שאלות נפוצות מפורום אנדוסקופיה גינקולוגית

(8)
לדרג

שאלה: מה הן הסיבות השכיחות לדימום ווסתי מוגבר או לא סדיר?

תשובה: הסיבות השכיחות הן לדימום מוגבר משתנות בהתאם לגיל האישה וכוללות הימצאות שרירן (מיומה) הגדל בדופן הרחם, פוליפ ברחם, רירית היפרפלסטית ומעובה, אטרופיה של רירית הרחם וחוסר איזון הורמונלי.
שרירן הינו גידול שפיר של שריר הרחם. למעשה זהו הגידול השכיח ביותר באשה המתפתח באחת מכל שלוש נשים בגיל הפריון. השרירן מאובחן בד"כ בנשים מעל גיל 35 וסיבות הופעתו אינן ברורות אך ידוע שגדילתו תלויה בהורמון האסטרוגן. לנשים רבות אין כלל תלונות והממצא הינו אקראי ומתגלה בבדיקה גינקולוגית או סונוגרפית.
שאלה: מהו ניתוח אנדוסקופי ומה הם יתרונותיו?
תשובה: הניתוחים האנדוסקופים הינם ניתוחים שאינם דורשים פתיחת בטן ומכאן ייחודם. לשם צפייה באברים הפנימיים נעזרים בסיב אופטי המחובר למצלמה זעירה.
כאשר הסיב האופטי מוחדר דרך הטבור, מדובר בניתוח לפרוסקופי. כאשר הסיב האופטי מוחדר דרך הנרתיק וצוואר הרחם לתוך חלל הרחם מדובר בניתוח היסטרוסקופי.
תודות לכירורגיה האנדוסקופית , משך האשפוז, שיעור הכאבים לאחר ניתוח, ההחלמה והתוצאות הקוסמטיות שופרו באופן משמעותי. עקב כך קיימת דרישה הולכת וגוברת הן מצד המנתחים והן מצד המטופלות לשימוש בשיטות ובאמצעים אלו.

שאלה: מה נעשה במהלך טיפול היסטרוסקופי למניעת דימום מוגבר?

תשובה: תודות להתפתחות האנדוסקופייה ניתן היום להציע לנשים הסובלות מדימום עז, אלטרנטיבות פשוטות יותר מכריתת רחם כגון כריתת פוליפים או כריתת שרירנים או הסרת רירית הרחם . הניתוח ההיסטרוסקופי הינו הטיפול האופטימלי בשרירנים הבולטים לחלל, הגורמים לדימום מוגבר וממושך. בנוסף ניתן להסיר או לצרוב את רירית הרחם בעזרת פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, ובכך לגרום להפחתה משמעותית בכמות ומשך הדימום כל זאת במסגרת אישפוז של מספר שעות בלבד.
תודות לאמצעיים אלו ניתן למנוע כריתות רחם במקרים רבים ואף לשמר את הפריון.

שאלה: מה הם מומי רחם למה הם גורמים ומה הטיפול?

תשובה: מום רחמי הינו מצב מולד אשר בדרך כלל נעדר תסמינים. על כן מרבית הנשים אינן מודעות כלל לפגם ברחמן. האבחנה של המום ברחם נעשית במהלך ברור רפואי בשל אי פריון, הפלות חוזרות או לידה מוקדמת. לעתים מאובחן המום הרחמי באופן מקרי במהלך בדיקה שיגרתית או בעת ניתוח קיסרי. האבחנה נעשית על ידי הערכת מבנה חלל הרחם בעזרת בדיקת על-שמע (אולטראסאונד), צילום רחם או היסטרוסקופיה אבחנתית.
היווצרות מום ברחם נובעת בדרך כלל מהעובדה שהרחם נוצר משני חלקים נפרדים שמתחברים במהלך החיים העובריים. הפרעה כל שהיא בתהליך זה, כאשר העוברה עוד בבטן אימה, עלולה להוביל ליצירת רחם "כפול", כלומר רחם עם שני גופי רחם נפרדים. הפרעה קלה יותר עלולה לבוא לידי ביטוי בכך שחלל הרחם נותר חצוי במרכזו על ידי מחיצה. כאשר המחיצה עמוקה, מחולק החלל לשני "קרניים" שבקצה שלהן הפתח לחצוצרה. מום זה נקרא על כן רחם "דו-קרני." כאשר מחצית אחת של הרחם אינה מתפתחת נוצר רחם "חד-קרני" שמחובר רק לחצוצרה אחת. הסיבה להופעת מומים מלידה אינה ידועה, אם כי קיים כנראה קשר גנטי. מכלל המומים הרחמיים, הימצאות מחיצה בחלל הרחם הינה המום השכיח ביותר, ושכיחותו מוערכת בכ- 2% מכלל הנשים. הקשר בין הימצאות מחיצה ברחם לאי פריון אינו ברור. אך ללא ספק שכיחות ההפלות בשליש הראשון להריון גבוהה יותר בנוכחות מחיצה בחלל הרחם. ברחם כפול או דו-קרני יש חלל רחם המוגבל בגודלו, ועל כן קשור לסיכון מוגבר לשורה ארוכה של סיבוכי הריון, כגון הפלות מאוחרות, לידות מוקדמות ומצגים לא תקינים של העובר, המעלים את שכיחות הלידות בניתוח קיסרי.

שאלה: מהי בדיקה היסטרוסקופית למה משמשת?

תשובה: ההערכה המדויקת ביותר של מבנה חלל הרחם מושגת בעזרת היסטרוסקופיה. בבדיקה איבחונית זו מוחדר סיב אופטי דקיק לחלל הרחם בעד צוואר הרחם. בזכות המכשור האופטי החדיש, שקוטרו אינו עולה על מספר מילימטרים, הפעולה כרוכה כיום רק במעט אי נוחות ואינה מחייבת הרדמה.

שאלה: מה הטיפול ברחם מחיצתי?

תשובה: כאשר ניקבע כי המחיצה הינה עמוקה, ולאישה היסטוריה של סיבוכים במהלך ההריון, כמו הפלות חוזרות או לידה מוקדמת, מקובל להמליץ על הסרת בניתוח של המחיצה הרחמית. פעולה זו נעשית בהיסטרוסקופיה ניתוחית, שמבוצעת במסגרת אישפוז יום ודורשת הרדמה כללית. אין כיום טיפול יעיל ובטוח לתיקון מומים נרחבים יותר, כמו רחם דו-קרני, רחם חד-קרני ורחם כפול. במקרים אלה מציעים לאם לעבור מעקב הריון קפדני ביותר, ולעתים ממליצים על ביצוע קשירה של צוואר הרחם.

שאלה: מהו שרירן ומה הוא גורם?

תשובה: שרירן (או מיומה) הינו גידול שפיר של שריר הרחם מופיע בכ- 30% מכלל הנשים בגיל הפריון. השכיחות המדויקת אינה ידועה מכיוון שמרבית המקרים אינם גורמים להפרעה או פגיעה באיכות החיים.
מרבית השרירנים אינם בולטים לחלל ואינם גורמים להפרעה בפריון או למהלך ההריון. עם זאת, ישנם שרירנים שבולטים מדופן הרחם ומעוותים את החלל. שרירנים אלו עלולים לגרום לדימום וסתי מוגבר, וחלקם אף עלולים לפגוע בפריון או להיות קשורים להפלות חוזרות. אבחנת שרירנים הבולטים לחלל וקשורים לאי פריון נעשית ע"י בדיקת על-שמע לדנית, צילום רחם או בדיקה היסטרוסקופית.

כיצד מסירים שרירנים?

כריתת שרירנים הבולטים לחלל נעשית באמצעות היסטרוסקופיה ניתוחית. לעיתים רחוקות, כאשר בדופן הרחם מצויים שרירנים מרובים וגדולים, נאלצים לבצע את כריתת השרירנים בניתוח גישה בטנית. כיום ניתן להסיר שרירנים המצויים בדופן הרחם שפונה לאגן גם בגישה לפרוסקופית המונעת את הצורך בפתיחת הבטן.

האם שרירן פוגע במהלך הריון?

במהלך ההריון השרירנים לא בהכרח גדלים, אך לעיתים הגדילה המואצת גורמת לנמק במרכז השרירן, הגורם לכאב בטן עז, שמחייב אישפוז ומעקב עם טיפול נגד הכאבים. שרירנים ברחם קשורים גם בשיעור גבוה יותר של עוברים ששוכבים במנח לא תקין ברחם ובשכיחות יתר של ניתוחים קיסריים.

מהו פוליפ רחמי ולמה הוא גורם?

פוליפ תוך רחמי הינו גידול, כמעט תמיד שפיר, של רירית הרחם. שכיחותו בקרב נשים המבקשות להרות, והשפעתו על הפריון אינה ידועה, מכיוון שבמרבית המקרים נוכחות הפוליפ ברחם אינה גורמת לתסמינים כל שהם. כאשר מאבחנים פוליפ תוך רחמי אצל נשים הסובלות מהפלות חוזרות, אי פריון ממושך או נשים המטופלות במסגרת הפריה חוץ גופית, מקובל להמליץ להן להסיר את הפוליפ. האבחנה המדוייקת ביותר של מציאות פוליפ בחלל הרחם נעשית בעזרת היסטרוסקופיה, ובגישה זו ניתן גם להסירם בנקל.
מה הן הידבקויות תוך רחמיות ומה הסיבה להיווצרותן?
הידבקויות תוך רחמיות הינן למעשה רקמה צלקתית בחלל הרחם. ההידבקויות הן בדרך כלל תוצאה של זיהום תוך רחמי או התערבות תוך רחמית קודמת, בעיקר גרידות לשם הפסקת הריון, הוצאת שיירי שליה או גרידות אבחנתיות. במידה והמטופלת סובלת ממיעוט דמם ווסתי או בהיעדרו, קיים חשש שהפגיעה ברירית הרחם חמורה יותר. למקרים חמורים בהם החלל חסום כולו בהידבקויות קוראים תסמונת על שם אשרמן. נוכחות הידבקויות ברחם קשורה לאי פריון והפלות חוזרות. הסרת ההידבקויות מחייבת ביצוע ניתוח היסטרוסקופי. בנוסף לסיבוכי הריון שהוזכרו, ישנה שכיחות גבוהה יותר לאחר הלידה של סיבוך, נדיר יחסית, בו השלייה נותרת נעוצה בדופן הרחם.

מתי מומלץ לבצע היסטרוסקופיה אבחנתית בנשים עם בעיית פריון?

קיימת חשיבת רבה באיבחון מדויק של מצב הרחם, ובעיקר לבדיקת תקינות חלל הרחם, אצל נשים שסובלות מאי פריון, הפלות חוזרות או סיבוכי הריון קשים כמו לידות מוקדמות. האבחנה הראשונית נעשית בדרך כלל בעזרת בדיקת על-שמע או צילום רחם. ההיסטרוסקופיה מהווה כיום את הגישה האיבחונית והטיפולית היעילה ביותר לבעיות בחלל הרחם. במרבית המקרים ניתן בניתוח היסטרוסקופי, המבוצע במסגרת אישפוז קצר של מספר שעות, להסיר מחיצה רחמית, פוליפ, שרירן או הידבקויות המעוותים את חלל הרחם. טיפול ניתוחי זה כרוך בשיעור נמוך מאד של סיבוכים ומבטיח תיקון הבעיה והריון מוצלח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום