פוריות בגיל 40 פלוס: מה הסיכוי להריון?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות שמבקשות להפוך לאמהות בגיל מבוגר נתקלות בקשיים על רקע המציאות הפיזיולוגית. ככל שהזמן חולף, המשימה נעשית מורכבת וקשה יותר. מומחה לפוריות מסביר על הדרכים שמסייעות לעצור, במידה מסוימת, את השעון הביולוגי

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

נשים רבות מעדיפות לדחות את ההורות לעשור החמישי לחייהן. הסיבות מגוונות: התפתחות אישית, קריירה או אי מציאת בן זוג. הן לא תמיד מודעות לכך שפוריות האישה נמצאת בירידה ככל שעולה הגיל, מה שעלול להקשות על יכולתן להרות.

באיזה גיל מתחילה הירידה בפריון?

החל משנות ה-30 הפוריות הולכת ויורדת. אחרי גיל 35 מתרחשת ירידה משמעותית יותר ולאחר גיל 40, סיכויי האישה להשיג הריון טבעי נמוכים מאוד.

מה הן הסיבות לירידה בפוריות?

בראש ובראשונה, מספר הביציות הולך ופוחת עם הגיל - כאשר האישה נולדת, יש לה כמיליון ביציות. בסביבות גיל 12–13, כשהיא מגיעה לגיל הפוריות, נותרות לה בגוף בסביבות 400 אלף ביציות. בכל מחזור הולכות לאיבוד כ-50 ביציות. כך למעשה, פעמים רבות האישה מגיעה לגיל שבו היא מעוניינת להרות, אך מספר הביציות כבר נמוך באופן משמעותי.

ירידה באיכות הביציות - סיבה נוספת לקשי להרות בגיל מבוגר נובעת מירידה באיכות הביציות. ככל שעולה גיל האישה, מתרבות המוטציות בחומר הגנטי של הביציות, מה שמוביל לכך שגם כאשר נשים בגיל מבוגר מצליחות להרות, ההריון שלהן לעתים אינו תקין ומסתיים בהפלה או בעובר לא תקין.

גורמים סביבתיים - חשיפה לקרינה, עישון ומחלות רקע שונות -  כל אלה גם כן משפיעים על הפוריות.

סיבות גנטיות – גורמים גנטיים שונים עלולים לגרום לבעיה בפוריות בגיל מתקדם.

מה לגבי נשים שמצליחות להיכנס להריון בגיל מאוחר?

במקרים רבים, נשים שמצליחות להיכנס להריון בגיל מבוגר נעזרות בתרומת ביצית. כלומר, ההריון אינו מושג מביצית שלהן אלא מתרומת ביצית של אישה צעירה יותר.

הריון בגיל מבוגר אמנם אפשרי, אבל הסיכויים לכך נמוכים מאוד.

כיצד ניתן להתמודד עם הירידה בפוריות במקרה שהאישה מעוניינת להמתין עם ההריון?

האפשרות הניצבת בפני האישה היא שימור פוריות. פעולה זו נעשית באמצעות הקפאת ביציות או הקפאת עוברים. בנוסף, מוצעים טיפולי פוריות כגון: הזרעות, גירוי הורמונלי חלש יחסית ובשלב מתקדם – זריקות הורמונליות להגברת הביוץ והחדרת זרע.

טיפולי הפריה, ביציות

אם שיטות אלו אינן מועילות, ניתן להיעזר בהפריה חוץ גופית. חשוב להדגיש: טיפולי פוריות אינם מבטיחים הריון ואחוזי ההצלחה יורדים עם העלייה בגיל האישה.

על פי נתוני המסד הלאומי הישראלי, בשליש ממחזורי הטיפול שבוצעו בישראל בשנת 2016, גיל המטופלות היה מעל 40. מתוך כלל הטיפולים שהסתיימו בהחזרת עוברים לרחם, הושגו הריונות קליניים בשיעור של 12% בטווח הגיל 40 עד 42. מעל גיל 43 הרו 4.9% בלבד.

לסיכום, נשים המעוניינות להרות בגיל מבוגר, לרוב מופנות לטיפולי הפריה חוץ גופית.   אולם, שיעורי ההצלחה של הטיפולים עומדים על אחוזים בודדים בלבד. לנוכח עובדה זו, מומלץ להיעזר בשיטות שימור פוריות – הקפאת ביציות או הקפאת עוברים.

הכותב, ד"ר משה רויבורט, הוא רופא פריון ומומחה לפוריות

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין 

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום