קשיי למידה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

09/01/2005 | 08:45 | מאת: אילן

שלום אלמוג. בהמשך לתשובתך מתאריך 31.12.04 ברצוני לקבל את עזרתך בקשר להורדת עומס מהילד. הילד מקבל עזרה בהכנת שעורי בית 3 פעמים בשבוע למשך 1 שעה . לגבי כל היתר אנחנו ההורים עוזרים לו . טענת בעבר ש- 3 פעמים הוא עומס רב מדי אז מה עושים ?, שהילד לא יכין שעורים? , שהילד לא ילמד למבחנים ?, שהילד ישחק כל היום ?. ברור לנו שיש קושי או חוסר ענין או חוסר מוטיבציה אינני יודע , מה שאני כן יודע ובטוח שאם אני שם לו גבולות הסיפור זורם . אינני מבין את התופעה שאני רואה למשל, הילד שיחק וידע שעליו ללמוד למבחן בהנדסה ובשלב מסוים יהיה עליו להפסיק עם המשחק . בשלב מסוים הוא הסכים להפסיק לשחק ולהכין את דפי העבודה למבחן . בסיום עברתי איתו על הדפים והסברתי לו היכן הוא טועה תוך כדי תיקון התשובות . בסיום חזר לשחק ואני הכנתי לו מספר שאלות נוספות דומות לקודמות . הילד לא הסכים להתנתק מהמשחק ורק לבסוף לאחר ויכוחים התרצה . מה שאינני מבין זה שעל אותם שאלות שענה לפני כן נכון עכשיו ענה לא נכון וכששאלתי למה ענה כך תשובתו הייתה אינני יודע את התשובה . בקיצור זה קשיי למידה ? או חוסר ריכוז ? או חוסר ענין ? או שהוא רוצה להפטר ממני ולחזור למשחק ? האם במקרה כזה יש להעמיד גבולות בכך שקודם תלמד עד הסוף ללא הפסקות למשחק באמצע או הדרך של ההפסקות היא הנכונה . למה כוונתך להוריד עומס? שלא יכין שעורים ? שלא ילמד ? תודה אילן

לקריאה נוספת והעמקה
09/01/2005 | 17:39 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אילן, אחר הצהוריים טובים, אני שמחה לראותך כאן. אם כן, אבהיר שוב. איני טוענת בשום פנים כי הילד לא צריך ללמוד, להתכונן למבחנים או לשמור על מסגרת לימודים סדירה וקבועה. ההפך הוא הנכון. אלא מה? על פי הפרטים שסיפקת עד כה בנך הוא לקוי למידה, ואולי גם בעל הפרעות קשב וריכוז. ( קביעה זו כמובן אינה מוחלטת עד אימות העובדות מול נוירולוג מומחה ). תהליך למידתם של תלמידים לקויי למידה שונה מאופן למידתו של תלמיד רגיל, שאינו סובל מבעיות ריכוז או בתחומים אחרים, ולכן יש להתאים את דרך הלמידה אליהם. אתה כותב כי הילד מקבל עזרה לימודית 3 פעמים בשבוע. סדר שבועי זה גורם פעמים רבות לתחושה של חוסר חופש או כפייה, משום שהימים "החופשיים" בו מעטים מדי ודאי בגיל זה. על כן, אם אתם סבורים שבנכם זקוק לסיוע של שלוש שעות בשבוע רצוי לרכז אותן ביומיים, כך יווצר מרווח ותחושת נוחות מסוימת בשאר ימות השבוע. על פי התיאורים שהבאתם אתה ואשתך הלמידה אכן מעיקה ומכבידה, והיא הופכת למרכז קשה בסדר היום יומי. כדאי מאוד לשוחח עם הילד ולקבוע בשיתוף עימו סדר יום חדש בו משובצים גם לימודים וגם משחקים. לא כדאי לכפות למידה ביחידות של יותר מ - 30 - 35 דקות, משום שרמת הריכוז בזמנים ארוכים מזה אינה יעילה. כמו כן כבר המלצתי להגיע להסכמה עם המורים המלמדים כי שיעורי הבית יוכנו עד לנקודת ההפנמה. כלומר, מתוך 20 תרגילים זהיי נושא בחשבון פתרו חמישה ודאו כי הילד הבין את הדרך ועזבו אותו לנפשו. כך משיגים שתי מטרות: א. הילד מבין את החומר. ב. הכנת השיעורים הופכת לקלה ושנואה פחות. ציינת כי בנך עונה נכון על שאלות שנשאל בעת הכנת השיעורים, אך לאחר זמן שוגה באותן שאלות עצמן. תופעה זו שכיחה ביותר בקרב תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז. אין כאן כל כוונה להרגיז או להתנער. פשוט מאוד - ברגע שאילת השאלה רמת הריכוז נמוכה ובנך אינו זמין ללמידה. חשוב מאוד לקיים בדיקה מקצועית לבחינת הפרעות קשב וריכוז. בדיקה זו עשויה לשפוך אור חדש על התנהגותו הלימודית של הילד ולספק לכם ההורים כילים להתמודדות עם קשיים אלה. מקווה שעזרתי בברכה אלמוג

20/02/2005 | 09:20 | מאת: מרלן

בוקר טוב פורסמה כתבה של אודטה בנושא בעיות קשב וריכוז לי יש תאומים בני 10 שניסו כבר את כל הטיפולים האפשריים אך שום דבר לא הואיל ,כרגע הם מטופלים בסטרטרה שעולה המון המון כסף וגם אני לא בטוחה לגבי הטבה , אשמח מאד באם תיצרו עימי קשר בנושא תודה

מנהל פורום לקויות למידה