טיפול אנטיביוטי לאבצס

דיון מתוך פורום  רפואת משפחה

22/11/2011 | 15:43 | מאת: נועה

שלום רב, מזה כשבוע אני סובלת מאבצס די גדול בירך בסמיכות למפשעה. בבדיקה ראשונה של רופא הומלץ לפתוח ולנקז, אך קודם לכן לנסות טיפול אנטיביוטי. מזה יומיים אני לוקחת אוגמנטין (875) פעמיים ביום. חל שיפור מסוים בגודל, אך עדיין לא עבר. לצערי הלכתי לביקורת אצל רופא אחר היום (הרופא הראשון לא היה), שערער על ההחלטה לקחת אוגמנטין והמליץ להתחיל בסבורל (500) 3 פעמים ביום. הרופא המליץ על ההחלפה כי הוא טוען שאנטיביוטיקה זו טובה יותר עבור מקרי אבצס, לא כיוון שהייתה תגובה לא טובה לאוגמנטין. שאלתי היא כזו - אני מעוניינת לנסות ולמצות את כל האמצעים טרם החלטה על הליך כירורגי. האם אכן כדאי לי להפסיק את האוגמנטין ולהתחיל בסבורל, או להמשיך בטיפול הראשון שניתן לי? האם אכן ישנה העדפה לאנטיביוטיקה מסוימת במקרים של אבצס? רוב תודות.

לקריאה נוספת והעמקה
22/11/2011 | 15:51 | מאת: ד"ר אהוד הר-שמש

בואי נכניס קצת סדר: אבצס הוא מעין כיס בו יש מוגלה, ואליו אין כניסה של אנטיביוטיקה, המגיעה דרך הדם כמובן. אם יש אבחנה של אבצס- הטיפול הינו כירורגי. ההתלבטות לעיתים היא האם יש אבצס, או שעדיין אין הווצרות כיס עם מוגלה, ויש לתת לאנטיביוטיקה הזדמנות. אין אנטיביוטיקה "נכונה" לאבצס- כי הטיפול הוא נגד חיידק שגורם, לא נגד האבצס עצמו. לחיידקים שונים יש רגישות שונה לסוגי אנטיביוטיקה, ובדרך כלל איננו יודעים זאת בתחילת הטיפול, כי אין בידנו תרבית. לדעתי הבחירה באוגמנטין יכולה להיות בסד, גם אם רופא אחר בוחר במשהו אחר, לפי נסיונו או לפי הספרות. איני יודע מה השם השני שכתבת- אולי התכוונת לצפורל. בהחלט ייתכן שטיפול זה הוא טוב, אך אם האוגמנטין השפיע לטובה, אולי אין דחיפות להחליף, ואם זה לא עוזר, אולי פירושו שצריך כירורגיה ולא אנטיביוטיקה אחרת. אל תשתהי יותר מדי עם פתיחה אם צריך- עדיך לפתוח מוקדם יותר משהו קטן יותר, מאשר להתמהמה ואחר כך לפתוח משהו גדול יותר, עמוק יותר ושיקח לו יותר זמן להחלים. אכן, זה אחד המקרים שבו נכנסת גם אומנות האבחנה והטיפול, בנוסף למה כתוב בספר.

22/11/2011 | 16:00 | מאת: נועה

תודה רבה על התגובה. השם הוא אכן צפורל. נראה שהבליטה כן ירדה מאז הטיפול באוגמנטין, אם כי כאמור, עדיין קיימת בליטה די נוקשה. אם הבנתי נכון, אמשיך נכון לעכשיו את הטיפול באוגמנטין מאחר ואני מבינה שאין סיבה ממשית להחלפתו שכן אין אנטיביטיקה "עדיפה". רוב תודות.

מנהל פורום רפואת משפחה