אספרטיים – האם הוא גורם לסרטן?

(0)
לדרג

מחקרים חדשים ולאורך השנים קושרים אספרטיים למחלות קשות כמו סרטן ואפילו אלצהיימר, שבץ ודמנציה. האם עלינו לוותר על הממתיק הפופולרי או שניתן לצרוך אותו במתינות?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • אספרטיים נכנס לשימוש בשנת 1974, והפך מיד לפתרון פופולרי לאנשים שלא רוצים לצרוך סוכר.
  • מחקרים עדכניים גילו קשר ישיר בין אספרטיים ומחלות קשות כמו סוגי סרטן, אלצהיימר ועוד.
  • רובנו לא מודעים לכך שאנו צורכים אספרטיים במזון, במשקאות ואפילו בתרופות מסוימות.

_________________________________________________

במשך עשרות שנים כולנו שותים ואוכלים משקאות ומאכלים המכילים אספרטיים ומצליחים ליהנות ממתוק אבל לא לשלם על זה ביוקר, כלומר בקילוגרמים נוספים ושומן. האומנם אנחנו נהנים בלי לשלם על זה? מחקרים אחרונים קושרים את הממתיק המלאכותי הפופולרי והאהוב לבעיות בריאות חמורות כמו סרטן, מחלות לב וכלי דם, מחלת אלצהיימר, שבץ ודמנציה. אם זה לא מספיק, נמצא גם קשר בין אספרטיים לכאבי ראש ומיגרנות.

מחקרים גם גילו שבניגוד לכל הגיון, אספרטיים דווקא גורם לעלייה במשקל בכך שהוא מפתח את התיאבון. איפה כל הדוגמניות מהניינטיז שחיו על דיאט קולה? לא ברור, אבל ככל הנראה שאספרטיים לא רק שאינו תורם לירידה במשקל, אלא להפך, וזה כאמור בנוסף לשאר המחלות הנלוות.

אספרטיים בקולה זירו

קולה זירו הוא משקה קל נטול סוכר ונטול קלוריות שהוצג על ידי חברת קוקה קולה לראשונה בשנת 2005. המשקה הפופולרי מכיל אספרטיים ואשלגן. פחית אחת של קוקה קולה זירו מכילה כ-35 מ"ג של אספרטיים משולב עם אשלגן.

אספרטיים בהריון

דו"ח של ה-FDA גורס כי האספרטיים "בטוח לאוכלוסיה הכללית בתנאים מסוימים". עבור נשים בהריון, ההמלצה היא לא לחרוג משתי מנות אספרטיים ביום, בין אם זה במשקה ובין אם זה באוכל. אגב, אספרטיים קיים גם בתרופות, כמו למשל אוגמנטין.

אספרטיים עלול לסרטן

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן תציג בחודש הקרוב את האספרטיים כ"ככל הנראה מסרטן לבני אדם" – כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. המכון הלאומי לסרטן מצביע על מחקר משנת 2022 שבו כמעט 103,000 מבוגרים אשר צרכו כמויות גבוהות יותר של אספרטיים היו בסיכון מעט גבוה יותר (פי 1.15) לפתח סרטן, במיוחד סרטן שד, וכן בסיכון להשמנת יתר.

אספרטיים - תופעות לוואי

במאי 2023, ארגון הבריאות העולמי הוציא המלצה חד משמעית להפסיק לצרוך ממתיקים שאינם סוכרים לירידה במשקל, כולל אספרטיים. ההמלצה מבוססת על סקירה שיטתית של העדויות המדעיות העדכניות ביותר, המצביעות על כך שצריכת ממתיקים שאינם סוכרים קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, ותמותה מכל הסיבות, כמו גם עלייה במשקל הגוף.

אספרטיים ואססולפאם

אססולפאם K הוא ממתיק גבישי שנוצר בעיקר כדי לשפר את טעם האספרטיים ולהקטין את הטעם המר הטבעי שלו. שלהם. השימוש העיקרי באססולפאם K הוא באספרטיים ובממתיקים אחרים.

המטרה העיקרית של השימוש באססולפאם K היא לאפשר שימוש בכמות קטנה יותר של ממתיק מלאכותי כדי להגיע לרמת מתיקות מבוקשת. היותו ממתיק גבישי ובעל יציבות גבוהה מאוד הופך אותו לנפוץ בתעשיית המזון והמשקאות.

אספרטיים וסוכרת

אספרטיים לא מגביר את רמת הסוכר בגוף, ומבחינה זו בטוח לשימוש לאנשים חולי סוכרת.

אספרטיים - מחקרים

עשרות מחקרים העלו שאספרטיים עלול לגרום לסרטן, למחלות לב וכלי דם, למחלת אלצהיימר ולשבץ. הסיבה לכך היא שהחומר העיקרי באספרטיים עובר חילוף חומרים למתנול, ואז הוא עשוי להיות מומר לפורמלדהיד, אשר נקשר למחלת אלצהיימר, לסוגי סרטן ומחלות נוספות. מבחינה זו, אספרטיים מסוכן לאוכלוסיות מסוימות.

אספרטיים - נזקים

מחקר שנערך על ידי מניהל התרופות והמזון האמריקאי לגבי הנזק המוחי שגורם אספרטיים חשף נגעים בסיבי העצב הידועים כחומר הלבן. השאלה האמיתית היא האם הנזק מאספרטיים הפיך? ובכן, מחקר עדכני הראה שלאחר 11 שעות של מדיטציה מודעת, החומר הלבן במוח שנהרס על ידי האספרטיים יכול להתחיל לצמוח בחזרה.

אספרטיים באוגמנטין

האנטיביוטיקה אוגמונטין שמשמשת לטיפול בדלקות כמו דלקת אוזניים, דלקת בדרכי השתן ואפילו דלקת ריאות, מכילה 2.5 מ"ג אספרטיים למ"ל.

אספרטיים בהנקה

אספרטיים לא עובר בחלב-אם כיוון שהוא מתפרק במהירות בגוף. צריכה גדולה במיוחד של אספרטיים (שווה ערך ל-17 פחיות או ל-100 חבילות של ממתיק) יכולה להגדיל מעט את כמות הפנילאלנין בחלב-אם – מצב מסוכן אם לתינוק יש אלרגיות מסוימות.

אספרטיים במזון

לכאורה, מה הקשר בין אספרטיים ואוכל? ובכן, תופתעו לשמוע שאספרטיים קיים בהרבה מאוד מאכלים שאנו צורכים על בסיס קבוע, כולל במגוון רחב של מוצרים כמו גלידות, מסטיקים, ממתקים, רטבים וחטיפים.

מסטיקים

אספרטיים נמצא במוצרי מזון שונים, בינים מסטיקים וממתקים. צילום: שאטרסטוק

אספרטיים ושרירים

האם אספרטיים יכול לגרום לכאבי פרקים ושרירים? הוכח שאספרטיים, שמורכב משתי חומצות אמינו הקיימות באופן טבעי, פנילאלנין וחומצה אספרטית, עלול להיות רעיל למערכת העצבים ולהגביר דלקת וכאבים אצל אנשים עם מצבים כרוניים כמו דלקת מפרקים שגרונית.

אספרטיים - כמות מומלצת

המלצת משרד הבריאות על צריכת ממתיקים מלאכותיים וצריכת אספרטיים בפרט היא 40 מיליגרם לכל ק"ג של משקל גוף ליום.  שימו לב שאספרטיים נמצא גם במוצרים כמו למשל תוספי מזון, מסטיקים ועוד.

אספרטיים לילדים

עד גיל שנה תחליפי סוכר אינם מומלצים לתינוקות ומעל גיל זה כדאי לתת במתינות ובשיקול דעת. אמנם אספרטיים אושר לשימוש לילדים, אך כל הורה צריך לחשוב אם זה אכן מה שהילד שלו צריך.

ילדים עם מצב תורשתי נדיר הנקרא פנילקטונוריה צריכים להימנע מאספרטיים - הגוף אינו מסוגל לפרק כראוי חומצת אמינו בשם פנילאלנין, המשמשת לייצור אספרטיים.

שאלות ותשובות:

מה זה אספרטיים? אספרטיים הוא כימיקל סינתטי המורכב מחומצות האמינו פנילאלנין וחומצה אספרטית, עם מתיל אסטר. כאשר הוא נצרך, המתיל אסטר מתפרק למתנול, אשר עשוי להפוך לפורמלדהיד – מה שמוביל למחלות. אספרטיים נמצא בהרבה מאוד מוצרים כמו חטיפים, ממתקים, תבלינים ואפילו בתרופות ובוויטמינים לילדים.

האם בקולה זירו יש אספרטיים? משקאות רבים מציעים גרסאות דיאט המבוססים על אספרטיים, ביניהם קולה זירו וגם דיאט קולה.  משקאות נוספים המכילים אספרטיים הם פפסי מקס, ספרייט זירו ופאנטה זירו.

האם אספרטיים גורם לסחרחורות? אספרטיים עלול לגרום לכאבי ראש וגם לסחרחורות.

האם מותר אספרטיים בהריון? מחקרים שנערכו על ידי ה-FDA קבעו שאספרטיים בטוח לנשים בהריון. עם זאת, ההמלצה היא לא לעבור את הכמות של שתי מנות או משקאות המכילים אספרטיים, ביום.

האם ממתיק אספרטיים משפיע על משק האינסולין בגוף? אספרטיים לא משפיע על רמת הסוכר בגוף ולא על האינסולין, מאחר שאין בו סוכר.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום