חשש ללקות למידה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

16/05/2006 | 23:03 | מאת: אמא מודאגת

ביתי בת 5.5 ,בגן עירוני. שנה הבאה היא עולה לכיתה א מאוד מטרידה אותי העובדה שהיא עדיין לא יודעת את האלף בית, זאת אומרת אינה מזהה את כל האותיות. את שמה היא יודעת לירשום מגיל 4 ,אבל כלום לא התקדם מאז,זאת אומרת היא אינה יודעת ליכתוב שום דבר אחר. את שמה היא רושמת ליפעמים הפוך משמאל לימין וליפעמים לא. שמתי לב שמאוד מתקשה בלהעתיק אותיות כמו א ,ע ,מ היא לא מצליחה לשים את הקווים במקום. מספרים רק לאחרונה היא למדה לזהות וליקרוא.{בן אחותי בן שנתיים וכבר מזהה את כל המספרים} אגב צבעים היא ידעה לאמר רק בגיל 3.5-4 . היא מציירת מאוד יפה בתים פרחים ילדים {לרוב בלי ידיים} ילדה עם אינטלגנציה ריגשית מאוד גבוהה,יכולה לזהות מצבי רוח שלה ולהסביר למה היא מרגישה כך....יש לה הרבה חברות אין בעיה חברתית,מוטוריקה גסה בסדר גמור היא מתגלגלת על רולר סקייט כמו מקצוענית .היא ילדה עם הרבה ביטחון עצמי,ודימוי עצמי גבוהה. יש פער מאוד גדול בין האינטלגנציה ריגשית לבין היכולות שלה. החברות שלה יודעות כבר ליקרוא וליכתוב ומפריע לי העובדה שהיא תיכנס לכיתה א בפיגור מבחינת הידע שלה. בעבר קניתי לה הרבה חוברות של א,ב, ומספרים, היא צבעה את המספרים והאותיות אבל לא הפנימה כלום. היום שאלתי אותה אם היא רוצה שאני יקנה לה חוברות מיוחדות ללימוד א,ב +מספרים?הסברתי לה שאלו חוברות של ילדים שעולים לכיתה א בלבד, היא אמרה לי לא. יש לי מספר שאלות 1.האם את מציע לי ללכת לאיבחון ליבדוק האם יש הפרעה של קשב וריכוז או לקות למידה כל שהיא 2. האם שיטת אלבאום ללקויי למידה + הפרעות קשב וריכוז יעילה. 3.מה לעשות איך אני יכולה לעזור לה.בלימוד האלף בית בלי שהיא תרגיש מתוסכלת. אין לי מושג מאיפה להתחיל לעזור לה. 4.האם את מסכימה איתי שיש פה איזשהוא קושי? איך זה ילדה כל כך חכמה ואינה מצליחה להפנים את הא,ב. תודה מראש אמא מאוד מאוד מוטרדת. אם יש לך שאלות אשמח לענות עליהם.

לקריאה נוספת והעמקה
19/05/2006 | 12:47 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אמא יקרה, ראשית בהחלט הבחנתי בהודעתך, אלא שהיומיים האחרונים היו עמוסים ביותר, ורציתי לענות לך תשובה מפורטת ולא על רגל אחת.( הערת ביניים - שמי אלמוג שם המשפחה נאו?ה) . שאלת שאלות רבות ואשתדל לענות על כולן, אך לפני הכול אקדים ואומר לך כי ביתך בסדר גמור, אין סיבה לדאגה או ללחץ. גם אם קיימת בעייה כל שהיא , מה שאינו בטוח כלל ועיקר, אין כל סיבה להילחץ. יש לך בת נהדרת, שצריכה לגדול ולהתפתח בקצב שלה. 1. אין כל סיבה נראית לעיין לקיומו של אבחון! התפתחותה של ביתך היא בקצב סביר לחלוטין. אין סיבה להצטרף למרוץ המשוגע בגיל 5.5 ולהילחץ מן העובדה שהילדה לא קוראת וכותבת באופן שותף. אחרי הכול היא עדיין לא התקבלה לאוניברסיטה. במילים פשוטות: כיתה א מיועדת לרכישת הקריאה והכתיבה, אין כל בעייה שהיא בעובדה כי ביתך מכירה בשלב זה רק חלק מן האותיות. לחרדתי את עורכת השוואות רבות ומתארת את ביתך כאילו אינה קולטת כלום. זאת לאחר פירוט ותיאור של שרשרת למידות משמעותיות ביותר כגון: כותבת את שמה מגיל 4,לימוד המספרים, מילוי חוברות עבודה, ציור וחשיבה יצירתית... חשוב מאוד לראות עד כמה ביתך מצליחה ולומדת. ילדה שאינה קולטת כלום, לא תגיע לעולם להישגים שכאלה. לכל ילד קצב התפתחותי שונה. ההשוואה התמידית היא מסוכנת. אגב מה דעתה של הגננת או פסיכולוגית הגן? 2. אני לא מאמינה בשיטת אלבאום. מה גם שאיני מבינה במה שיטה זו או אחרת קשורה לטיפל בביתך. האם את חושדת שלילדה יש הפרעות קשב? הדבר בהחלט לא משתמע מתיאור תפקודה. 3. לדעתי, את צריכה לעזוב את הילדה לנפשה. העיסוק החוזר בלימוד תחום שלכאורה חסר לה מציב אותה פעם אחר פעם בעמדה נחותה ובתחושה לא נוחה. תני למורה בכיתה א לעשות את עבודתה, ועד אז העשירי את ביתך בפעילות יצירה ופיתוח הנפש. 4. איני יודעת אם קיים קושי בלמידה, אך אני מערערת על אופן הגדרתה. ביתך אינה צריכה להפנים את ה - אב בשלב זה. אי לכך הדאגה מוגזמת. במידה והקשיים ימשכו הן בתחום הכתיבה והקריאה והן בתחום החשבון בהחלט ניתן לשקול קיום של אבחון, אך זאת שוב בהסתייגות - לאחר מתן זמן וניצול הדרך הטבעית של הילדה ללא לחץ ונסיונות בלתי פוסקים ללמידה במקום יצירה. חשוב מאוד! אל תיפגעי מדבריי. בעבודתי אני פוגשת הורים רבים ונפלאים, אשר מתוך דאגה ורצון לקדם כל כך מלחיצים את הילדים עד שמתקבלת התוצאה ההפוכה , והיא אנטי ללמידה. חייבים לתת זמן ומקום ליחודו של הילד מה גם שביתך בהחלט לא יוצאת דופן. רמתה דומה מאוד לרבים שכמותה. אני בטוחה לגמרי כי את פועלת אך ורק לטובתה של ביתך, אך עודף האנרגיה בתחום זה עלול לפגוע. הרבה הצלחה. אשמח לענות על שאלות נוספות על פי בקשתך בברכה אלמוג

מנהל פורום לקויות למידה