנה התנסות קלינית במשך סמסטר שלם במהלך התואר). ובאוני' תל אביב הדרישה היא לשלב את תואר שני בלקויות למידה (שהלימוד בו נעשה באופן תיאורטי בלבד) וכן תעודת מאבחנת דידקטית בכדי שאוכל בסופו של דבר לעבוד כמאבחנת. מאוד מאוד אשמח אם תוכלי לייעץ לי, בשל לבטים רבים, היכן עדיף לי ללמוד מבין 2 האוניברסיטאות את התואר? במה ההבדלים הנ"ל משנים? אציין שאינני מורה ואני לא מעוניינת להיות מורה בחינוך המיוחד, אני באה מתחום הפסיכולוגיה אך יש לי ניסיון של 3 שנים בתחום.

לקריאה נוספת והעמקה
25/05/2013 | 21:27 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אלונה, ערב טוב, אני חייבת לומר שקצת התבלבלתי מתיאורך את שני המסלולים. בואי ננסה לעשות סדר: בירושליים אורך התואר שנתיים וחצי ובתל-אביב שנתיים? מה פירוש התנסות קלינית? בכל תואר בתחום האבחון חייבת להיות עבודת שטח והתנסות מעשית באבחון. לא ניתן לסיים תואר ללא התנסות זו... אז למה הכוונה ? תוספת הסמכה וידע בתחום לקויות למידה היא קריטית , לפי השקפתי, לא ניתן לטפל ולסייע באמת ללא ידיעות מקיפות מאוד בתחום זה. בירושליים התואר לא כולל תעודת מאבחנת? אז לשם מה כל התואר והטרחה? נסי לעשות לי קצת סדר בעובדות ואשיב בשמחה. לפי תיאורך עד כה ועל סמך הכרות קודמת הייתי פונה לתל-אביב, אך שוב, יתכן והעובדות והתנאים שביידך מעודכנים יותר ויכולים להכריע אחרת. בברכה אלמוג

26/05/2013 | 19:53 | מאת: אלונה

תודה רבה אלמוג שהתייחסת לדבריי =) *אז ככה, לגבי האוניברסיטה העברית מדובר בתואר שני, הנמשך שנתיים וחצי ולתכנית הלימודים מרכיב תאורטי ומרכיב הכשרתי. התיאורטי- הקורסים השונים מתפרסים על שלושה תחומים מרכזיים: שפה (כתובה ומדוברת), קוגניציה מספרית וקשב. ההוראה של כל אחד מהתחומים האלה כוללת קורסים העוסקים בתהליכים הבסיסיים ובמהלך ההתפתחותי הרגיל שלהם, וקורסים המתמקדים בליקוי (דיסלקסיה, דיסקלקוליה, לקויות קשב וריכוז - ADHD). בנוסף לכך, התכנית כוללת קורסים כלליים שעומדים ביסוד ההבנה והעיסוק בתחום לקויות הלמידה, בנושאים של קוגניציה, נוירופסיכולוגיה, אינטליגנציה, הערכה ומדידה. ההכשרה המעשית מורכבת מ2 מרכיבים אלו : האחד - לימוד של תהליך האבחון של לקויות למידה. לימוד זה כולל את הכרת המבחנים השונים, ובנוסף לכך, התנסות קלינית באבחון של ילדים ושל מבוגרים. אבחון הילדים מתקיים, בקליניקה מיוחדת שנבנתה לצורכי לימודים בקמפוס של האוניברסיטה. אבחון המבוגרים מתקיים במרכז אבחון לקויות הלמידה של האוניברסיטה. כמו כן מתקיימות סדנאות מלוות שבהן נבדק תהליך האבחון מפרספקטיבות שונות. שלב זה של הפרקטיקום, על כל היבטיו, מתקיים בשנה השנייה ללימודים. השני - התהליך הטיפולי. לימוד זה כולל היחשפות לתהליך הטיפולי במסגרת של הקליניקה, ומלווה בסדנאות, שבהן ילמדו הסטודנטים דרכי טיפול בכל אחד מהליקויים שבהם מתרכזים הלימודים במגמה. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים במהלך הסמסטר הראשון של השנה השלישית ללימודים. *לגבי אוניברסיטת תל אביב זהו תואר שהינו נמשך שנתיים בלבד ונלמד רק באופן תיאורטי ללא הכשרה מעשית, ולכן אני חייבת לעשות את התעודה של המאבחנת בנוסף (כי למיטב הבנתי יצא חוק לא מזמן שדורש שמאבחנים דידקטיים יהיו בעלי תואר שני) מאתר אוני' תל אביב: מטרת הלימודים בתכנית לקויות למידה העמקת הידע על מאפיינים קוגניטיביים, חברתיים-רגשיים, ושפתיים-תקשורתיים של אנשים עם לקויות למידה מהילדות ועד הבגרות. הלימודים יקנו התמחות תיאורטית, מחקרית ויישומית בלקויות אלה. התוכנית תכלול היבטים של קריאה, למידה, קשב,תקשורת ושפה וכן היבטים רגשיים וחברתיים של אוכלוסייה עם לקות למידה. לקויות הלמידה תוצגנה תוך הדגשת הקשר בין הפרט, לבין המערכת המשפחתית, החינוכית והקהילה. יילמדו דרכי הערכה והתערבות פרטניות ומערכתיות בצוות רב תחומי. הסטודנטים יוכלו במקביל ללימודים לקראת התואר השני ללמוד במסגרת בית הספר לחינוך להתמחות באחת או בשתי התכניות הבאות: תעודת הוראה בחינוך המיוחד או תעודת אבחון לקויות למידה. מטרות תכניות אלה הן להכשיר להוראה בחינוך המיוחד ו/או לאבחון לקויות למידה. *על כן שאלתי היא, מה לדעתך עדיף? מכיוון והתקבלתי לשתי האוניברסיטאות למגמה זו, הנני מתלבטת, האם ללכת על לימודי תואר שני+תעודה? או ללמוד את התואר באוני' העברית ללא צורך בתעודה של מאבחנת? סליחה אם יצא לי ארוך, תודה רבה!

מנהל פורום לקויות למידה