סכנות הסמוצ'י לפעוטות: משרד הבריאות מזהיר מפני מחיות המזון המוכנות (סקוויז)

(0)
לדרג

צריכה גבוהה של קלוריות וסוכר, סיכון להשמנה, פגיעה בהרגלי אכילה ובהתפתחות התקינה - כך מתריע משרד הבריאות בנוגע לסמוצ'י, שקיות המזון למציצה הפופולריות לילדים

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

מסמך רשמי של משרד הבריאות קורא להורים להימנע ממחיות הסקוויז שעלולות לסכן את בריאות הפעוטות.

אחד המוצרים הנוחים והאהובים על הורים רבים בשנים האחרונות הוא שקיות המזון למציצה לתינוקות, המכונות "סמוצ'י" או "סקוויז". המחיות הצבעוניות של פירות וירקות מגיעות בצורת שקית נוחה לנשיאה, מהן יכול התינוק לינוק ולצרוך את המזון הבריא לכאורה בקלות רבה. אלא שבמשרד הבריאות מזהירים כי המוצר הפופולרי עלול להיות מזיק משמעותית לילדים ומציע משום כך להפחית באופן ניכר את צריכתו.

בנייר עמדה מפורט שפרסם אגף התזונה במשרד, נחשפים הסיכונים הבריאותיים החמורים שטומן בחובו המוצר האהוד, והמומחים מתריעים מפני השלכות ארוכות טווח על בריאות התינוקות, חשיפה לכמויות גבוהות של סוכר, נזקי שיניים, סיכון להשמנה ואף פגיעה בהתפתחות התקינה של כישורי האכילה והדיבור.

שקיות המציצה: עומס קלורי וסוכר שמוביל להשמנה בבגרות

המטרידה ביותר מבין ההשלכות של הסמוצ'י על תינוקות היא הצריכה הגדולה מדי של סוכרים וקלוריות מרובים. המרקם הנוזלי של המחית במוצר מאפשר שאיבה וצריכה מהירה שמזרימה לגופו של התינוק כמויות משמעותיות של סוכרים וקלוריות בזמן קצר מאוד, בהשוואה לאכילה של פרי רגיל שדורשת לעיסה והשקעת מאמץ. חשיפה מוקדמת לעומס קלורי גדול מגבירה את הסיכון להשמנה ולמחלות הקשורות בה בהמשך החיים.

נזקי שיניים מרובים בשל מציצת הסמוצ'י

מציצת השקיות באופן ישיר ללא כלי עזר מהווה סכנה ממשית לשיניים הרכות של התינוק. לפי המשרד, "תוכן השקית, העתיר לעתים בסוכר, מכסה את השיניים ומגביר את הסיכון להתפתחות עששת".

שקיות מחית

המטרידה ביותר מבין ההשלכות של הסמוצ'י על תינוקות היא הצריכה הגדולה מדי של סוכרים וקלוריות מרובים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כמו כן, המרקם המוצק של המחיות יכול לגרום לשחיקה בשיניים עקב המגע הישיר והממושך איתן במהלך המציצה. משרד הבריאות ממליץ להימנע ממציצה ישירה ולהעביר את התכולה לצלחת, אך בפועל תהליך זה מייצר עומס רעלים ופסולת נוספת.

שקיות המזון גורמות לבררנות באכילה ולאובדן יכולת חקירת המזון

סכנה נוספת שעליה מתריע המשרד היא התפתחות של בררנות באכילה עקב חוסר החשיפה למראה, הריח והמרקם האמיתיים של פירות וירקות שונים.

ילדים לומדים לאהוב ולזהות מזונות רק דרך חוויית החקירה והגילוי שלהם בצורתם הטבעית. צריכה של טעמים סמיכים ואחידים משקיות סמוצ'י מונעת מהם חשיפה לחוויות אלו ועלולה לגרום ליצירת קיבעון, לאכילה בררנית ולהעדפה של מזונות עשירים בסוכרים פשוטים.

פגיעה בהתפתחות כישורי האכילה והדיבור

על פי נייר העמדה של משרד הבריאות, קיים נזק חמור עוד יותר והוא ברכישת הכישורים המוטוריים החיוניים להתפתחות תקינה: "מיומנויות תחושתיות מוטוריות כמו לעיסה וחיקור המזון דרך השפתיים והידיים אינן מתורגלות במציצת מזון משקית, מה שעלול לגרום לעיכוב בהתפתחות מיומנות האכילה ובלמידת אכילה בכפית", נכתב. כמו כן, נמצא קשר בין יכולת הלעיסה וההנעת שרירי הפה בינקות לבין התפתחות הדיבור בשלבים מאוחרים יותר.

מסקנות משרד הבריאות: צריכת מזון משקיות סקוויז

הסכנות הבריאותיות החמורות של המוצר הפופולרי מחייבות יידוע ציבורי ומעקב הדוק אחרי הזדקקותם של הורים לפתרונות נוחים והגברת ההסברה וההנגשה של חלופות בריאות יותר להאכלת תינוקות במצבים של לחץ וחוסר פנאי.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום