איך לצאת מדיכאון - המדריך המלא להתמודדות

(1)
לדרג

אין לזה תרופת פלא: דיכאון על כל צורותיו עוד לא מוכר מספיק למדע ולכן גם הטיפול בו הוא עניין מורכב שיש להתאים אישית לכל מטופל. מה הן האפשרויות?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • דיכאון קליני הוא הפרעה נפשית שמתאפיינת בדפוס מתמשך, בן לפחות שבועיים, של מצב רוח ירוד אליו מתלווים מגוון תסמינים גופניים ונפשיים.
  • לדיכאון אין תרופת פלא ועבור כל מתמודד יש להתאים תכנית פעולה שתסייע לו לצאת מהמצב הנפשי ממנו הוא סובל, כולל טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי, טיפול תרופתי ועוד.
  • דיכאון עלול להיגרם עקב נסיבות חיצוניות כמו אבל, שברון לב, גיל ההתבגרות וכו׳, אך הפתופיזיולוגיה של הפרעה נפשית זו אינה ידועה מספיק למדע.

____________________________________________________

איך לצאת מדיכאון?

כל אדם יעבור בחייו תקופה שבה קשיים חיצוניים ופנימיים יכריעו אותו והוא יחווה שינויים במצבי הרוח, כולל תחושה של עצבות, חוסר מוטיבציה, חוסר ביטחון, עייפות וכו׳, מצב שבשפה היומיומית אנחנו נוטים לקרוא לו דיכאון. אך דיכאון הוא לא רק תקופה קשה שמתאפיינת בירידה במצב הרוח, אלא הפרעה נפשית של ממש שמאופיינת במספר רב של תסמינים ויש לאבחן אותה באופן מקצועי.

לדיכאון אין תרופת פלא ועבור כל מתמודד יש להתאים תכנית פעולה שתסייע לו לצאת מהמצב הנפשי שבו הוא שרוי, תכנית שעשויה לכלול מספר דרכי התמודדות, כולל מתן תרופות, טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי, פעילות גופנית, קבוצות תמיכה ובמקרים הקשים, גם אשפוז במוסד לבריאות נפש. איך מאבחנים דיכאון ואיך ״יוצאים״ ממנו? כל המידע בכתבה הבאה.

איך לצאת מדיכאון קליני?

דיכאון קליני (Major Depressive Disorder) הוא הפרעה נפשית שמתאפיינת בדפוס מתמשך, בן לפחות שבועיים, של מצב רוח ירוד אליו מתלווים מגוון תסמינים משתנים, גופניים ונפשיים, כולל ביטחון עצמי נמוך, אובדן מוטיבציה, עניין והנאה מפעילויות שאמורות להיות מהנות, חרדה, הפרעות שינה, חוסר בתיאבון, חוסר מרץ, מחשבות פסימיות, ירידה בריכוז ובזיכרון, לעתים גם חוסר רגש וריקנות.

דיכאון

תחושות שנלוות ללב שבור הן תחושות עזות של כישלון, געגוע ואכזבה, ועלולות להוביל להתפרצות של דיכאון קליני. צילום: שאטרסטוק

הדיכאון היא אחת ממחלות הנפש הנפוצות ביותר. כתופעה כלל עולמית, הממוצע עומד על 4.4%. שיעור הנשים הלוקות בדיכאון בקרב אוכלוסיה כללית כפול מאשר שיעורו בגברים. באופן כללי, דיכאון הוא מצב משתק רגשית שפוגע משמעותית בתפקוד הרגיל של אדם, בחיי המשפחה, העבודה והלימודים. יש לו השפעה רעה על הרגלי אכילה, שינה ובריאות. אין בדיקה ודאית, כמו בדיקת מעבדה, שבאמצעותה ניתן לאבחן דיכאון קליני.

אבחון דיכאון קליני מתבסס על עדותו של המטופל והתנהגותו לפי דיווח קרובי משפחה וחברים, ויתבצע על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג. הזמן השכיח ביותר להופעת דיכאון הוא גילאי 20, אך הוא עלול להופיע בכל גיל. נוסף לכך, דיכאון עלול להופיע יותר מפעם אחת בחיים והוא מאופיין בהתלקחויות חוזרות ונשנות.

איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים?

כפי שצוין, אין תרופת קסמים שמעבירה דיכאון ומאפשרת לפצוח בחיים חדשים נטולי דכדוך. הטיפול הראשוני שבו כדאי להתחיל הוא טיפול פסיכולוגי, שהוכח כיעיל ב-62% מהמקרים, בהם בסיום הטיפול כבר לא הופיעו הקריטריונים לאבחון דיכאון. שני הטיפולים שנמצאו היעילים ביותר במקרה של דיכאון הם טיפול פסיכודינמי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול פסיכודינמי – מבוסס על שיחות עם פסיכותרפיסט על מנת לזהות סיבות וקונפליקטים שמובילים לדיכאון ולחרדה. השיטה מבוססת על הרעיון שישנו קשר בין דיכאון לבין בעיה מוקדמת ולא פתורה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, CBT – המטרה היא לתקוף את המחשבות הדכאוניות והפסימיות, לערער עליהן וללמד את המטופל חשיבה חיובית, על מנת שזה יימנע מדפוסי חשיבה מעוותים, ראייה עגומה על העולם וביטול וכעס עצמיים. זוהי שיטה ממוקדת, קצרת מועד ואקטיבית יותר מטיפול פסיכודינמי.

איך לצאת מדיכאון מהר?

אין דבר כזה יציאה מהירה מדיכאון. טיפול פסיכדינמי ואף קוגניטיבי אורכים מספר מפגשים. בטיפול פסיכודינמי אין הגבלה על מספר המפגשים שיובילו לשיפור במצב הדיכאון. לעומתו טיפול קוגניטיבי לרוב מוגבל למספר מפגשים ומוגדרת בו מטרה אקטיבית יותר.

אם הטיפול הפסיכולוגי על סוגיו השונים לא עוזר למטופל שנמצא בדיכאון קליני, יש אפשרות לפנות לפסיכיאטר ולקבל תרופות פסיכיאטריות. גם התהליך של מציאת תרופה מתאימה הוא תהליך ארוך שיכול להימשך מספר שבועות עד חודשים. כל מטופל הוא אינדיבידואל ומאחר שהפתופיזיולוגיה של דיכאון אינה מובנת מספיק לרפואה המודרנית, קשה לקבוע מהו הגורם להפרעה הנפשית אצל המטופל ולכן גם קשה להתאים לו תרופה ומינון מדויקים בפעם הראשונה. לכן, יש תקופת ניסיון מורכבת שבמהלכה בוחנים מספר תרופות ומינונים.

מהו טיפול תרופתי בדיכאון?

טיפול תרופתי בדיכאון מתחיל בדרך כלל עם תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת  SSRIהמבוססות על עיכוב קליטה חוזרת של סרוטונין. בדרך כלל חולפים כשבועיים עד חודש עד שההשפעה שלהן ניכרת על המטופל. אם טיפול בתרופות מסוג זה אינו יעיל, עוברים לתרופות מקובצת SNRI, שמבוססות על עיכוב הספיגה החוזרת של המוליכים העצביים סרוטונין ונוראפינפרין. ישנן קבוצות נוספות של תרופות, ובמקרים נדירים אף משלבים בין סוגים שונים שעובדים ביעילות יחדיו.

במקרה של דיכאון קליני שאינו מגיב טוב לטיפול תרופתי ופסיכותרפי - נקרא גם דיכאון עמיד, פונים לסדרה של טיפול בנזעי חשמל שיוצר למעשה התקף אפילפטי מבוקר הגורם להפרשה של מוליכים עצביים ומביא לשיפור במצב הרוח והיכולות התפקודיות.

טיפולים נוספים שעלולים לסייע במקרה של דיכאון הם טיפולים אלטרנטיביים ורפואה משלימה כמו צמחי מרפא, דיקור סיני ואף טיפולים פיזיולוגיים כמו פעילות ספורטיבית שגורמת להפרשת אופיאטים המשפרים את מצב הרוח ומשפיעה לטובה על מחזור ההורמונים בגוף. בנוסף ישנם טיפולים בשינה – זמני שיעה קבועים, מניעת צריכת קפאין ואף מניעת שינה במקרים נדירים מאוד. מחקרים חדשניים רבים הראו תוצאות יעילות גם בטיפול באמצעות סמים שנחשבו עד כה לא חוקיים, כמו קטמין ופסילוסיבין שמקורו בפטריות הזיה.

איך לצאת מדיכאון בגיל ההתבגרות?

תקופת גיל ההתבגרות היא תקופה מאתגרת מבחינה נפשית לכל אדם, אך לעתים האתגר הופך לקושי נפשי של ממש ומתפתח לדיכאון המלווה גם בנטייה לאובדנות. הנטייה לדיכאון בגיל ההתבגרות עלולה להתפתח עקב מספר גורמים, ביניהם רצון לעצמאות והמאבק בין הרצון להתבגר ולהתגבר לבד ולהרגיש מבוגר לבין הבדידות הכרוכה בכך. השתלבות חברתית שאינה מוצלחת עלולה להוות גורם סיכון; כמו גם גיבוש זהות שבו המתבגר עלול לפגוש שאלות מכאיבות על אופיו ויכולותיו, ואף התפתחות בתחום המיני שעלולה לייצר קונפליקטים, בלבול וחשש.

לא קל לאבחן דיכאון אצל מתבגרים, מאחר שהשינויים שהוא מביא עימו הם שינויים התנהגותיים שכרוכים בהתבגרות בפני עצמה, ולאו דווקא מצביעים על דיכאון. כמו כן, מתבגרים נוטים להסתיר, להכחיש ולהתגונן מול הוריהם בנוגע לתחושותיהם ורגשותיהם, מה שמקשה על זיהוי המצב ועל ההבנה עד כמה הוא אקוטי.

כיצד ניתן לזהות דיכאון בגיל ההתבגרות?

  • מצב רוח ירוד, כולל חוסר הנאה מפעילויות שהיו מהנות וחשובות בעבר.
  • היעדר מוטיבציה ללמוד, היעדרויות מבית הספר, הידרדרות לא מוסברת בלימודים.
  • שינויים משמעותיים בדפוסי שינה כולל שינה מופרזת על חשבון בילוי ופנאי או קשיי שינה, כולל ישיבה מול טלוויזיה ומחשב עד השעות הקטנות של הלילה ולפנות בוקר.
  • הפחתה בפעילות חברתית – אין מפגשים עם חברים בבית או בחוץ.
  • שינויים קיצוניים במשקל.

טיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות מתחיל, כמו אצל מבוגרים, בטיפול פסיכותרפי פרטני עם פסיכולוג/ית או טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שיסייעו למתבגר לזהות את מקור הדיכאון ויספקו לו כלים על מנת להתגבר על הקשיים והמצוקה.

איך לצאת מדיכאון וחרדה?

הפרעות חרדה גורמות לעתים קרובות לדיכאון. במובנה הקליני, חרדה מתארת מגוון של הפרעות שונות, כולל פחד מופרז ופעילות פיזיולוגית מוגברת, המובילים לשינויים התנהגותיים – לרוב הימנעות ממה שמעורר חרדה. לעומת פחד, שהוא תגובה רגשית מותאמת על רקע איום ממשי, חרדה מתעוררת בציפייה לאיום בעתיד. חרדות כרוניות ואקוטיות, הכוללות גם התקפי חרדה שמשפיעים פיזית על הגוף, עלולות לגרום להתשה גופנית ונפשית, ולכן גם לחוויית דכדוך, לתפיסה עצמית שלילית ולחוסר חשק להתמודד ולעשות דברים.

חרדה

חרדה חברתית. מעגל של קושי רגשי מתמשך. איור: שאטרסטוק

כך למשל, אדם שחווה חרדה חברתית עלול לחוות אותה כמצבים מתישים ומכלים. הוא יעסוק בלקרוא תגובות של האנשים שהוא פוגש, להאמין שהוא יודע מה האחר חושב ולהסיק מסקנות מכך על עצמו ועל אופיו. במקום להיות בסיטואציה החברתית וליהנות ממנה, הוא יהיה עסוק בלנתח מה האחרים חושבים עליו ולכן גם להיות מוסח, לשגות בדבריו ואף לגמגם ובאופן כללי לא להיות מותאם לסיטואציה. מהחוויה הרעה הזו הוא יכליל שהוא אינו אדם חברתי ושהוא אינו מוצלח בלפגוש אנשים חדשים, ולכן ינסה להימנע מסיטואציות חברתיות בעתיד ויחוש חרדה מתמשכת לגביהן.

הדיכאון יתפתח כאשר המחשבות השליליות יובילו לקושי רגשי מתמשך ולשינויים בהתנהגות. המסקנות המכלילות על עצמו יזינו את המעגל של דיכאון וחרדה, מאחר שהן ימנעו ממנו להתמודד עם מצבים חברתיים בעתיד.

גם למול חרדה הטיפולים האפקטיביים ביותר הם טיפולים פסיכודינמיים, קוגניטיביים-התנהגותיים ותרופתיים, ויש להתאים לכל מטופל את הטיפול המתאים לו. בהפרעות חרדה העיקר הוא על עבודה קוגניטיבית וחשיפה למצבים מעוררי חרדה על מנת להפסיק הימנעות.

איך לצאת מדיכאון בגלל אהבה אחרי פרידה?

לב שבור הוא מצב נפשי של ממש, שנובע מאהבה נכזבת או פרידה רומנטית חד צדדית, פרידה מאדם קרוב או דחייה חברתית. התחושות שנלוות ללב שבור הן תחושות עזות של כישלון, געגוע ואכזבה, ועלולות להוביל גם להתפרצות של דיכאון קליני ולעתים גם למצב של קרדיומיופתיה, תסמונת הלב השבור - כשל לבבי זמני הנגרם עקב מועקה נפשית חמורה.

גם במצב של דיכאון קליני עקב לב שבור, מומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי שיסייע להתמודד עם הסיטואציה. רק הוולידציה מאיש מקצוע יכולה לשכך את הכאב ואת התחושות הקיצוניות של געגוע ואכזבה.

לסיכום, חשוב לדעת כי מחקרים מראים שקשרים חברתיים ומשפחתיים, תמיכה קרובה מאנשים שאנחנו אוהבים, חיזוק ויצירה של קשרים חברתיים משמעותיים, הם הדרך לסייע למוח להשתקם מהמשבר, בניגוד להסתגרות בתוך העצמי.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום