מכורים לג'אנק פוד? הנזק הוא הרבה יותר גדול משחשבתם

(1)
לדרג

לפני מספר שבועות פרסם ד"ר כריס ואן טולקן, רופא בריטי מומחה למחלות זיהומיות, סרט דוקומנטרי מיוחד במינו. במשך חודש שלם ולעיני המצלמות הוא אכל רק מזון אולטרה מעובד – ג'אנק פוד, כאשר צוות מומחים שלם מלווה אותו בבדיקות ובמעקב בריאותי צמוד. התוצאות היו לא פחות ממדהימות

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

קצב החיים המהיר שבו אנו חיים, הוויתור על המאמץ להכין אוכל ביתי ומזין, הנגישות והטעם הנהדר והממכר גורמים לנו להעדיף ג'אנק פוד ולצרוך אותו בכמויות גדולות בהרבה מהרצוי. אולם, לאוכל האולטרה מעובד יש השפעה רעה מאוד על גופנו. רוצים הוכחות? קבלו:

לפני מספר שבועות, פרסם ד"ר כריס ואן טולקן, רופא בריטי מומחה למחלות זיהומיות, סרט דוקומנטרי מיוחד במינו. במשך חודש שלם ולעיני המצלמות הוא צרך רק מזון אולטרה מעובד – מה שאנו נוהגים לכנות ג'אנק פוד. צוות מומחים ליווה אותו בבדיקות ובמעקב בריאותי צמוד. התוצאות שהתגלו בסרטו המדובר של ד"ר ואן טולקן זעזעו לא מעט אנשים.  התברר שחוץ מעלייה במשקל, הוא גרם לו לשינוי במצבי הרוח, לתגובות מוחיות ולהזדקנות מהירה של הגוף.

ההבדל בין מזון מעובד לאולטרה מעובד

אין כמעט מזון שהוא לא מעובד. הרי גם את חלב הפרה אנחנו לא צורכים ישירות מעטיניה. מזון מעובד הוא מזון פשוט שמוסיפים לו סוכר, שמן, מלח או תבלינים והוא עיקר הבישולים הביתיים שלנו. מזון אולטרה מעובד, לעומת זאת, מיוצר ממרכיבים שמוצו מתוך מזון והוא מכיל בעיקר סוכר, שומן, חלבון וסיבים. הרכיבים עוברים מספר תהליכי עיבוד כימיים תעשייתיים ומוסיפים להם תוספי מזון ומרכיבי טעם וצבע מתוחכמים.

מזון מעובד

מזון אולטרה מעובד לא תמצאו במטבח הביתי שלכם. אלה הם מוצרים ארוזים שאפשר לאכול במהירות ועל האריזה שלהם תמצאו תמיד יותר מחמישה רכיבים בנוסף לחומר הגלם. שימו לב למשל לאריזות צ'יפס קפואות שבסופר השכונתי – לכאורה תפוח אדמה ושמן אמורים להיות הרכיבים העיקריים שיופיעו על אריזת המוצר, אולם אם תסתכלו על תווית הערכים התזונתיים, תמצאו שם הרבה יותר רכיבים.

למה צורכים יותר מזון אולטרה מעובד?

מזון אולטרה מעובד זמין יותר, מגרה יותר, הוא מיידי וזמין ומלווה במסעות פרסום אינטנסיביים. בנוסף, השומן, המלח והסוכר לצד חומרי הצבע ומשפרי הטעם והריח גורמים לסוג של התמכרות. וכן, הוא בדרך כלל זול יותר.

השפעת המזון האולטרה מעובד

בחודש שבו ערך ד"ר טולקן את הניסוי, הוא העלה 6.5 ק"ג, הוא נעשה סוער, עצבני ורעב יותר, מדדי הגוף שלו השתנו, תאי גופו הזדקנו וקשרים חדשים נוצרו במערכת התגמול שבמוחו – באזורים הגורמים להתנהגות חזרתית, ממש כמו אצל אדם הסובל מהתמכרות. גם לאחר הניסוי, עם החזרה לשגרת אכילה, כשמצב הרוח שלו חזרו לתקנו, המוח שלו לא החלים.

רבים הם המחקרים שתומכים בתוצאות הניסוי של ד"ר טולקן ומצביעים על כך שצריכת מזון אולטרה מעובד מגבירה את השמנת היתר ועודף המשקל, קשורה לתחלואה כרונית כמו סוכרת ואף מעלה את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים ב-10%. בנוסף, היא משנה לרעה את הרכב החיידקים במערכת העיכול, מעלה את מדדי הדלקות בגוף וגורמת לתחלואה מוגברת ולהזדקנות מוקדמת.

ד"ר ואן טולקן סיים את סרטו בשאלה הנוקבת והמדאיגה: "אם מבנה המוח שלי השתנה בתוך ארבעה שבועות, מה זה יעשה למוח של בני בן הארבע?".

הפנינו את השאלה לאורטל אריאלי, דיאטנית קלינית לתינוקות וילדים ויועצת שינה מוסמכת בגישת "לילה טוב", המטפלת בתינוקות ובילדים בבית החולים קפלן, ב"מרכז בריאות הילד" בקופת חולים כללית וכן בקליניקה פרטית בנס ציונה. אריאלי חקרה בין השאר את הקשר בין בעיות אכילה ושינה להפרעות בגדילה ונוכחה לדעת כי קיים קשר הדוק ביניהן.

מהי ההשפעה של צריכת מזון אולטרה על ילדים?

"ידוע כיום כי צריכה בתדירות גבוהה של מזונות אולטרה מעובדים עלולה להוביל לשכיחות מוגברת של מחלות ומצבים כרוניים כמו השמנת יתר, סוכרת ובעיות לב וכלי דם", אומרת אריאלי. "לאחרונה פורסם מאמר חשוב ופורץ דרך של צוות חוקרות מהאוניברסיטה העברית בהובלתן של פרופ' אפרת מונסונגו אורנן, ד"ר ז׳אנה זארצקי והדוקטורנטית שלי גריס פישנהיימר, אשר בחנו את השפעת המזון האולטרה מעובד על התפתחות השלד בקרב חולדות צעירות שהשלד שלהן טרם סיים את התפתחותו. חולדות שנחשפו למזון אולטרה מעובד בתקופת הגדילה סבלו מפגיעה בגדילה ומירידה באיכות העצם שכללה מופע אוסטיאופורוטי".

קצב החיים המהיר שבו ההורים עובדים יותר שעות, פחות נמצאים בבית ומתקשים להתפנות להכנת אוכל ביתי, גורם לילדים רבים לצרוך יותר "מזון מהיר" וקל להכנה. איזו עצה יש לך להורים לילדים שמתקשים לתת לילדיהם מזון בריא בשל קצב החיים המטורף?

"אני בדרך כלל מדריכה את ההורים העסוקים שאין להם פנאי להכין ארוחות לעתים קרובות, להשקיע מאמץ ממוקד ולהכין סירים של אוכל מבושל לימים הראשונים של השבוע ואת היתר להקפיא, על מנת שהילדים יוכלו לחמם, להפשיר בתנור או במיקרו ולאכול בהמשך השבוע.

ארוחות מוקפאות

"פחמימות מבושלות כדוגמת קוסקוס, אורז, בורגול, קינואה, תפוחי אדמה, ניתן להכין בקלות גם באמצע שבוע והכנתן לא דורשו יותר מחצי שעה של הכנה. קטניות ניתן להנביט ולבשל מראש, לסנן את המים ולאחר שמתקרר לחלק לשקיות ולהקפיאן. כך, ברגע שרוצים להכין מנה שמשלבת קטניות, אפשר יהיה רק לבשל או לאדות אותן קלות.

"מנות מורכבות יותר כמו מרקים, קציצות, שניצל בתנור, ממולאים, לביבות ואפילו פשטידות, ניתן להקפיא ולהפשיר כדי שיאכלו בהמשך השבוע". אריאלי מוסיפה כלל בסיס: אוכל אפשר להקפיא רק פעם אחת. אין להקפיא שוב מאכל שכבר הופשר. אריאלי ממליצה גם לחתוך בבוקר ירקות ופירות ולשים בקופסה במקרר על מנת שאלה יהיו נגישים לילדים במשך היום.

כיצד נכון להילחם בהתמכרות לאוכל אולטרה מעובד ולפתח הרגלי אכילה בריאים בילדים?

"היום ידוע שלמזון אולטרה מעובד יש יכולת לשבש את אותות הרעב והשובע שעוברים בין המעיים למוח. כך שלמעשה, אנחנו עלולים לאכול ממנו כמויות גדולות יותר ביחס למזון בריא", מסבירה אריאלי. "כדי להילחם בהתמכרות למזון זה, צריך קודם להבין כמה אחוז מהתפריט של הילד מסתמך על מזונות אולטרה מעובדים. ככל שהכמות תהיה קטנה יותר, כך יהיה קל יותר עבור הילד להיגמל ולעבור לתפריט שכולל בעיקר תזונה מזינה בעלת ערך תזונתי גבוה. במידה שהכמות גדולה מאוד, אני מאוד מאמינה בשינוי הדרגתי בהובלת ההורה, שידע לשלב תזונה בריאה בארוחות ולהפוך אותה ליותר דומיננטית בתפריט של הילד.

"ההורים צריכים לשאול את עצמם האם הם יכולים להיות עקביים בהכנת ארוחות נטולות מזון אולטרה מעובד, כאשר כל משפחה צריכה להניח על המאזניים את החשיבות בצריכת מזון בריא אל מול ההשקעה הנדרשת. אני מאמינה שכל משפחה תמצא את האיזון המתאים לה כדי להימנע ככל הניתן ממזונות אולטרה מעובדים".

טיפים למזונות מהירים ומספקים עבור ילדים

"הטיפ הכי מוצלח שאני יכולה לתת הוא לפשט את העניינים", אומרת אריאלי. "ניתן לאכול אוכל בריא במינימום מאמץ. להכין מראש, להקפיא ולחמם. לצרוך קטניות שמכילות כמות נאה של חלבון, נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ומינרליים החשובים לגוף כאשר אפשר כאמור, להנביט כמות גדולה מראש. זה שווה את הטרחה.

"קטניות מונבטות הן בעלות ערך תזונתי גבוה יותר ומכילות כמות משמעותית יותר של נוגדי חמצון, אבץ וסיבים תזונתיים. הן גם מתעכלות ומתבשלות יותר בקלות. ניתן לבשל ולרכך אותן בסיר, לסנן את המים ולחלק בשקיות מנות שאותן אפשר לצרוך בעת הצורך".

לגבי פירות וירקות, ממליצה אריאלי לשטוף ולייבש אותם מיד לאחר קנייתם כדי שיהיו נגישים לילדים. "אפשר גם להכין מראש שקיות המכילות אגוזים, שקדים ופירות מיובשים, שיכולים לשמש כארוחת ביניים טובה ומזינה ומאפשרים לילדים לצרוך שומנים בריאים ומינרלים".

מתכון מנצח למג'דרה מהירה ובריאה

מה צריך? 1.5 כוסות של עדשים שחורות לאחר בישול, 1 כוס אורז בסמטי, 3 כפות שמן זית, 1 בצל גדול קצוץ, 1 כפית כמון, 1.5 כפית מלח, 1 כפית פלפל שחור, 1 כפית בהרט.

איך מכינים? מטגנים בסיר עם שמן זית בצל קצוץ עד הזהבה. לאחר מכן מוסיפים את האורז ותוך כדי ערבוב מתבלים בכמון, מלח, פלפל שחור ובהרט. מוזגים כ-2 כוסות מים חמים, מרתיחים ומניחים לאורז לאורז להתבשל על אש קטנה. לאחר מכן מוסיפים את העדשים המבושלות ומתבלים לפי הטעם.

לסיכום, בעידן המודרני, צריכת מזון אולטרה מעובד היא פתרון זמין, מהיר ונוח. אולם, המחיר שצריכתו גובה הוא כבד מנשוא לגופנו, ובעיקר לגופם של ילדינו. חשוב אם כן, כפי שאומרת אריאלי, לתת את הדעת על כך ולהתחיל לשלב בהדרגה מזון בריא יותר בארוחות הביתיות. נכון, זה ידרוש מכם מעט יותר תשומת לב וזמן, אבל זה שווה את המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום