אבחון פסיכודידקטי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער – מדוע זה חשוב?

אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער נעשה פופולרי למדי, וילדים רבים המתמודדים עם בעיות התנהגות ולמידה נשלחים בשלב כלשהו לאבחון פסיכודידקטי. מהו האבחון, למה הוא נועד ומתי כדאי לערוך אותו? ילדים עם קשיים והישגים נמוכים בלימודים וכן ילדים ש"מפריעים" לסדר היום בכיתה נשפטים פעמים רבות לחומרה ונתפשים כחסרי מוטיבציה, כעצלנים או בעייתיים. אבל האמת היא שלעתים קרובות קשיים בלימודים, כמו גם התנהגות פרועה ולא מותאמת לגיל ולסיטואציה הבית ספרית, קשורים לבעיות רגשיות או בכלל לגורמים כימיים כגון דיסקלקוליה, דיסלקציה ועוד. ואכן, קשיים בלימודים יכולים להוות אתגר רציני עבור הילד שסובל מהם, ולא פחות מכך עבור המחנכים וההורים שלו, שלא מבינים למה הילד החכם שלהם מתקשה בלימודים. מה זה אבחון פסיכודידקטי? מתי מתעורר הצורך לבצע אבחון, מה בדיוק הוא בודק והאם גם מבוגרים יכולים להפיק תועלת מאבחון כזה? מה זה אבחון פסיכודידקטי? באבחון פסיכודידקטי נבחנים יכולות קוגניטיביות, תפקודי למידה וגורמים...
ללמוד עוד על אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער – מדוע זה חשוב?-תמונה

אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער נעשה פופולרי למדי, וילדים...

מאת: ליהי גיאת -...
16/06/2024
יוצרים טיפול-תמונה

טיפול ביצירה ובהבעה מאפשר למטפל להגיע אל האדם גם בדרכים...

מאת: טליה...
27/10/2008
שלום כיתה א'-תמונה

המעבר מהגן לביה"ס מלווה בחששות רבים של ההורים. חשוב לדעת:...

מאת: אביטל...
21/08/2006
הערכת מוכנות לבית ספר-תמונה

הביקורים בטיפת חלב בתחנות לבריאות המשפחה של משרד הבריאות...

מאת: יעקב אורקין,...
03/04/2013

אבחון פסיכודידקטי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום רב, בני בן ה- 8 עבר מבחן MOXO ובשלב זה יש לי כמה שאלות מאוד קריטיות לפני המשך תהליך האבחון שאשמח למענה דחוף ומקצועי עבורן: 1. קראתי שמבחן MOXO לא מוכר ע"י חלק מהרופאים מאחר שהוא לא הוכח מחקרית? האומנם? מצד שני הבנתי ש MOXO הרבה יותר מתקדם ובניגוד ל TOVA מתייחס גם למדדים שמיעתיים. האם בני צריך לעבור גם מבחן TOVA?האם זה ענין פוליטי/ כספי או מקצועי? אנא תשובה כנה 2. אני מתלבט האם לפנות לרופא בעל התמחויות מתחום הפסיכיאטריה או הנוירולוגיה? הסיבה להתלבטות היא שלבני היו תופעות של מצמוצים ושיעולים שחלפו (חוזרות לעיתים רחוקות מאוד). יחד עם זאת בחודש האחרון השיעולים, חזרו אך הפעם הם מלווים בחרחורים שעד כה לא פסקו 3. בהסתמך על סעיף 2 ו- 1 אני מבקש המלצה אובייקטיבית על רופא שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז. למפגש כזה אני אמור לבוא עם שאלון קונרס (של המורה וההורים). 4. על פניו תוצאות המבחן MOXO היו תקינות אך ברור לי שאי אפשר להסתמך על זה כי בעיית הקשב והריכוז שלו מאוד ברורה ובאה לידי ביטוי גם בבית וגם בביה"ס. האם יש צורך לעשות גם מבחן פסיכודידקטי? תודה רבה.

אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

תודה רבה ד"ר על תגובתך. השאלה היא איך אני מתקדם מפה? היות ויש את העניין של הטיקים וגם של האבחון קשב וריכוז האם עליי לפנות לנוירולוג לגבי הייקים ובמקביל לרופא מומחה לגבי הפרעת הקשב? או שמא יש רנוירולוג שיוכל לתת לי מענה לשתי התופעות שבעצם קשורות זומלזו? אודה להמלצתך

שלום, אני סטודנטית בשנה ב, לומדת מדעי ההתנהגות. ביצעתי אבחון פסיכודידקטי שהצביע על אינטילגנציה גבולית, עם זאת הממוצע שלי מעל 90 בתואר. איך זה יכול להיות? האם ככל הנראה מדובר באבחנה שגויה? יש דרך נוספת לבחון אינטילגנציה מלבד איבחון פסיכודידקטי? אני כל הזמן בקונפליקט כי מצד אחד אני מצליחה ומצד שני מוגדרת עם אינטיליגנציה מתחת לממוצע. אני מעוניינת לדעת באמת מה הקשיים שלי ונראה שהאבחון לא משקף באמת.

שלום אילה, מבחן האינטליגנציה של האבחונים הפסיכולוגיים הוא מדד טוב אך הוא אינו המדד היחיד לאינטליגנציה. כמו כן הצלחה בלימודים גם היא לא המדד היחיד. מתי ביצעת את האבחון? אם ביצעת אותו לפני גיל 18 ועברו 5 שנים, הוא כבר אינו תקף. מבחינת השאלות שלך: מבלי לראות את האבחון איני יכולה לקבוע מדוע הפער שאת מרגישה, אבל אם את מרגישה שיש איזשהו קושי שלא בא לידי ביטוי ואת מעוניינת למקד אותו, אני ממליצה לך לפנות לאבחון מת"ל, שהוא אבחון המיועד לסטודנטים ומטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה ו/או הפרעת קשב. יש מרכזי אבחון מת"ל ברחבי הארץ. בהצלחה.

שלום, בני בן כמעט 16. לאורך השנים מתאפיין באיטיות בכל ההתנהלות שלו בחיי היום יום ובכלל זה בלימודים- יכול לעשות מבחן ולהספיק חצי ממנו כשכל מה שעשה נכון אך התוצאה נמוכה כי לא הספיק. עשה אבחון פסיכו דידקטי וקיבל הארכת זמן מקסימלית במבחנים אך זה לא מספיק לו-רחוק מכך. נתקלתי בsct ותהיתי אם זה יכול להסביר את הקשיים לאורך השנים. למי מומלץ לפנות כדי לברר את הכיוון הזה? נוירולוג ? פסיכיאטר? האם אבחנה כזו יכולה לפץוח פתח להתאמות נוספות ?אשמח לכל קצה חוט איך להתקדם

שלום, אני לא מכירה את האבחנה SCT (Slugish cognitive tempo). האבחון הפסיכודידקטי אמור לקבוע את מנת המשכל של בנך, ולאפיין לקויות למידה, קשיי קשב, וקושי רגשי (אם יש). יתכן שלבנך יש קשיים קוגניטיביים שלא מאפשרים לו ללמוד בכיתה רגילה? קשיים לא מטופלים בקשב ובתפקודים ניהוליים? בעיה פסיכיאטרית? המאבחן הפסיכודידקטי אמור לשפוך אור על שאלה אלו, ולהמליץ למי לפנות. לגבי האבחנה שהעלית - היא לא מוכרת לי. בברכה

היי יש לי שאלה בכללי(אינני מבינה בזה) אם הייתי בתהליך אבחון פסיכולוגי לבן שלי והחלטתי לעצור את התהליך ולא לקבל אבחנה, האם מותר לי בתור אמא לבקש לא לקבל אבחנה ולהפסיק את תהליך האבחון? או הפסיכולוגית יכולה לחייב אותי לקבל אבחנה ולסגור את האבחון שלו? פשוט אשמח למידע בהקשר זכויות המטופל במקרה כזה מכיוון שאתם מתעסקים בזה ויש לכם תשובה במקרים כאלה בכללי, אשמח לתשובה בכללי. תודה

שלום, יש סוגים שונים של אבחון פסיכולוגי: אבחון של הפרעה רגשית (כגון חרדה, דיכאון, הפרעה התנגדותית וכו'), אבחון אוטיזם (הפרעה בספקטרום האוטיסטי), אבחון פסיכודידקטי (ללקויות למידה וקשב ומצב רגשי), ועוד ועוד. אם הפסיכולוגית סיימה את האבחון, ולדעתה יש אבחנה מסוימת - מבחינה מקצועית היא צריכה לתת את האבחנה. העניין הוא, שלעיתים יש פסיכולוגים שכחלק מתהליך קבלת האבחנה ע"י ההורים, הם "זורמים" עם ההורים ונמנעים לתת אבחנה (למרות שהם משוכנעים שהיא נכונה) כדי למנוע התנגדויות ועזיבת תהליך האבחון או הטיפול. אם את מדברת על אבחנה של אוטיזם, אז כדי שהאבחנה תירשם בתיק הרפואי צריך שגם פסיכולוג וגם רופא יתנו את האבחנה של אוטיזם. לדעתי האישית אם איש מקצוע (פסיכולוג או רופא) בטוח שאבחנה מסוימת היא מובהקת - אסור לו להימנע מלתת אבחנה. בברכה