"לרוב, כאבי הגב משתחררים והמטופל חוזר לחיים תקינים"

(3)
לדרג
תוכן מקודם

כ־80% מהאנשים יסבלו מכאבים בגב התחתון בשלב כלשהו בחייהם. בין אם זהו תוצר של אורח חיים יושבני, סטרס, יציבה לקויה או הרמת משאות כבדים, תופעות של פריצות ובלט דיסקים הן שכיחות יותר ויותר. ד"ר דוד נייס, כירופרקט בכיר ותיק, מסביר כיצד הכירופרקטיקה יכולה לסייע בבעיות עמוד שדרה ולהיטיב עם המטופלים

טיפול כירופרקטיקה
03-5227270

כבר בשנות ה-70, עוד בטרם שמעו על המושג "כירופרקטיקה" בישראל, ד"ר דוד נייס נסע לארה"ב ללימודי כירופרקטיקה – מקצוע פרא-רפואי הנלמד בעיקר בארה"ב במסגרת אוניברסיטאית. בסיום התואר פנה ללימודי המשך במכללה, שבה רכש פרקטיקה והשכלה במקצועות נלווים כמו רנטגן. מיד לאחר סיום הלימודים חזר לארץ ופתח מרפאה בתל אביב, הפועלת כבר למעלה מארבעה עשורים וטופלו בה רבבות של לקוחות.

איך הגעת לתחום?

"בעלה האמריקאי של אחותי שגרה בארה"ב הוא כירופרקט. הוא סיפר לי על המקצוע וטיפל בי כשהייתי בצבא. הטיפול מצא חן בעיניי והחלטתי לנסוע ללמוד אותו. הייתי הישראלי הראשון שנסע לארה"ב כדי ללמוד כירופרקטיקה ומבין הישראלים הראשונים שטיפלו בה בארץ".

באילו בעיות רפואיות מטפלים באמצעות כירופרקטיקה?

"כירופרקטיקה מטפלת במגוון בעיות. אחת מהן כאשר האגן לא מאוזן ואחת מהרגליים ארוכות יותר – זהו מצב שעשוי להיות מולד או נרכש מהרגלי ישיבה לא נכונה או כתוצאה מכסאות ישיבה לא נוחים ולא בריאים כמו שיש בבתי הספר, שעלולים לגרום נזקים לגב. בעיות אחרות יכולות להיות בקע דיסק או פריצת דיסק. במקרים אלה משחררים את הלחץ שנוצר על העצב שליד הדיסק ומרווחים במידה מסוימת את החוליות על מנת שילחצו פחות על הדיסק".

כיצד מתבצע הטיפול הכירופרקטי?

"בטרם הטיפול, נבקש צילום הדמיה – CT או MRI או צילום רנטגן רגיל - על מנת לבדוק שאין בעיה חמורה. המטופל מגיע לבדיקה ולאחר שאני בוחן את מצבו אני מחליט איזה טיפול יקבל, כמה טיפולים, באיזו תדירות וכיו"ב. לעתים אני שולח את המטופל לבדיקות שהרופא המטפל פסח עליהן ולעתים ישנם מצבים שאני מפנה את המטופל לטיפול אחר, כמו לדוגמה ניתוח אם אני מגיע למסקנה לאחר הבדיקה הראשונית שלא אוכל לתת את המענה ההולם".

כירופרקטיקה

לפני שניגשים להליך כירורגי, כדאי לעצור אצל כירופרקט. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

ד"ר נייס מדגיש כי "כל טיפול נעשה בהתאמה אישית. לצד הטיפול אנו מקפידים לתת המלצות לתרגילים, ליציבה נכונה ולשמירה על בריאות הגב. אחת הבעיות העיקריות היא שמטופלים חושבים שאחרי שעברו טיפול הם עכשיו יוכלו לעשות מה שבא להם ולא מבינים שהם צריכים לשמור על הגב ולהפעיל אותו נכון על מנת למנוע  נזק נוסף. לכן, אנו מקפידים להעניק להם סדרת הנחיות איך הם אמורים לשבת, לעמוד וללכת, על מנת למנוע נזקים עתידיים".

באיזה שלב רצוי להגיע לטיפול כירופרקטי?

"ברגע שנוצרת בעיה או כאב. הטיפול לא אגרסיבי ואפשר לטפל מיד בהתחלה באופן עדין ולעבוד עם מה שאפשר. ברוב המקרים הכאב אט אט משתחרר, הלחץ יורד והמטופל חוזר לחיים תקינים. בנוסף, אני דואג להדריך את המטופל כיצד לשקם את הגב ולעבוד איתו נכון על מנת לא להגיע למצב של פציעה".

מי יכול להגיע לטיפול כירופרקטי? 

"בכירופרקטיקה אפשר לטפל כבר מגיל צעיר מאוד, גם בתינוקות. אני מטפל בילדים צעירים מגילאי ארבע-חמש שנפלו בצורה לא טובה ואפשר בטיפול מאוד עדין, זהיר ואחראי וללא מניפולציות קשות ואגרסיביות לתקן את הבעיה. יש לי גם מטופלים בני 90 פלוס ו-100. הטיפול הוא אחראי ועדין ונעשה מתוך קשב למטופלים והתאמה למצבם גם מבחינת הטכניקה שבה משתמשים בטיפול".

טיפול כירופרקטי יכול להוות גם טיפול מניעתי לכאבי גב? 

"לא הייתי מכנה זאת מניעתי אלא תחזוקתי. אנו ככירופרקטים מתחזקים את הגב בצורה האופטימלית. לא ניתן לומר שהטיפול מניעתי משום שאדם שעבר טיפול יכול להרים משא כבד או לפעול באופן שיזיק לגב שלו וייגרם לו נזק. אך גם אם יקרה לו משהו, סביר להניח שלא יקרה בעוצמה שתשבית אותו בצורה קשה אלא באופן שיהיה קל יותר להתגבר עליו".

בשנים האחרונות פורסמו ידיעות על מטפלים בכירופרקטיקה שהזיקו למטופלים, משום שלא קיבלו הכשרה מסודרת. למרבה הצער, האחרונים הוציאו שם רע למקצוע. איך אנשים יכולים להימנע מליפול לידיים הלא נכונות?

"קיימת סברה שאנחנו אגרסיביים, אך יש בקליניקה מטופלים עם אוסטיאופורוזיס ועובדה שעד היום לא שברתי עצם לאף מטופל. הבעיה היא שהיום המקצוע לא מאורגן בחוק ויש מצב שמטפלים ללא הכשרה מטפלים באנשים וזה הופך להיות מקצוע מסוכן, שבו מטופלים מפקידים את גופם בידי מי שאינו יודע לעבוד. לכן, חשוב לוודא שהכירופרקט עבר הכשרה. לא צריך להתבייש ואפשר לשאול אותו היכן למד וכמה שנים, וחשוב שהמטפל יספק את האינפורמציה הזו.

כירופרקטיקה

אפשר בטיפול עדין, זהיר ואחראי וללא מניפולציות אגרסיביות לתקן את הבעיה גם בילדים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

"בנוסף, יש איגוד ישראלי לכירופרקטיקה ובהחלט אפשר ליצור קשר ולוודא אם אדם מסוים למד ואם יש לו הכשרה בתחום. היום כבר אפשר ללמוד כירופרקטיקה בכמה מדינות בעולם כמו אנגליה, אוסטרליה, קנדה ודרום אפריקה, כאשר המקום העיקרי והנחשב ללימודים הוא ארה"ב, שם נולדה הכירופרקטיקה ומשם התפשטה לעוד מדינות".

"לא פעם מנענו ניתוח והחזרנו את המטופל לתפקוד מלא"

ד"ר נייס ממליץ לכל אחד ואחת שסובלים מכאבי גב, מבעיות בעמוד השדרה, מהצוואר ועד לעצם הזנב, להגיע לטיפול כירופרקטי. "טיפלתי בעשרות אלפי אנשים בארבעת העשורים שבהם אני פעיל בתחום", הוא אומר. "יש כאלה שבאו עם בקע בדיסק והרופאים אמרו להם שחייבים לעשות ניתוח, אך אחרי טיפול כירופרקטי הם חזרו לתפקד רגיל וכלל לא היו זקוקים לניתוח".

לדבריו, לפני שניגשים להליך כירורגי, כדאי לעצור אצל כירופרקט. "הידע והניסיון שלי מספיקים כדי לתת המלצה מדויקת למטופל, ולא פעם הוכחנו שאנחנו עושים עבודה טובה ומנענו ניתוח. יש רופאים שדוחקים במטופלים לעבור ניתוח ומזהירים אותם שלא יפנו לטיפול כירופרקטי בטענה שיסב להם נזק עד כדי שיתוק. האיום הזה אינו מתקרב לאמת אבל דורש מהמטופל אמון במטפל וביכולת שלו. לשמחתי, קילומטראז' הנסיון שצברתי הביא לא מעט רופאים ואורתופדים להמליץ למטופלים להגיע אלי, אך הייתי כמובן שמח ליותר שיתוף פעולה בין אורתופדים לכירופרקטים.

"טיפול כירופרקטי הוא טיפול שמרני, פחות חודרני ויכול לפתור ללא מעט מטופלים בעיה רצינית מבלי להשתמש בסכינים, וחבל שמונעים טיפול שיכול לעזור. אני מאמין, שבדומה לרפואה הסינית שבעבר היתה איזוטרית והיום הפכה להיות כמעט קונצנזוס ורוב הרופאים ממליצים עליה, שכך גם יהיה עתידו של תחום הכירופרקטיקה".

  • צור קשר
נייס מרכז לכירופרקטיקה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום