ד"ר גל אבישי: עקירות, השתלות שיניים וטיפול באבנים בבלוטות הרוק

(1)
לדרג
תוכן מקודם

כירורג הפה והלסתות, ד"ר גל אבישי, מסביר מהן האלטרנטיבות לניתוחים במצב של חסימות בבלוטות הרוק ומדוע כדאי לעבור עקירות והשתלות שיניים רק אצל מומחה

רופא שיניים - כירורגיית פה ולסתות ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
077-2311105 (מספר מקשר)

"כירורגיה של הפה והלסתות היא מקצוע נרחב עם הרבה תת תחומים", אומר ד"ר גל אבישי, מומחה בכירורגיה של הפה והלסתות המשמש כמנהל מרפאת החוץ וסגן מנהל מחלקת פה ולסת בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

כירורגיית הפה והלסתות עוסקת, בין היתר, בתיקון ושחזור שברים ופגיעות לנפגעי טראומה, בביצוע ביופסיות בריריות הפה והלסתות, בטיפול בחסימות ואבנים בבלוטות הרוק, בהפרעות בפרקי הלסת וכן בעקירות ובהשתלות שיניים.

ד"ר אבישי סיים התמחות במחלקה הכירורגית של הפה והלסתות במרכז הרפואי רבין בבית החולים בילינסון, וכן השתלמות בכירורגיה זעיר-פולשנית ואנדוסקופיה של בלוטות הרוק בלונדון. לדבריו, הוא מחלק את עיקרי התמחותו בין מקומות עבודתו.

"תת התחום העיקרי שלי בעבודה בבית החולים הוא בלוטות הרוק - שם אני עוסק בטיפול במחלות חסימתיות, בעיקר של הבלוטות, אבנים, חסימות ונפיחויות חוזרות. תחום הפעילות העיקרי שלי מחוץ לבית החולים, במרפאות הפרטיות, הוא השתלות שיניים, עקירות שיני בינה, טיפול בנגעים של ריריות הפה ושל עצמות הלסתות".

עקירות שיניים והשתלות מורכבות

במרפאות הפרטיות שלו בהרצליה ובתל אביב, ד"ר אבישי מבצע עקירות שיני בינה מכל הסוגים והשתלות שיניים - "מהסטנדרטיות ועד המורכבות ביותר עם השתלות עצם, הרמות סינוס וכל מה שנלווה להשתלות דנטליות". בנוסף, הוא מבצע טיפול בנגעים בחלל הפה, ביופסיות של נגעים חשודים וטיפול באבנים בבלוטות הרוק.

לדבריו, עקירת שיניים והשתלת שיניים - שתי פעולות הנחשבות שגרתיות לכאורה - מומלץ לבצע אצל מומחה בכירורגיה של הפה והלסתות על מנת למזער את הסיכונים והסיבוכים שעלולים להתעורר בתהליך.

שיני בינה כלואות או כאלו שבקעו באופן חלקי דורשות עקירה כירורגית, כלומר ביצוע חתך ברקמה מעל השן או סביבה ועקירת השן ושורשיה. עקירה לא תקינה של שן בינה, הוא מסביר, עלולה להביא לפגיעה בעצב תחושתי או לפגיעה ברצפת הסינוס ולנזקים בלתי הפיכים.

גם הליך של השתלת שיניים, שהינו הליך כירורגי מורכב המחליף שיניים טבעיות בשיניים מלאכותיות, עלול לגרום לסיבוכים כמו פגיעה עצבית וזיהום ולהסתיים באי-היקלטות השתל ברקמה.

אבנים או חסימות בבלוטות הרוק

כאמור, אחד מתחומי התמחותו של ד"ר אבישי הוא בלוטות הרוק. אבנים בבלוטות הרוק, תופעה המכונה גם "חצצת בלוטות הרוק", היא חסימה של בלוטות הרוק על ידי חומר קשה, דמוי אבן, הנוצר בדרך כלל ממלחים וממינרלים, בדומה לאבנים שנוצרות בכליות.

"בקרב אחוז עד אחוז וחצי מהאוכלוסיה נוצרות אבנים או חסימות בבלוטות הרוק", אומר ד"ר אבישי. "החסימות האלו מתבטאות בנפיחות חוזרת שמתרחשת בעיקר מסביב לארוחה, בכאבים, בהפרשה של רוק בטעם שונה או בהפרשה של מוגלה.

הסרת אבנים מבלוטות הרוק

"מטרת הטיפולים הזעיר פולשניים בבלוטות הרוק היא בעצם לצמצם את הנזק הגופני שנגרם עקב ניתוח גדול. בעבר, בכל מקרה של אבן היינו עושים ניתוח מהצוואר כדי להוציא את הבלוטה. עם הטכנולוגיות שיש היום, אנחנו מבצעים ניתוחים זעיר פולשניים שבהם אנחנו משמרים את הבלוטה ומטפלים רק במקור הבעיה, רק בחסימה עצמה, או שרק מוציאים את האבן ומשמרים את הבלוטה".

רופא שיניים בגובה העיניים

טרם טיפול ניתוחי, ד"ר אבישי מקיים פגישת ייעוץ עם המטופל. בפגישת הייעוץ נקבעת תכנית הטיפול ומוסבר למטופל מה הוא הולך לעבור. לדבריו, אחד הדברים החשובים ביותר בהתנהלות מול מטופלים הנזקקים לפעולה כירורגית בחלל הפה ונלחצים, היא תקשורת ישירה ובגובה העיניים. ד"ר אבישי מקפיד ללוות ולהסביר למטופל איזה טיפול מתוכנן לו, מהי הפעולה שבוצעה בתום ההליך ואיזו החלמה צפויה לו בבית.

"ניתנות הנחיות ומרשם לאנטיביוטיקה או תרופות אחרות שנדרשות לפני הטיפול. הטיפול עצמו מבוצע לאחר הסבר והחתמה על טופס הסכמה. הטיפולים יכולים להיעשות באלחוש מקומי ולעתים גם מתבצעת סדציה (טשטוש) בנוכחות של רופא מרדים. לאחר הטיפול ניתנות הנחיות להתנהגות בבית, לתרופות הנדרשות ולביקורת לאחר מכן.

"אני קורא, לומד, משתלם, מרצה ומשתתף בכנסים סביב הנושאים שבהם אני מטפל ונותן את הרפואה המתקדמת ביותר, הטובה ביותר והרלוונטית ביותר למצבו של המטופל. חשוב לי להתאים את הטיפול למצב הקליני של כל אחד מהמטופלים, שהוא אף פעם לא דומה למצב ולמקרה של מטופל אחר".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום