האם יש טעם באיבחון?

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

16/08/2011 | 11:14 | מאת: אנה

שלום רב. בני בן 5, ובעיניי (הבלתי אובייקטיביות בעליל) הינו ילד בעל האינטלגנציה גבוהה לגילו. הוא קורא עם קמץ/פתח, מחבר בתחום ה 20, מחסיר בתחום ה 10 וכן מתעניין במדע, חלל, אלקטרוניקה, גוף האדם וכו'. התחלתי לשים לב לבעיה מסויימתבמהלך השנה האחרונה. בכל פעם שעליו להתרכז כדי לבצע מטלה (לימודית, אך לא רק) הוא ראשית כל "מסתגר" בתוך עצמו, מתפרץ בזעם ונכנס לתסכול ("אני לא יודע כלום, אני טיפש"). אחרי שנרגע, בד"כ מצליח לבצע את המטלה. דוגמאות למצבים הגוררים התנהגות כמתואר הם: נסיון לקרוא טקסט הגדול ממלה אחת, תרגיל חשבון, בנית דגם מורכב בלגו וכו'). לאחרונה, הוא מתחיל להסתייג ממטלות הדורשות ריכוז ומסה להמנע מהן. ("אחר כך, אני עייף" וכו') אני מרגישה שיש כאן בעיה, אך איני יודעת לשים את האצבע על מקורה. האם זו בעיה של ריכוז? בעיה רגשית? ליקוי למידה כלשהו? הטרה שלי, לעזור לו למצות את מלוא הפוטנצתיאל שלו ולהקדים תרופה למכה, איני וצה שיגיע לבי"ס ויהיה מתוסכל או יפתח אנטי ללימודים. האם יש מקום לאיבחון בגיל זה? אם כן, היכן? הרשת מלאה בפירסומים, אך אני חוששת ליפול על שרלטנים. תודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה
16/08/2011 | 17:40 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

כמה מחשבות: המחשבה הראשונה שעלתה במוחי היא:" למה לכל הרוחות הילד צריך לשקוד כעת על לימודי קריאה וכתיבה?" הוא בן 5! למידה בגיל זה חייבת להיות בהנאה ומתוך משחק ובשום אופן לא מתוך לחץ. למידה בכפיייה ולחץ כעת יובילו להתנגדויות קשות בעתיד על למצב של שנאה כלפי לימודים. אנה, איני יודעת האם קיימת בעייה אמיתית של ריכוז או מצב של חוסר בשלות שהוא טבעי לחלוטין בגיל זה. המלצתי היא בהחלט לטפח ולהציע גרויים מתוך מצבי נחת וכייף ומשחק , אך בשום אופן לא מתוך לחץ. בסוף כיתה ב הייתי דואגת מעט מן הסימפטומים אותם את מתארת, אך כיום בהלט לא. בשלב זה אין צורך באבחון, אלא בסבלנות ונתינה לבשלות הרגשית ודידקטית להבשיל מעצמן. בברכה אלמוג

16/08/2011 | 21:25 | מאת: אנה

ערב טוב ראשית כל, תודה על תגובתך. יש נקודה שברצוני להבהיר - אני חד משמעית נגד לימוד ?בכוח?. כל הידע של בני נצבר מתוך התעניינות שלו ועידוד שלי (לדוגמא בגיל 3 למד את כל האותיות רק מלשאול כל פעם ?איזו אות זו?) גם היום, הסיטואציות שתיארתי מגיעות ממנו. הוא זה שמצד אחד רוצה לקרוא ומצד שני, ברגע שניגש לספר, זה ממש מרגיש כאילן ?נכבה מתג? והוא נלחץ. יותר מכך, נניח ונעזוב כרגע את התחום הלימודי, גם במשחקים הדורשים ריכוז וחשיבה הוא נלחץ, מגיב בהתפרצות זעם וננעל במין מצב של תסכול עצמי. כל רצוני הוא למצוא כלים לעזור לו בהתמודדויות אלו, אך איני יודעת למי לפנות כדי לקבל הכוונה  

מנהל פורום לקויות למידה