אבחון לקות למידה לילד בכיתה א'
דיון מתוך פורום לקויות למידה
שלום רב, בני החל את לימודיו בכתה א' השנה. הוא התקבל ללימודים בבית ספר יחודי לאומנויות בתל אביב, ולשם כך, בין היתר, עבר אבחון במכון קרני, בגיל 5.5, אשר גילה יכולות קוגניטיביות גבוהות מאד מהממוצע, עושר שפתי, יכולת טובה להפשטה מילולית, הבחנה טובה בין עיקר לטפל ויכולת טובה מאד לתהליכי אנליזה וסינטזה. כן נכתב בדו"ח שקיים קושי בהתארגנות אשר בא לידי ביטוי במיוחד בארגון השפה. התבטאויות אסוציאטיביות, קושי להתמקד ולענות תשובות מדויקות, היה מאד תנועתי והתקשה להתרכז לאורך זמן ונכתב כי קשיי ההתארגנות עלולים להקשות עליו בתפקוד המסגרת הדורשת למידה עצמית וניהול עצמי. פניתי אז ליעוץ אצל פסיכולוגית ונאמר לי שאין צורך לעשות דבר בינתיים ושתופעות אלה נורמליות לילד בגילו. בני החל את כיתה א' ואני מגלה ניצנים של חוסר רצון להכין שיעורי בית, שיכחה של מטלות שניתנו בכיתה (לא באופן קבוע, הוא טוען שעובר הרבה זמן מאז שזה ניתן והוא שוכח). כמו כן, משיחה שאני יזמתי עם המורה עולה כי הוא קצת שובב, לפעמים צריכה להעיר לו לשבת, ולפעמים הוא נמרח על השולחן, אבל היא אמרה שכשהיא מעירה לו הוא מקשיב בריכוז רב ומכין את כל המטלות בכיתה. היא גם ציינה שזה עוד מוקדם מידי ושצריך לתת זמן להסתגל. כיוון שאביו של בני הינו בעל הפרעת קשב וריכוז ודיסלקציה, עניין זה מדאיג אותי. יש לציין כי בגן הוא תמיד זכה לשבחים רבים ונאמר לי פעם אחר פעם שלדעת הגננות, אין לילד כל בעיה. האם יש סיבה לדאגה? האם עליי לפנות כעת לאבחון או לחכות? ןאם כן, היכן מתבצעים אבחונים כאלה? גם רופא הילדים אמר שלדעתו אין כל בעיה והוא לא היה מוכן להפנותי למכונים להתפתחות הילד. מדובר בילד חברותי, מקסים וכריזמתי. תודה רבה וסליחה על האורך של השאלה.
מירה ערב טוב, נשמע כי בנך ילד מוכשר וחביב. מעט שובב, כאשר הישיבה בכיתה אינה בהכרח בראש מעייניו. בשלב זה הייתי עוזבת אותו לנפשו גם אם לפעמים לא מתחשק להכין שיעורים... כמו כן הייתי ממתינה עם קיום אבחונים באשר הם למרות הסבירות הגבוהה יחסית להפרעת קשב או אפילו דיסלקציה. שובבות ועירנות אינן תכונות שליליות. פעמים רבות הן מעידות על סקרנות ושמחת חיים שחסרה לרבים מילדינו. מה כן? כבר בשלב מוקדם זה הייתי שולחת את הילד לשיעורי אסטרטגיות למידה , כשהמטרה המרכזית היא הקניית הרגלים ארגון וסדר. כך יש סיכוי טוב למזער את הפרעת הקשב אם קיימת ולצמצם את רמת התפתחותה בעתיד. בברכה אלמוג
שלום אלמוג ותודה רבה על התגובה המהירה! אודה לקבלת פרטים נוספים בנוגע לשיעורים מסוג זה (אסטרטגיות למידה). אנו גרים בתל אביב. כאשר כתבת שיש סבירות גבוהה להפרעת קשב ודיסלקציה, הסתמכת על האבחון או על התורשה, או על שניהם ביחד? תודה רבה ויום נפלא מירה