תסמינים של צליאק: אבחון ושיטות טיפול

(20)
לדרג

לקראת יום הצליאק הבינלאומי ב-13 בספטמבר, מסביר ד"ר נעים אבו פריחה, מומחה לגסטרואנטרולוגיה, על תסמיני המחלה, האבחנה והסיכונים, וגם: איך תזהו אותה אצל ילדים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

מהם תסמיני צליאק? רוב האנשים החולים במחלה כלל לא חווים תסמינים, במקרים כאלה המחלה עשויה להתגלות בבדיקת דם שגרתית. אם יש תסמינים, הם לרוב יתבטאו בכאבי בטן, נפיחות בבטן ושלשולים – התסמינים זהים בקרב ילדים ובקרב מבוגרים.

כיצד מאבחנים צליאק? האבחון הראשוני נעשה באמצעות בדיקת נוגדנים בדם. אם הבדיקה תקינה, התוצאה תשלול כמעט בוודאות את המחלה. אם אינה תקינה, השלב הבא הוא בדיקת גסטרוסקופיה, במסגרתה מכניסים צינור עם מצלמה למערכת העיכול העליונה ללקיחת דגימה מהמעי הדק.

כיצד מטפלים במחלה? הטיפול במחלה מתבסס על תזונה נטולת גלוטן – חשוב להיוועץ עם דיאטנית לגבי מה מותר ומה אסור לאכול ועבור בניית תפריט מתאים.
_______________________________________________

צליאק היא מחלת מעי אוטואימונית שבה הגוף מפריש נוגדנים התוקפים תאים בריאים בגוף, לאחר שנספג בו גלוטן. אותם נוגדנים משפיעים על רירית המעי – בעיקר על הרירית של חלקו העליון של המעי הדק. בעקבות מתקפת הנוגדנים, הגוף עלול לפתח דלקת במעי הדק, שגורמת לבעיות ספיגת ויטמינים הקריטיים לתפקוד הבריא של הגוף. למחלה יש מרכיב גנטי, לכן חשוב שבני משפחה מדרגה ראשונה של חולה ייבדקו כי הם נמצאים בסיכון גבוה לחלות, ביחס לאוכלוסיה הכללית.

מנגנון מחלת הצליאק

מנגנון מחלת הצליאק. צילום: שאטרסטוק

ד"ר נעים אבו פריחה, מומחה לגסטרואנטרולוגיה בבית החולים סורוקה, לאומית שירותי בריאות, מסביר על המחלה:

מה תסמיני מחלת צליאק?

"רוב האנשים כלל לא חווים תסמינים. במקרים כאלה המחלה עשויה להתגלות בבדיקת דם שגרתית", מסביר ד"ר אבו פריחה. "אם יש תסמינים הם לרוב יתבטאו בכאבי בטן, בנפיחות בבטן ובשלשולים. התסמינים זהים בקרב ילדים ובקרב מבוגרים, אך בשונה ממבוגרים, ילדים הסובלים מבעיות גדילה וממשקל נמוך עלולים לסבול מצליאק, ולכן חשוב לדאוג שייבדקו. עוד חשוב לדעת כי אין תסמין ספציפי לצליאק, התסמינים שאנשים מגיעים איתם יכולים להעיד כמובן גם על מחלות אחרות".

מה הן הדרכים לאבחון צליאק?

"לרוב, נתחיל בבירור רפואי מקיף, לאחר גילוי של ממצאים לא תקינים בבדיקות הדם, המתבטאים באנמיה ובחוסר בברזל או הפרעה באנזימי הכבד. האבחון הראשוני נעשה באמצעות בדיקת דם הבודקת את רמת הנוגדנים בדם. אם הבדיקה תקינה, התוצאה תשלול כמעט בוודאות את המחלה. לעומת זאת, אם הבדיקה לא תקינה, יש לבצע בדיקה נוספת - בדיקת גסטרוסקופיה שבמהלכה מחדירים צינור עם מצלמה למערכת העיכול העליונה כדי לקחת דגימה מהמעי הדק. אם מתקבלות תוצאות המתאימות לצליאק גם בבדיקת הדם וגם בבדיקת הגסטרוסקופיה, תתקבל אבחנה. יחד עם זאת, לעתים התוצאות שמתקבלות נחשבות לגבוליות ובמקרים הללו מבצעים בדיקת דם גנטית, שיכולה לסייע באבחון".

מהי השכיחות של המחלת צליאק?

"מדובר במחלה שכיחה יחסית, היא משתנה בין מדינה ולמדינה ובין אוכלוסיה לאוכלוסיה, אך מבחינה סטטיסטית, אחד מתוך מאה אנשים חולה בצליאק. יחד עם זאת, המודעות למחלה עלתה משמעותית בשני העשורים האחרונים גם בקרב האוכלוסיה הכללית וגם בקרב גורמי רפואה. בעבר המטופלים היו מאובחנים בשלב מאוד מתקדם של המחלה, אחרי שכבר שנגרמו לגופם נזקים מתקדמים. היום זה כמעט ולא קורה".

איך מטפלים במחלה?

"כיוון שמדובר במחלה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית תוקפת את הגוף - במקרה של צליאק לאחר שנספג בו גלוטן - הטיפול העיקרי הוא הימנעות מגלוטן. לאחר האבחון אנו מפנים את המטופלים לדיאטנית. מובן שאסור להם לאכול לחמים, פסטות, עוגות מסוימות ועוד. יש בשוק תחליפי גלוטן, שהם קצת יקרים אבל שווים את זה כי אחרי הכל המטופל יצטרך להימנע לאורך כל חייו מגלוטן. בנוסף, החולים במחלה צריכים להיות במעקב של רופא גסטרו ושל דיאטנית, בין היתר כדי לבדוק שהם לא סובלים ממחסור בוויטמינים, ביניהם ברזל, ויטמין D, חומצה פולית ועוד. אם הם מאוזנים והכל בסדר, פעם בשנה הם יצטרכו לבצע בדיקות דם".

מה הם הסיכונים של צליאק?

"הסיכונים הן הפרעות בספיגה, הגורמות לחוסר בברזל ולחוסר בוויטמינים. מחסור בויטמין D למשל עלול לגרום למחלות עצמות ולאוסטאופורוזיס (דלדול עצם). יש עוד שני סיבוכים שנחשבים לנדירים. הראשון הוא התפתחות של כיבים לאורך המעי הדק, שעלולים להעיד על מחלה קשה יותר. הסיבוך הנוסף הוא התפתחות לימפומה – סרטן תאי הלימפה במעי הדק. כאמור, מדובר בסיבוך נדיר אבל הוא קיים ואנחנו ערים לו. בנוסף, המחלה עלולה לפגוע בפוריות, כך שחשוב שנשים בגיל הפוריות יהיו מאובחנות ויימנעו מגלוטן".

מה ההבדל בין צליאק לבין אי סבילות לגלוטן?

"באי סבילות לגלוטן לא ניתן לאבחן את הנוגדנים שתוקפים את המערכת החיסונית, כלומר לא מדובר בצליאק הקלאסי – זו דרגה יותר נמוכה של רגישות לגלוטן. כמו כן, בגלל שלא ניתן לאבחן את אי הסבילות, הרופא המטפל יסתמך סיפורו של המטופל ועל התסמינים שהוא סובל מהם. לרוב, אנו מבקשים מאותם מטופלים להימנע מגלוטן לתקופה ולבדוק האם יש שיפור במצבם".

מה למדנו? צליאק זו מחלת מעי אוטואימונית, במסגרתה הגוף מפריש נוגדנים התוקפים תאים בריאים בגוף בעת ספיגה של גלוטן. במקרים רבים, אנשים החולים במחלה כלל לא יחושו בתסמינים, אך בגלל שמדובר במחלה גנטית, כדאי לגשת להיבדק גם אם אתם א-סימפטומטיים. לאחר האבחנה, חשוב להימנע מצריכת גלוטן ולהקפיד על תזונה נכונה למצב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום