מורידים את מפלס החרדה: איך להכין את הילדים לאזעקות

(0)
לדרג

מבצע עלות השחר, האזעקות והבומים זורעים בנו חרדה, אך הילדים זקוקים לנו הורים כדי להתמודד עם התקופה המורכבת. ד"ר שירי דניאלס מסבירה כיצד מפיגים את הפחד

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • כיצד ניתן לסייע לילדים קטנים להתמודד עם חרדה? תינוקות ופעוטות שלא ניתן להסביר להם על המצב, מגיבים בהתאם לאופן התגובה של ההורים, ולכן מה שיעזור להם להירגע הם התחושות והמסרים המרגיעים שיגיעו אליהם מההורים. ככל שנהיה רגועים יותר ונשדר ביטחון, כך גם הילדים יהיו רגועים ויסבלו פחות מחרדה.
  • כיצד ניתן לסייע לילדים גדולים יותר ולמתבגרים להתמודד עם חרדה? כדאי להשתמש במשאבים פנימיים וגם בתמיכה חיצונית של ההורים, של חברים או קרובים. בזמן האזעקה הדריכו את הילדים לחשוב על דברים שמשמחים אותם ונותנים להם תחושה של עצמאות, כמו שיר אהוב למשל. המטרה היא להחזיר לילדים את תחושת השליטה, כי אנחנו לא שולטים באזעקות אבל אנחנו כן שולטים על התגובות שלנו.
  • מתי צריך לפנות עם הילד לעזרה מקצועית? אם ביטויי החרדה לא חולפים ונמשכים ימים ושבועות, חשוב לפנות לסיוע מקצועי.
    _____________________________________________________________________

מבצע עלות השחר של צה"ל ומתקפת הרקטות על יישובי עוטף עזה, שהחלו בסוף שבוע האחרון, הביאו עימם לא מעט פחד וחרדה בקרב תושבי הדרום ובעיקר בעקבות פיצוצי הרקטות והאזעקות התכופות שנשמעות ברחבי הארץ. האוכלוסיה העיקרית שמתקשה להתמודד עם המצב הבטחוני היא ילדים, לחלקם זוהי התמודדות ראשונה עם סיטואציה מאיימת כזו. כיצד אפשר לסייע לילדים ולהפחית את החרדה שתוקפת אותם ואיך מסבירים להם את מצב החירום מבלי לגרום להם נזק ולהוסיף על החרדות?

ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער”ן, העוסקת במתן עזרה ראשונה נפשית באמצעות הטלפון והאינטרנט ומרצה לייעוץ חינוכי, מעניקה את התשובות להורים המודאגים.

עמותת ער"ן

ד"ר שירי דניאלס. "הימנעו מחשיפה מוגזמת של ילדים למידע מעורר חרדה". צילום: פרטי

מתי מתעוררת חרדה אצל ילדים?

"החרדה מתעוררת כשיש תחושה של איום על השלמות הגופנית או הנפשית שלנו", מסבירה ד"ר דניאלס. "ילדים קטנים מאוד נלחצים מהאזעקה עצמה, מהרעש הפתאומי. בשונה מילדים, כמבוגרים אנחנו יודעים לטווח לעצמנו שמטרתה של האזעקה היא להגן על חיינו ולסמן לנו להיכנס למרחב המוגן".

כיצד ניתן לסייע לילדים כשהם חווים חרדה?

"האתגר של ההורים הוא להסביר לילדים את הרציונל של האזעקה, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד", מסבירה ד"ר דניאלס. "תינוקות ופעוטות, שלא ניתן להסביר להם על המצב, מגיבים בהתאם לאופן התגובה של ההורים, ולכן ככל שההורים יהיו רגועים יותר וישדרו ביטחון, הילדים יקלטו את התחושות והמסרים וכך גם הם יהיו רגועים יותר. הורים רגועים שווה ילדים פחות חרדים".

מה לגבי ילדים גדולים יותר?

"במקרה של ילדים גדולים יותר ומתבגרים, כדאי להשתמש במשאבים פנימיים וגם בתמיכה חיצונית של הורים, חברים או קרובים. כשאני אומרת 'משאבים פנימיים', אני מתכוונת לשימוש בדמיון. לדוגמה, בזמן האזעקה הדריכו את הילדים לחשוב על דברים שמשמחים אותם ונותנים להם תחושה של עצמאות, כמו שיר אהוב למשל. המטרה היא להחזיר לילדים את תחושת השליטה, כי אמנם אנחנו לא שולטים באזעקות אבל אנחנו שולטים על התגובות שלנו".

אזעקה, חרדה

תושבות עוטף עזה בעת אזעקה מלוות בחובשת צה"ל. צילום: שאטרסטוק

טיפ נוסף הוא לתת לילד תפקיד: "אם הילד יודע שיש לו תפקיד בזמן האזעקה, הוא יהיה עסוק במשימה ופחות בפחד סביב האירוע. אפשר לבקש מהילד להכניס את הכלב למרחב המוגן בעת אזעקה, או לקחת בקבוק מים. כאשר הוא מרגיש שיש לו תפקיד משמעותי, הוא מרוכז בתפקיד שלו ופחות בסערה הרגשית".

כמו כן, אומרת דניאלס, "חשוב לשמור על שגרה כי שגרת יום משרה ביטחון. המשיכו לחזק את העוגנים השגרתיים של ילדיכם כמו זמני ארוחות או זמן שינה קבוע".

מהו הטיפול הראשוני שניתן להעניק לילד כשהוא בחרדה?

"קודם כל לתת לו מידע, מידע שהוא אמין ומותאם לגיל שלו; להסביר לו את מטרת האזעקה וכיצד היא שומרת עלינו למרות שהיא מפחידה ועם ווליום חזק. בנוסף, חשוב לתת לגיטימציה לרגשות שלו ולהסביר שאזעקה זה אכן דבר מפחיד ולא להגיד משפטים כמו 'אין ממה לפחד'. הילד מפחד ובצדק ואם אנחנו טוענים בפניו שהפחד שלו אינו מוצדק, הוא יפקפק בתחושת המציאות שלו וכן ביכולת שלנו כהורים לעזור לו. לכן, אל תבטלו את הפחד אלא הכילו אותו".

כיצד הורים יכולים להימנע מתוספת מתח וחרדה לילדים בעתות חירום כאלו?

"חשוב לשלוט במידע שאותו צורכים. אם צופים המון שעות בחדשות, או בהתראות מהשטח ומדברים על זה כל הזמן, זה עלול ליצור עומס מיותר הן אצל ההורים וכמובן גם אצל ילדיהם. פשוט הימנעו מחשיפה מוגזמת של ילדים למידע מעורר חרדה. אני מבינה את הרצון להתעדכן אבל אפשר לעשות את זה בתדירות נמוכה יותר ולהחליט כמה פעמים ביום מתעדכנים ואיפה, ועדיף שלא לחשוף את הילדים לכך".

האם יש דרך למנוע חרדה?

"החרדה מתעוררת בצורה טבעית, אבל אפשר למתן אותה באמצעות מתן מידע והכנה מוקדמת. כאשר מדובר בילדים גדולים, ניתן להכין אותם למצב".

האם התרחקות ממקום המגורים המסוכן מסייעת בהפגת החרדה?

"אין לזה תשובה חד משמעית. בסופו של דבר, התגובה שלנו לאירועים קשים מושפעת מהפרשנות שלנו ומתחושת המסוגלות שלנו להתמודד", אומרת ד"ר דניאלס. "כל החלטה שהמשפחה מחליטה בנושא היא מצוינת. ככל שמתרחקים ממציאות מעוררת חרדה, הילדים חשים רגועים יותר. עם זאת, גם אנשים שלא נמצאים באזורי עימות עדיין יכולים לחוש חרדה גדולה כי אנשים שיקרים להם עלולים להימצא שם וכי הם מזדהים עם האנשים שנמצאים בסכנה. לכן, שינוי מקום לא תמיד מוריד את מפלס החרדה".

אזעקה

הסבירו לילדים בהתאם לגילם ולרמת ההבנה שלהם מהי מטרת האזעקה. צילום: שאטרסטוק

מתי צריך לפנות עם הילד לעזרה מקצועית?

"החרדה כרגע היא תגובה נורמלית למצב שהוא לא נורמלי. ככל שהאיום הבטחוני ילך וידעך, גם סימפטומים רגשיים של לחץ, חוסר קשב וריכוז ומחשבות שליליות ידעכו, וגם סימפטומים גופניים של כאב ראש או כאב בטן ייעלמו. אולם, אם הסימפטומים הללו לא חולפים ונמשכים ימים ושבועות, חשוב לפנות לקבלת סיוע מקצועי. אפשר תמיד לפנות לעמותת ער"ן לסיוע ותמיכה. כל המחקרים מראים שתמיכה נפשית מפיגה חרדה".

אם אתם או ילדכם חשים מצוקה נפשית חייגו לערן בטלפון 1201, או פנו אונליין דרך האתר שלהם. נציגי העמותה זמינים 24/7 ומעניקים תמיכה נפשית וטיפול ראשוני בחינם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום