שלום

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

12/03/2005 | 19:04 | מאת: עמיר

שלום לחברי ומנהלי הפורום. ישבתי משך השבת וקראתי קצת על בעיות זיכרון באתרכם ובאתרים שונים. יש מעט מאד מידע הבא כאינפורמציה נייטרלית (לא מאתר המוכר שירותים) על בעיות זכרון בקרב אנשים בגיל העמידה. מה חבל. אספר את סיפורי: אני בן 28, נשוי ומתכונן לקראת ילדי הראשון. בגיל ביה"ס היסודי לא למדתי כמעט, הורי לא השקיעו בי ולא התמודדו עם אי הרצון שלי ללמוד. בגיל חט"ב התפתחתי חברתית ונהייתי רב אלוף של חברים אך שוב גם זה היה חלק מבריחה מלימודים. בתיכון לחץ עלי יועץ ביה"ס ללמוד במגמת מסמ"ת מחשבים או לכל הפחות גאוגרפיה (מה שמראה על יכולת אינטלקטואלית גבוהה -וזאת על סמך מבחנים ואבחונים) אך אני העדפתי את לימודי מכונאות הרכב הקלים ושמשכו אותי באותה תקופה. סיימתי את התיכון והתגייסתי לצבא שם בין יתר הדברים שעשיתי הייתי כחייל באתר ההתרסקות של אסון המסוקים )שם עסקתי בפינוי חלקי הביית ההרוס כדי שזק"א יוכלו לגשת לגופות) לאחריו לא קיבלתי טיפול פסיכולוגי המתייחס לאירוע (לאחר שחרורי פניתי ביוזמתי לטפול, בעקבות פרידה מבת זוג, אך לא הרגשתי שאני מסוגל עדיין לפתוח את רגשותי על אסון המסוקים למרות שרציתי). פנייה למשרד הבטחון עלתה בתוהו. היום אני אדם עובד כטכנאי חי עם עצמי ועם אשתי (ועוד 1/2) די בשלווה ונוח לבריות. אני משתכר (מלשון שכר ולא שיכר) לא רע, אולם תמיד רציתי ללמוד משהו קצת "יותר" - באוניברסיטה. אני יודע שיש לי יכולות איטלקטואליות גבוהות ושלו היתה לי היכולת הפיננסית היתי הולך אך ישנה גם הבעיה של הזיכרון - אני מפחד שעם רמת זיכרון כמו שלי לא אצליח במוסד ללימודים גבוהים הבעיות שיש לי מזכירות לי מאד את המכתב מאת "אני" (מצ"ב למטה) רק שבשונה ממנו כמובן אין לי זיכרון פנומנלי אלא פשוט זכרון גרוע ואני יודע שמעבר לבעיות הזכרון המצב פוגע בי בהרבה תחומים אחרים (בעיקר קומנקטיביים) וגם בסביבתי הדבר מעורר מידי פעם גיחוך קל או אף יותר מזה ואחרי שאני צוחק על זה יחד עם כולם אני חושב איך הייתי נראה ומה אפשר לעשות עם זה.?.?.?.?. ושאלותי: א. מה אפשר לעשות עם זה? (אה זה רשום כבר? אופס שכחתי) ב.קראתי שהשכל הוא כמו כמו שריר - חוסר אימון פוגע בתפקודו. האם הדבר נכון? ג. איך אפשר בגילי ולאחר שלא כ"כ למדתי משך חיי ולא ארגנתי לי יכולות והרגלי למידה להתחיל ללמוד? (אבחונים דידקטיים עשיתי ויצאו תשובות שבעיוני אני מעל לממוצע, מתמטיקה לא כל כך טוב). ד.האם יש קשר בין חוויה טראומתית כפי שציינתי(א. המסוקים) לבין בעיות בתפקוד הזכרון, רכוז וכו? האם תוכלו להשיב לי בהתאם להתייחסות כמובן לעברי האישי? אני מודה לכם מראש עמיר המכתב המצורף מאת "אני" תאריך: 10.2.2005 שעה: 19:29 הבחור המדובר הוא סטודנט באוניברסיטה. הוא בחור חכם, קורא כל דף מודפס שנופל לידיו ובעל זיכרון פנומנלי. הוא לומד ברצינות ומשקיע אך ציוניו אינם מספקים אותו אף פעם. בבית הספר לא השקיע בלימודים, אך בכל זאת סיים בגרות איכשהו... אנסה לתאר את הבעיות שבהן הבחנתי, ואודה לך אם תוכלי לאמר לי אם החשד מוצדק, באיזה סוג ליקוי מדובר (באופן גס, כי ברור שדרוש אבחון על מנת לדעת במדוייק), ובעיקר - אם יש מה לעשות בגיל כזה ואיפה מקבלים עזרה בכמה שפחות כסף... אז ככה: - חושב בצורה אסוציאטיבית, ולעיתים פולט אסוציאציות שלא ממש קשורות לנושא השיחה... - לעיתים קרובות רוצה להגיד מילה מסויימת, ובטעות אומר מילה שנשמעת דומה. (מילה קיימת או לפעמים סתם עיוות של המילה שהתכוון לאמר) אינו מתקן את עצמו. - קשה לו מאד לחלק מילה להברות, צריך ממש לחשוב על מנת להצליח בכך. - לא מבחין בין הבדלי ההגייה בין א,ע ו-ה, וגם לא מצליח לבטא את ההבדל. - קושי בביטוי בעל-פה: לעיתים קשה להבין למה מתכוון ומה מנסה לאמר. למשל - משתמש ב "ההוא" , "הזה", "כזה", "כמו" - מבלי שציין מי זה "ההוא". לפעמים אינו מודע לכך שאמר משפט סתום. - יש לו המון טעויות בעברית וטעויות בהגייה, מספרים, זכר-נקבה, יחיד-רבים - ניתן לאמר כי אינו מתייחס לכללי הלשון בהקשרים האלה. בלימודים - מתבלבל מאד במבחנים " אמריקאים" (שאלות רבות ברירה) קושי בניסוח לעיתים כותב עם שגיאות כתיב ( באותו דף, יכולה להופיע המילה "לא" עם א' ועם ו'...) בתקשורת בין אישית - אינו יוצר מספיק קשר עין - במידה כזו שאנשים קרובים מעירים לו על כך. נמנע מלפנות לאנשים בסיטואציות שאינן מסוג "אחד על אחד". אודה מאד להתייחסותך, אני

לקריאה נוספת והעמקה
12/03/2005 | 22:45 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

עמיר ערב טוב, קודם לכל אני מעריכה מאוד את פנייתך הכנה והמוכנות להיחשף בתחומים כל כך משמעותיים וכואבים. עברת חוויות שאיני מתיימרת להתמודד עמן או לספק להן תשובות מלאות. למרות זאת אנסה לעזור: בוא נתחיל עם הגדרת הבעייה. אתה כותב כי יש לך בעיות זיכרון קשות, אך לא הזכרת כלל את ממצאי האבחון בתחום זה. נכונה מאוד העובדה כי אימון יכולות הזיכרון והלמידה עשויים להביא לשיפור משמעותי בתפקודי הלמידה בכלל והזיכרון בפרט. זהו תחום עצמאי במסגרת לימודי אסטרטגיות למידה. מהו תחום הלימודים המעניין אותך? אני באופן אישי מאמינה כי ניתן לבנות מיומנויות למידה בכל שלב, ואין זה משנה כיצד תפקדת או לא תפקדת בזמן התיכון. יתכן, כי בתחילה תזדקק לתמיכה של מאמן אישי ומורה מוסמך לאסטרטגיות למידה על מנת להיכנס למסלול. לאחר מכן אני מאמינה כי תוכל להסתדר בכוחות עצמך. חוויה טראומטית כדוגמת זו שעברת עשוייה בהחלט להשפיע על תפקודי למידה בכלל וזיכרון בפרט. עם זאת לא אוכל, כמובן, לתת כאן תשובה מוסמכת, משום שאיני מכירה אותך או את תפקודך הלימודי והאישי. למרות כל אלה עלי לומר כי להרגשתי אתה חייב להשלים את לימודיך בתחומים המעניינים אותך. אני די בטוחה כי תצליח בלימודיך למרות חוסר הניסיון הקודם בלמידה. אשמח אם תמשיך לעדכן במחשבות והחלטות גם בעתיד. אני מצידי אשתדל לסייע ככל שאוכל. בהצלחה אלמוג נ.ב - תוכל לפנות אלי להתייעצות גם בטלפון: 8331623 04 797860 0506

15/03/2005 | 21:54 | מאת: עמיר

שלום לאלמוג ולכל הקורא בפורום. בהמשך להתכתבותנו האדיבה: להלן תשובות שקיבלתי מאבחון שנערך ב2.5.01 במכון ניצן בת"א: מן הסיכום: "בתפקודי התפיסות היו תנודות בזכרון השמיעתי והחזותי ונמצאו קשיים בהבחנה החזותית ובתאום עין יד. "במהלך האבחון נצפו קשיים ביכולות הרכוז של עמיר." המלצות: ברור הבחנה מבדלת (לברור קשיי למידה או לקויי למידה) לשם החלטה על התאמת דרכי הבחנות בנוסף הערכת הפוטנציאל האינטלקטואלי ובדיקת השפעות קוגנטיביות ו/ או רגשיות על תפקודו." יש לציין כי מאז לא הלכתי לאבחונים נוספים אולם השלמתי חלק מן הבגרויות שלי כשבחלק העיוני זכיתי לציונים גבוהים. ברצוני ללמוד היסטוריה כללית ולימודיי יהדות. איפה אפשר "למצוא" מורה לאסטרטגיות למידה, האם הוא יכול לעזור גם לאדם בוגר ואם כן מה (פחות או יותר) כוללת העזרה שלו? בקשר לדאגתך מה לגבי לימודיי.. מה אני עושה פה?... אני מלקט, משהו בבחינת חוו"ד נוספת ופתיחת אופציות שאולי לא נתקלתי בהן בעבר ועל כך התודה. לסיום ברצוני להודות לך על העזרה שאת מגישה כאן וההצעה שלך להתקשר טלפונית, עבודת קודש היא שאת עושה בפורום זה, אך כרגע אני מעדיף להשאר אנונימי (וסיבותי עמי). שוב תודה ולהתראות במכתבים הבאים :-)

מנהל פורום לקויות למידה