המחלה האוטואימונית של אשטון קוצ'ר

(0)
לדרג

הכל על וסקוליטיס, המחלה שהשחקן ההוליוודי אשטון קוצ׳ר חשף כי חלה בה ופגעה בשמיעתו, בראייתו ובשיווי המשקל שלו

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • וסקוליטיס או דלקת כלי הדם היא מחלה אוטואימונית שמקורה בזיהום, תרופה או מחלה אחרת, שגורמים למערכת החיסון להתבלבל ולתקוף בשוגג את כלי הדם.
  • דלקת כלי הדם היא למעשה קבוצת מחלות שהמאפיין המשותף להן היא פגיעה בכלי הדם השונים, אותן מסווגים לפי קוטר העורקים הנפגעים.
  • התסמינים, האבחון ואף הטיפול בוסקוליטיס נבחנים זה מזה ומשתנים בהתאם לאוכלוסיית הסיכון, קוטר העורק הנפגע ומאפייני הסוג הספציפי של הדלקת.
    ________________________________

השחקן אשטון קוצ׳ר חשף ביום שני האחרון כי לפני כשנתיים חלה במחלה האוטואימונית וסקוליטיס שפגעה בשמיעתו, בראייתו ובשיווי המשקל שלו.  קוצ׳ר סיפר כי הדרך להחלמה ארכה כשנה וכי במהלך השנה הזו סבל מאי הידיעה – מתי אי פעם יראה, ישמע וילך שוב?

מה, אם כן, אנחנו יודעים על וסקוליטיס, מה הם הגורמים לה ומה הם התסמינים העיקריים? הנה הפרטים:

מהי מחלה אוטואימונית?

מחלות אוטואימוניות (מחלות חיסון עצמי) הן קבוצה גדולה של מחלות שנגרמות עקב כשל במערכת החיסון, שתוקפת את הגוף ללא סיבה. תאי מערכת החיסון מייצרים נוגדנים עצמיים וחלבונים מעוררי דלקת, וכך נגרמת דלקת התוקפת תאים, רקמות ואיברים בגוף. מחלות אלו עלולות לפגוע באיבר מסוים, למשל במחלת קרוהן האיבר הנפגע הוא המעי, ובטרשת נפוצה תאי העצב הם הנפגעים; או במספר איברים - כמו למשל בזאבת (לופוס), האיברים הנפגעים הם המפרקים, הכליות, העור, המוח, הלב והריאות.

הגורמים להתפתחות מחלת חיסון עצמי הם שילוב של נטייה גנטית או משפחתית לבעיה במערכת החיסון וכן של חשיפה לגירויים חיצוניים כמו חיידקים, נגיפים ותרופות שמבלבלים את המערכת החיסונית וגורמים לה לזהות תאים ורקמות בריאים כגורמים זרים.

מה זה וסקוליטיס?

וסקוליטיס היא למעשה שם כללי לקבוצת מחלות שמאפייניה הם דלקת בכלי הדם. קוצ׳ר לא פירט מהו סוג הוסקוליטיס ממנו הוא סבל, אך באופן כללי בכל דלקת כלי דם, ההשערה היא שמספר פרמטרים - זיהום, שימוש בתרופות או מחלה אחרת - עלולים לגרום למערכת החיסון לתקוף את כלי הדם בשוגג ולגרום לדלקת. דלקת זו פוגעה בכל כלי הדם, כולל עורקים, ורידים ונימים, ואף באיברים ובמערכות גוף התלויים בהם. כל כלי דם, בכל גודל ובכל מיקום, יכול להיפגע מהדלקת, ואף כל איבר. לכן, קיימים סוגים רבים של וסקוליטיס שמתאפיינים במספר רב של תסמינים ומאפיינים ייחודיים.

דלקת בכלי הדם

נהוג לסווג את הסוגים השונים של וסקוליטיס על פי קוטר העורקים הנפגעים, בין אם הם גדולים, בינוניים או קטנים. צילום: שאטרסטוק

הגורמים לוסקוליטיס:

  • חיידקים.
  • זיהומים פטרייתיים או נגיפים.
  • פגיעה של מערכת החיסון בזמן פעולתה נגד נגיף או חיידק.
  • מחלות אוטואימוניות.
  • תגובה למחלה דלקתית מערכתית כמו דלקת מפרקים שגרונית.
  • תגובה לתרופה.

סוגי וסקוליטיס

נהוג לסווג את הסוגים השונים של וסקוליטיס על פי קוטר העורקים הנפגעים, בין אם הם גדולים, בינוניים או קטנים. הסוגים השונים נבדלים זה מזה באוכלוסיות הסיכון, בתסמינים ובגורמים להם:

  • דלקת כלי דם של עורקים גדולים – כוללת את דלקת עורק הרקה, שפוגעת בעיקר בחולים מעל גיל 50 וכוללת תסמינים כמו כאבי ראש, התנפחות העור מעל העורק הפגוע, איבוד ראייה, חום, חוסר תיאבון, ירידה במשקל, חולשה, הזעות בלילה ועוד. בנוסף, גם מחלת טקיאסו, המופיעה בעיקר בנשים צעירות, פוגעת באבי העורקים והמאפיין העיקרי שלה הוא פגיעה בתקינות הדופק.
  • דלקת כלי דם של עורקים בינוניים – כוללת את מחלת קוואסקי שהתגלתה ביפן, נפוצה בילדים אסיאתים מתחת לגיל ארבע, פוגעת בעורקים הכליליים שמספקים דם לשריר הלב. בנוסף גם דלקת רב-עורקית שרירית שפוגעת באנשים צעירים וקשורה בשליש מהמקרים להדבקה בצהבת מסוג B, התסמינים כוללים חום גבוה, אבדן משקל ויתר לחץ דם, כמו גם כאבי בטן.
  • דלקת כלי דם של עורקים קטנים – כוללת את מחלת בירגר ומחלת וגנר. מחלת בירגר היא מחלה דלקתית שמאופיינת בפקקת ובדלקת חמורה בעורקים ובוורידים בידיים וברגליים ופוגעת בעיקר בגברים צעירים המעשנים. מחלת וגנר היא מחלה נמקית שפוגעת בגברים מעל גיל 40, מאופיינת בתהליך דלקתי במערכת הנשימה ואף יכולה להוביל לאי ספיקת כליות, לדלקת ריאות ולקוצר נשימה.

תסמינים של וסקוליטיס

מאחר שקיימים סוגים שונים של וסקוליטיס ומספר רב של מחלות הנופלות תחת הגדרת דלקת בכלי הדם, לא ניתן להצביע על תסמינים קבועים. כל מחלה פוגעת בכלי דם אחרים, באיברים אחרים ויש מספר רב של תסמינים שיכולים להתבטא בדלקת כלי דם.

אבחון וסקוליטיס

אבחון וסקוליטיס הוא חשוב על מנת לסווג את הסוג הנכון של המחלה, על פי האיברים המעורבים. יש מספר רב של דרכי אבחון על ידי בדיקות כמו ספירת דם, תרבית דם, שקיעת דם, ספירה של כדורי דם לבנים, בדיקה של תפקודי הכבד והכליות ובדיקה למציאת נוגדנים בנסיוב החולה. כמו כן, בדלקות כלי הדם של העורקים הבינוניים והקטנים עושים גם ביופסיה של נגעים בעור שנפוצים בדלקות אלו. בנוסף עורכים גם בדיקות רנטגן או MRI.

טיפול בוסקוליטיס

הטיפול במחלות וסקוליטיס משתנה בהתאם לסוג המחלה ולפי הפגיעה בעורקים ובאיברים השונים, אך לרוב כולל טיפול בסטרואידים, תרופות מווסתות מערכת החיסון ותרופות אנטי דלקתיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום