אוסטיאוארתריטיס: כאב עד העצם וטיפול במרפאת כאב

(0)
לדרג

דלקת מפרקים ניוונית פוגעת בסחוסים המרפדים את עצמות המפרק וגורמת לשחיקתם. התוצאה - כאבים עזים הפוגעים באיכות החיים, הפתרון - מרפאת כאב

מאת: מערכת zap doctors

אוסטיאוארתריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הכוללת תהליך שחיקה של סחוסי המפרקים. הדלקת גורמת לכאבים עזים ומקשה מאוד על התפקוד היומיומי. "רבים ממטופלים שאני פוגשת סובלים מאוסטיאוארתריטיס במפרק אחד או יותר בגופם", אומרת רופאת הכאב ד"ר רות גור. "הם מגיעים למרפאת הכאב כדי לנסות למצוא דרך להתמודד עם הכאבים שהופכים לחלק משגרת החיים שלהם".

בקרב הסובלים מאוסטיאוארתריטיס מתרחש תהליך של שחיקת הסחוס במפרקים, כאשר לרוב נפגעים הברך, מפרק הירך, עמוד השדרה וכפות הידיים. הסחוס הוא רקמת חיבור המרפדת את עצמות המפרק ומגנה עליהן, מעניקה לעצמות תמיכה, מאפשרת תנועה חלקה של המפרק ומשמשת כבולם זעזועים. כאשר רקמת סחוס נשחקת היא הופכת דקה, פריכה, חסרת גמישות ולעתים היא נסדקת.

תהליך זה מתפתח ומחמיר באופן הדרגתי עד לפגיעה קשה. במצבי שחיקה מתקדמים מצטמצם המרווח בין העצמות במפרק עד כדי מגע ביניהן - מצב המקשה מאד על תפקודו של החולה.

אוסטיאוארתריטיס היא אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם והיא הפגיעה המפרקית הנפוצה ביותר. כ-30% מבני 45-65 סובלים מהמחלה, וכ-70% מבני 65 ויותר. על פי הספרות, המחלה קיימת כיום בקרב 40 מיליון אמריקאים בכל הגילאים, כאשר70%-90% מהאמריקאים מעל גיל 75 סובלים ממנה במפרק אחד לפחות.

נוקשות ומגבלות בתנועה

הפגיעה ברקמת הסחוס גוררת שינויים מבניים במפרק שבתורם מגבילים את התנועה וגורמים לכאבים. ניתן לראות דברים כמו כמו עיבוי עצמות המפרק, היווצרות זיזי עצם ונדידה של חלקי עצם או סחוס לנוזל התוך מפרקי. התסמינים הנפוצים של המחלה כוללים כאב במפרק המתגבר בעת תנועה, לאחר פעילות ממושכת או לאחר פרק זמן של חוסר פעילות; נוקשות - בעיקר בשעות הבוקר ו/או לאחר חוסר תנועת המפרק;

נפיחות באזור המפרק והגבלה בתנועתו; רגישות יתר - גם במגע או לחץ קל; והגבלה בטווחי תנועה המתבטאת לרוב בעיקר ביישור של המפרק.

הגורמים למחלה אינם ידועים לגמרי. "אוסטיאוארתריטיס, כמו רוב דלקות המפרקים, נוטה להופיע יותר בנשים", אומרת ד"ר גור. "תהליך ההישחקות של המפרק או המפרקים יכול להיגרם בעקבות פגיעה או חבלה; בעקבות מחלה אוטואימונית, שבמסגרתה מערכת החיסון מזהה בטעות את המפרקים כאויבים ותוקפת אותם על ידי הנעה של תהליכים דלקתיים סביבם; ובעקבות תהליכים ניווניים כללים.

"גם לגיל יש השפעה על התפתחות המחלה - מחלות מפרקים נוטות להופיע יותר אצל מבוגרים, בייחוד כאלה המערבות תהליכי ניוון ושחיקה, אולם הן יכולות להופיע גם בילדים. בנוסף לגורמים הללו גם נטייה משפחתית ועודף משקל נחשבים לגורמי סיכון למחלות מפרקים שונות ובכללם אוסטיאוארתריטיס".

כאב המתגבר בעת תנועה. צילום: אילוסטרציה
כאב המתגבר בעת תנועה. צילום: אילוסטרציה

יש שיפור, אין ריפוי

ניתן לטפל ולשפר במידת מה את מצבם של הלוקים באוסטיאוארתריטיס, אולם "למרבה הצער אין טיפול שעוצר את המחלה ומפסיק לגמרי את מהלכה", אומרת ד"ר גור ומחדדת: "מטרת הטיפול במחלה, כמו בכל מחלות המפרקים, היא לצמצם את תדירות, משך ועוצמת הכאבים, לעצור את התהליך הדלקתי, לשמר את המפרקים ולשפר את מצבם, להאט את השחיקה ולאפשר לחולה לתפקד עד כמה שאפשר".

הטיפול באוסטיאוארתריטיס כולל אחד או יותר מהטיפולים הבאים: פיזיותרפיה; דיאטה מתאימה; התעמלות מותאמת שמטרתה לחזק את שרירי המפרקים ולהפחית את משקל הגוף כדי לצמצם את העומס על המפרקים ולמנוע מהם מצב של נוקשות וחולשה; שימוש בעזרים שונים כמו הליכון, מקל הליכה, מקבעים ועוד; שימוש בתרופות נוגדות כאב כגון, אופיואיטים, מגנזיום ולידוקאין; דיקור סיני; טיפול ב-TENS- גירוי חשמלי עצבי; טיפול בתרופות ממשפחת NSAID - נוגדי דלקת שאינם סטרואידים; הזרקת סטרואידים ישירות למפרקים המודלקים כדי להפחית את הדלקת; הזרקת תרכובות של חומצה היאלורונית; הזרקות של תכשירי פלסמה המופקים מגופו של המטופל ומסייעים לחולים רבים; וטיפול באמצעות תרופות בונות עצם דוגמת "פרוטלוס", אשר מונעות שחיקה של העצם, מעודדות בניית עצם, והוכחו אף כיעילות בעצירת תהליך שחיקת הסחוס, במניעת שברים המאפיינים חולים באוסטיאוארתריטיס ובשיפור התפקוד תוך הפחתת כאבים ותסמינים אחרים.

במחקר בינלאומי חדש נבדקה השפעת פרוטלוס על שינוי מבנה אוסטאוארתריטיס בברך. הטיפול בתרופה הראה האטה בהתקדמות אוסטאוארתריטיס בעמוד השדרה ובכאבי גב בנשים הסובלות מאוסטיאופורוזיס וגם מאוסטאוארתריטיס בעמוד השדרה. פרוטלוס כלולה בסל הבריאות לטיפול באוסטיאופורוזיס בנשים לאחר גיל המעבר.

מטופל שמצבו לא משתפר בעקבות הטיפולים הללו יזדקק להתערבות כירורגית, כגון ניתוח להחלפת מפרק במפרק מלאכותי, הסרת שבבים מתוך המפרקים, עיצוב עצמות וקיבוע מפרקים.

ד"ר גור מדגישה שחשוב לנסות הכל לפני שבוחרים באופציה ניתוחית: "אלי מגיעים לטיפול החולים שלמרות הטיפול בתרופות רבות עדיין סובלים מכאבים. המטרה שלי בטיפול היא לנסות להרחיק את הניתוחים להחלפות מפרקים כמה שניתן ולאפשר טיפול שיקומי פיזיותרפי שיאפשר למטופלים לתפקד ולהתנייד למרות הכאב".

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום