התקף חרדה – שיטות התמודדות ודרכי טיפול

(0)
לדרג

מה ניתן לעשות בזמן התקף חרדה כדי להוריד את מפלס האימה, למה זה קורה, האם יש טיפול תרופתי ואיך ניתן למנוע את ההתקף הבא? כל הפרטים בכתבה הבאה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • התקף חרדה יכול להגיע ללא טריגר ברור, אך תמיד קשור לטראומות עבר שלא עובדו או טופלו כראוי. 
  • סטרס, דאגות וסביבה עוינת מגבירים את תכיפות ההתקפים. 
  • יש כיום לא מעט דרכים להתמודד עם התקף חרדה ואף למנוע אותו כליל בעזרת טיפול תרופתי, התנהגותי ופסיכולוגי.
    ______________________________________________

התקף חרדה הוא גל של חרדה קשה ועמוקה שתוקף את הגוף, לעתים ללא טריגר וללא שום רקע קודם, לפחות לא כזה שידוע לאדם שסובל מההתקף. האפיזודה הזו, שנקרא גם התקף פאניקה, נמשכת לרוב עד 20 דקות, וכאשר היא מסתיימת, האדם נותר תשוש ועצוב. מה ניתן לעשות בזמן התקף חרדה כדי להוריד את מפלס האימה, האם יש טיפול תרופתי, ואיך ניתן למנוע את ההתקף הבא?

התקף חרדה הוא סמן פיזי להצטברות לחצים, סטרס או דאגות. לפעמים אפילו אירוע קטן ולא משמעותי כביכול עלול להיות הטריגר להתעוררות של התקף חרדה. לא כולם סובלים מהתקפי חרדה. יש אנשים לחוצים וחרדתיים שלא נוטים לסבול מהתקפים, ולעומתם אחרים, בעלי מבנה אישיות אחר, שסובלים מפחות דאגות אך נוטים לפתח יותר התקפים.

בזמן ההתקף הגוף עובר למצב של מגננה מפני איום נוראי (שלא באמת קיים) ובהתאם כל מערכות הגוף מגיבות למצב של סכנה בזיעה, דפיקות לב מואצות, עלייה בלחץ דם, פחד עמוק ועוד. רוב המומחים סבורים שהסיבות להופעתם של התקפי חרדה הן לרוב חוויות קשות בילדות או בגיל ההתבגרות, טראומות וחוויות קשות של התעללות פיזית או רגשית בגיל צעיר.

התקף חרדה - תסמינים

אומנם התקף חרדה הוא פסיכולוגי, אך הוא מוביל לתסמינים פיזיים כמו דופק מואץ, זיעה, קוצר נשימה, פה יבש, זיעה, תחושת חנק, כאבים בחזה שמרגישים כמו התקף לב, בלבול ולעתים גם סחרחורת, גלי חום ובחילות. בזמן ההתקף מרגישים פחד עמוק וקשה, כמו בזמן קטסטרופה אמיתית, הרגשה של חוסר שליטה ואפילו של שיגעון. לא כולם חווים אותם תסמינים, יש אנשים שחווים רק כמה מהסימפטומים ויש מי שחווים את רובם או כולם.

התקף חרדה - בכי

התקף פאניקה מביא איתו פחד עמוק, תחושה של אובדן, אבדון וחוסר שליטה. לא מעט אנשים מגיבים לתחושות האלו בהתפרצות בכי. אגב, לעתים הבכי דווקא משחרר את הגוף מהמתח, כך שאם מרגישים צורך לבכות במהלך התקף חרדה, כדאי לא להתאפק ולא לעצור את הבכי – זה יכול לעזור להירגע.

עייפות אחרי התקף חרדה

עייפות אחרי התקף חרדה היא אחד התסמינים הידועים לכל מי שחווה אי פעם התקף חרדה, אפילו קצר. במהלך ההתקף, רמת האדרנלין נוסקת לגבהים שאופייניים למצבי חירום, והגוף מגייס את כל האנרגיות הזמינות שלו כדי "להילחם באויב" שמוו הוא כביכול ניצב.

כיוון שכל המערכות נכנסות למצב של עוררות יתר ומגננה, אך טבעי שלאחר מכן, במצב של רגיעה ושלווה, הגוף נכנס למצב של "מנוחת הלוחם" וזקוק לה כדי לחדש אנרגיות. יש אנשים שהעייפות מלווה אותם כמה ימים, הם מרגישים סחוטים וקשה להם לתפקד. אחרים מתאוששים אחרי כמה דקות או כמה שעות. ההמלצה היא לעשות מה שמרגישים שהגוף צריך – לא לכפות עליו בכוח חזרה לשגרה. אגב, חלק מהאנשים מדווחים על מצב הפוך אחרי התקף חרדה – תחושות של "היי" שקשורות לכך שההתקף נרגע.

התקף חרדה - הקאות

לא מעט אנשים סובלים מבחילות ומסחרחורות במהלך התקף החרדה, ואצל חלק קטן מהם זה יכול להתבטא גם בהקאות או בהתייבשות. לכן, ברגע שמתחילים להרגיש את הפאניקה זוחלת בגוף, כדאי לשתות כוס מים אחת או שתיים – לפעמים זה עוזר לעצור את ההתקף.

התקף חרדה - קוצר נשימה

התקף חרדה גורם לקוצר נשימה בשל העובדה שכל המערכות בגוף נכנסות למצב התגוננות כאילו האדם רואה מולו לפחות אריה רעב. לפעמים קוצר נשימה מגיע דווקא לפני הופעת ההתקף. למשל, אדם צופה בסרט כלשהו שמעלה בו טראומות ישנות מבלי שהוא מודע לכך, ופתאום הוא מרגיש קוצר נשימה – קשה לו לנשום ללא שום סיבה פיזית אמיתית. למעשה הוא כבר בהתקף חרדה, אך הוא לא מודע לכך.

תסמינים אחרים וקשים יכולים להגיע זמן קצר לאחר מכן, לעתים כמה שבועות אחרי התקף קוצר נשימה, כאשר האדם שחווה אותם מתלונן קודם לכן כאמור על קושי לנשום מבלי להבין שזו התחלה של התקף חרדה.

התקף חרדה - כאבים בחזה

רופאים בחדרי מיון מדווחים לעתים על מטופלים שהגיעו עם תסמינים של התקף לב, ואחרי בדיקות מקיפות שבהן לא נמצאו ממצאים פיזיים או עדות לבעיה בלב, הם מבינים שמדובר בהתקף חרדה. הסיבה לבלבול בין התקף חרדה והתקף לב היא שבהתקף חרדה מרגישים תסמינים לבביים דומים: כאבים בלב או בזרוע שמאל, קוצר נשימה, בלבול, נימול בזרוע ועוד.

התקף חרדה

להתקף חרדה תסמינים דומים להתקף לב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אולם, מדובר בשני אירועים שונים: התקף חרדה מתרחש כאשר הורמוני הסטרס מעלים את רמת האדרנלין בגוף ואת כל מנגנוני ההישרדות, מה שמעלה בין היתר את קצב הלב ואפילו מייתר כאבים דומים להתקף לב. לעומת זאת, התקף לב נגרם כאשר הלב לא מקבל את כל הדם שהוא זקוק לו. שני האירועים משפיעים על הלב ומתבטאים בתסמינים דומים, אך התקף לב מצריך טיפול מיידי בבית חולים ואילו התקף חרדה - לא.

התקף חרדה קל - תסמינים

התקף חרדה יכול להתבטא בעוצמות שונות ובמשכי זמן שונים והטריגר לא קובע מה תהיה עוצמת ההתקף. תסמינים של התקף חרדה קל זהים לתסמינים של התקף קשה, כולל הזעות, דפיקות לב מואצות ופחד, אבל הוא יכול להיגמר בקלות יחסית ובמהירות, כשאותו אדם יודע איך לטפל בו ולנטרל אותו בשלב ההתחלתי. ברוב המקרים, טיפול תרופתי או טיפול פסיכודינמי או פסיכולוגי יעזרו להקל על תופעות הפאניקה ויכוונו להתקף חרדה קל ומהיר יותר.

התקף חרדה מתמשך

הפרעת פאניקה עלולה לייצר התקפי חרדה תכופים וגם התקפי חרדה מתמשכים, כאלה שנמשכים כמה ימים ואף יותר. התקף חרדה ארוך או מתמשך הוא מצב בו אדם מפגין לפתע פחד קיצוני ולא מוסבר ממצבים שגרתיים ויומיומיים.

במקרים כאלה אנשים עלולים לחשוב פעמיים לפני שהם יוצאים מהבית, הולכים לעבודה או משתתפים באירועים חברתיים, וחלקם אף מפתחים הפרעות חרדה נוספות שמקשות עליהם לקיים אורח חיים נורמלי. לכן, חשוב מאוד לטפל בחרדות אלו בעזרת טיפול פסיכולוגי, תרופתי וכל מה שיכול לעזור. מטופלים רבים מדווחים שמה שעזר להם היה דמיון מודרך, שבעזרתו הם גם קיצרו את זמן התקף החרדה וגם הצליחו להימנע ממרבית ההתקפים.

מה ההבדל בין התקף חרדה להתקף פאניקה?

התקפי פאניקה והתקפי חרדה נראים כמעט זהים מבחינת התוצאה של "איך זה מרגיש ונראה", אבל המקור להתפרצויות הוא שונה. התקפי פאניקה מבוססים על אירועי פחד מזדמנים, למשל אמא לחייל בזמן מלחמה, או ילד שההורים שלו השאירו אותו לבד בבית בלילה. התקפי חרדה לעומת זאת נוצרים כתוצאה מטראומות עבר, לחצים ודאגות עמוקים.

התקף חרדה - טיפול

תחום הטיפול בחרדות מתקדם ומציע מגוון פתרונות, החל מדרכים טבעיות וכלה בטיפול תרופתי אפקטיבי. לסובלים מוצע גם טיפול התנהגותי כמו טיפול בדמיון מודרך; טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) המטמיע דרכי חשיבה, התנהגות ואופן תגובה שונה לתחושות הפחד המתרחשות במהלך או לפני התקף חרדה.

נשימות בהתקף חרדה. מסייעות להרגעה

נשימות בהתקף חרדה. מסייעות להרגעה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

התקף חרדה אצל ילדים

ילדים לא תמיד יודעים להגיד שמשהו מפריע להם, ולכן חשוב שאנחנו המבוגרים נדע לאבחן את ההתנהגות ולעזור להם לקבל סיוע. תסמינים של חרדה אצל ילדים: אם הם לא אוכלים כמו שצריך, כועסים לעתים קרובות וללא סיבה, עצבניים מאוד, נוטים להתפרצויות, חווים מחשבות שליליות ומתנהגים בצורה אחרת. איך נראה התקף חרדה אצל ילד? התקף חרדה יכול להתחיל מאירוע מלחיץ עבור הילד, והתסמינים הם כמו אצל המבוגרים: דופק מואץ, זיעה, חרדה, בלבול ועוד.

התקף חרדה בשינה

התקפי חרדה בשינה עלולים לקרות גם ללא טריגר. הם מעירים מהשינה בתחושות מלחיצות של חנק, מאמץ לנשום, זיעה ופעימות לב מואצות. כדי למנוע התקף חרדה בשינה, מומלץ להירגע לפני השינה, להקשיב למוזיקה רגועה, לקרוא בספר משעשע (לא מתח או אימה) ולתרגל יוגה.

התקף חרדה בזמן נהיגה

אנשים שנוטים להתקפי חרדה עלולים לחטוף התקף גם בזמן נהיגה, עקב מצב של לחץ או בגלל תחושות של חוסר שליטה. מה שצריך לעשות במקרה כזה זה לנסות לעצור בשוליים, להירגע, לשתות קצת מים (לאנשים עם התקפי חרדה מומלץ תמיד להיות מצוידים במים) ולהמשיך בנסיעה בבטחה לאחר שיש הקלה בתסמיני החרדה. טיפול בדמיון מודרך יכול מאוד לעזור גם במקרים כאלה למניעה של ההתקף בזמן הנהיגה וכאמצעי הרגעה עצמית.

התקף חרדה בעבודה

אנשים שנוטים להתקפי חרדה עלולים לחוות התקף גם בעבודה. למעשה, סביבה מלחיצה רק מגבירה את הסבירות שזה אכן יקרה, ולכן יש להיערך למצב כזה מראש. לדוגמה, להביא אוזניות ולהאזין למוזיקה מרגיעה, תרופות יעילות, תרגול נשימות להרגעה ועוד. אפשר לצאת החוצה, לנשום, לקנות משהו מתוק, אולי לצלצל לחבק קרוב ורק אז לחזור למשרד. במצבים קיצוניים יתכן שכדאי ליידע את המנהל הישיר כדי לקבל מראש הקלות כמו יציאה מוקדמת הביתה וכדומה.

שאלות ותשובות

מה זה התקף חרדה? אפיזודה קצרה של פחד עמוק המלווה בתסמינים כמו דופק מהיר, עלייה בלחץ דם, הזעה, פה יבש, רעד בידיים ועוד.

איך מזהים התקף חרדה? על ידי תסמינים מקדימים כמו עקצוץ בזרועות, דפיקות לב, הזעה מוגברת, גלי חום/ קור, בלבול ועוד.

איך להרגיע התקף חרדה? התקף חרדה ניתן להרגעה ואף למניעה על ידי טיפול תרופתי, פסיכולוגי, התנהגותי, פסיכודינמי ועוד. בהתקף חרדה פעיל, כדאי לתרגל נשימות מהאף וספירה חוזרת מ-1 עד 5.

כמה זמן נמשך התקף חרדה? התקף חרדה יכול להימשך כמה דקות עד חצי שעה, בממוצע. במקרים קיצוניים הוא נמשך כמה ימים, אך זה לא שכיח.

האם התקף חרדה מסוכן? התקף חרדה אינו מסוכן. הוא אמנם מאוד מפחיד ולעתים מרגיש כמו התקף לב, אך ברגע שהגוף נרגע, הוא חוזר למצב הבריאותי הרגיל שלו.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום