דלקת חניכיים חריפה – מה הם הסימנים ואיך מטפלים?

(43)
לדרג

דלקת חניכיים היא מחלה נפוצה המאופיינת בתסמינים של אדמומיות, נפיחות, כאבים מקומיים ועוד. באיזה שלב כדאי להתחיל בטיפול? רופאת השיניים ד"ר עינת יאקירביץ' מסבירה

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

מהי דלקת חניכיים? דלקת חניכיים היא מחלה של הרקמות התומכות בשיניים - החניכיים ועצמות הלסת. זו מחלה שנוצרת כאשר שאריות מזון נשארות בפה, דבוקות לשיניים ולחניכיים ומזינות את החיידקים החיים בפה שלנו דרך קבע.

באיזה שלב דלקת חניכיים מוגדרת כ"חריפה"? אם הדלקת לא מטופלת היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים כרונית (Periodontitis) הגורמת לספיגה של העצם המחזיקה את השן ומייצבת אותה בפה. כאשר כמות העצם הולכת ופוחתת - השן כבר לא יציבה בפה ומתנדנדת, מה שעלול להוביל לאיבוד השן.

כיצד מטפלים? הטיפול בדלקת חניכיים הוא צחצוח שיניים והקפדה על שיננית. במקרים שבהם נוצרה דלקת במוך השן, אין ברירה אלא לבצע טיפול שורש שבו מסלקים את הרקמה הנמקית מליבת השן, מחטאים את החלל שנותר וסותמים אותו עם חומר סתימה מיוחד. 
____________________________________________

דלקת חניכיים היא זיהום בחלל הפה הנובע מהיגיינת שיניים לקויה לאורך זמן. חוסר ההיגיינה מאפשר לחיידקים לפלוש לחניכיים ולשיניים, שם הם מתפתחים ללא מפריע. יש מספר דרכים למנוע את התפרצותה של דלקת החניכיים, ביניהן: צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי מדי יום וביקורים תכופים אצל רופא השיניים.

במקרים רבים, דלקת חניכיים אינה גורמת לכאבי שיניים, אך ככל שהדלקת מתפתחת בחלל הפה, התסמינים הבאים עלולים להופיע: ריח רע מהפה שלא עובר גם לאחר צחצוח שיניים, חניכיים אדומות ונפוחות, רגישות למזון חם או קר ורגישות או כאב בעת לעיסת מזון. כמו כן, יש פעמים בהם דלקת החניכיים מחריפה ואף הופכת למסוכנת.

על סימני האזהרה ועל הטיפול בדלקת חניכיים מסבירה רופאת השיניים הוותיקה, ד"ר עינת יאקירביץ':

מהי דלקת חניכיים?

"דלקת חניכיים היא מחלה של הרקמות התומכות בשיניים - החניכיים ועצמות הלסת. זו מחלה שנוצרת כאשר שאריות מזון נשארות בפה, דבוקות לשיניים ולחניכיים ומזינות את החיידקים החיים בפה שלנו דרך קבע. החיידקים גורמים לגירוי של החניכיים, שבתורן הופכות לאדומות, לרגישות ומדממות בקלות".

חיידקים בשיניים

החיידקים גורמים לגירוי  החניכיים, שהופכות אדומות, רגישות ומדממות בקלות. צילום: שאטרסטוק

לדברי ד"ר יאקירביץ', מחלת חניכיים קלה קיימת אצל כל בני האדם בשלב זה או אחר, וניתן למנוע אותה ולשלוט בחומרתה באמצעים פשוטים: לצחצח שיניים פעמיים ביום, להעביר חוט דנטלי או מברשות קטנות בין השיניים ולהקפיד על ביקור אצל השיננית כדי לסלק את האבנית מהאזורים שהמברשת לא מצליחה להגיע אליהם.

מתי דלקת חניכיים נחשבת לחריפה?

"דלקת חניכיים (Gingivitis) שלא מטופלת כיאות לרוב תהיה מלווה בדימום בעת צחצוח, ריח לא נעים מהפה, נפיחות של החניכיים וכאבים. אם הדלקת לא מטופלת היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים כרונית (Periodontitis), ופה כבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. הדלקת הכרונית גורמת לספיגה של העצם המחזיקה את השן ומייצבת אותה בפה, וכאשר כמות העצם הולכת ופוחתת, השן כבר לא מוחזקת יציבה בפה ומתחילה להתנדנד. אם ממשיכים לא לטפל, השיניים עלולות ליפול מעצמן, ובניגוד לשיני חלב, אם שן קבועה נושרת, לא תצמח במקומה שן חדשה".

מהי דלקת במוך השן ("דלקת שיניים")?

"המחלה שגורמת לחורים בשיניים היא מחלת העששת. היא נוצרת על ידי חיידקים מזיקים החיים בפה האנושי וניזונים משאריות מזון שנשארות בין השיניים. כאשר לא מתחזקים את היגיינת הפה בצורה נכונה, החיידקים יכולים לשגשג, להפריש חומצה שממיסה את חומר השן וליצור בתוכה חור. אם החור לא מטופל, החיידקים יעשו את דרכם אט-אט לרקמת העצב שנמצאת במרכז השן (מוך השן), וזה יגרום לנמק (ריקבון) של העצב בתהליך שגורם לכאבים חזקים מאוד שמעירים משינה ולא מאפשרים לתפקד באופן רגיל".

דלקת במוך השן

דלקת כרונית גורמת לספיגה של העצם המחזיקה את השן ומייצבת אותה בפה, וכאשר כמות העצם הולכת ופוחתת, השן מתחילה להתנדנד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים?

"ברגע שנוצרה דלקת במוך השן, אין ברירה אלא לבצע טיפול שורש", מסבירה ד"ר יאקירביץ'. "טיפול שורש הוא טיפול בו מסלקים את הרקמה הנמקית מליבת השן, מחטאים את החלל שנותר וסותמים אותו עם חומר סתימה מיוחד".

לדבריה, בעבר היתה גישה טיפולית מקובלת למקם כתר על כל שן שעברה טיפול שורש, מתוך אמונה שהכתר ישמור על השן מלהישבר, אולם בעשורים האחרונים מחקרים הראו כי לא כל שן שעוברת טיפול שורש חייבת כתר, וכי יש להחליט לפי כמות חומר השן שנשארה האם יש צורך בכתר או לא".

איך נמנעים ממצב של דלקת מוך חריפה?

"הדרך הכי טובה להימנע ממצב של דלקת מוך חריפה היא להקפיד על בדיקת שיניים הכוללת צילומים אחת לחצי שנה. כך ניתן לפקח על מצב ההיגיינה האוראלית בפה ולגלות מוקדי עששת - חורים בשיניים - כשהם עדיין קטנים, לפני שהספיקו לגדול ולהתרחב עד למוך השן", מסכמת ד"ר יאקירביץ'.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום