האם הקורונה מסוכנת יותר לחולי אסתמה?

(80)
לדרג

כולם כבר יודעים שווירוס הקורונה תוקף את דרכי הנשימה והוא בעל תסמינים נשימתיים בדרגות חומרה שונות. זה מלחיץ עוד יותר עבור מי שסובל גם כך גם כך ממחלות ריאה שונות כמו אסתמה. אולם הלחץ בטח שלא יתרום לבריאותכם והוא נובע גם מהעובדה שהקורונה, למרות כל יחסי הציבור שלה, היא עדיין מחלה חדשה ולרובנו אין מספיק אינפורמציה לגביה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר לירן לוי, מנהל היחידה להשתלות ריאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מבין את החשש. במחלה חדשה כל כך, עדיין בודקים כל הזמן ולא להכל יש תשובות חד משמעיות. אולם ד"ר לוי פורש בפנינו את כל המידע הרלוונטי ולמען האמת, הוא די מרגיע.

האם חולי אסתמה מועדים יותר להדבקות בקורונה?

"יש קשר בין מחלות ויראליות לאסתמה. למעשה, מחלות ויראליות הן אחד הטריגרים הבולטים לאסתמה. בראש ובראשונה השפעת. ולכן בתחילת המגיפה, חשבנו שיש קשר ושהקורונה היא גורם סיכון משמעותי, כך שחולי האסתמה הוגדרו כקבוצת סיכון. אבל מאז נערכו כמה מחקרים והאינדיקציה שהם נתנו היא לא חדש משמעית. ולמרות שהמחקרים לא מספיק גדולים מבחינת המדגם שלהם ומשך המעקב לא היה מספיק ארוך, אנחנו כן יודעים לומר היום כי לא כל חולי האסתמה הם בעלי סיכון מוגבר למחלה, אלא בעיקר אלו שהאסתמה שלהם לא מאוזנת בשל חוסר טיפול ואלו שמטופלים בסטרואידים סיסטמים – בכדור או בזריקות", אומר ד"ר לוי ומסביר כי מבחינת סיכויי הידבקות לא ברור אם חולי אסתמה, גם אלו שיותר מדוכאי חיסון, הם בעלי סיכויי הידבקות גבוהים יותר. "כמובן שאם אנחנו לא יודעים, זה לא אומר שלא. דווקא הזהירות מחייבת להישמר וצריך להניח שלמרות שאין הוכחות לכך, הם כן בסיכון כיוון שחלקם נוטלים תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית. למי שמשתמש רק במשאף, הדיכוי החיסוני הוא מינימלי, אבל תרופות סטרואידיות, מדכאות את מערכת החיסון משמעותית". 

האם השימוש בתרופות מגביר סימפטומים?

ד"ר לוי אומר שהמשאפים דווקא טובים לסימפטומים של אסתמה, כי אסתמה היא מחלה נשימתית. "אבל ידוע כבר שהקורונה לא מתנהגת רק כמו וירוס נשימתי, כמו שפעת, ולכן קשה גם להגיד שהם מקלים או שיש איזו השפעה משמעותית על המחלה. מה שכן, חייבים לקחת את התרופות, גם הסטרואידיות אם חולים. אין שום אינדיקציה לכך שצריך להפסיק", מבהיר ד"ר לוי, "הטיפול באסתמה לא משתנה בשל איום הקורונה וחשוב להמשיך עם הטיפול כדי לשמור על האסתמה מאוזנת, כי לזה, יש אפקט מגן מפני הקורונה וסיבוכיה".

מה לגבי זריקות ביולוגיות?

"חולי אסתמה קשים מקבלים תרופות ביולוגיות", אומר ד"ר לוי, "אין אינדיקציה לכך שטיפולים ביולוגים מגבירים סיכוי להידבק או תחלואה. מה שכן, לאחר חיסון, אנחנו ממליצים להקפיד על שבוע רווח לפחות בין טיפול ביולוגי לבין החיסון. אבל גם ההמלצה הזו, לא מבוססת על ידע מדעי מוצק, אלא על זהירות".

החיסון וחולי אסתמה

"לא כל חולי האסתמה נחשבים מדוכאי חיסון", מבהיר ד"ר לוי. "רק מי שמקבל סטרואידים סיסטמים בכדורים או זריקות. לא אנשי המשאפים". ד"ר לוי ממליץ למי שבגיל הרלוונטי לקבל חיסון שלישי כיוון שאין שום מידע שמצביע על כך שעדיף שלא. הוא מוסיף כי "מהניסיון שצברנו עד כה, אין סיכון מיוחד לחולים באסתמה בקבלת החיסון, למעט קבוצת החולים באסתמה אלרגית, אבל הם, צריכים להיזהר בכל חיסון שיקבלו. חולים בעלי מרכיבים של אסתמה אלרגית קשה, הופנו לאישפוז יום והשגחה לאחר קבלת החיסון. לחלקם אכן היו תגובות אלרגיות, שכנראה פחות קשורות לאסתמה אלא לאלרגיה". אם זה לא ברור, ד"ר לוי ממליץ לחולי אסתמה להתחסן.

מה עושים אם נדבקים?

"ראשית, חשוב לידע את הרופא המטפל או להזכיר לרופא המשפחה את מחלת האסתמה. יש להקפיד על הטיפול הקבוע באסתמה ואם יש צורך בטיפול נוסף של משאף או אינהלציות – לקחת לצורך הקלה על הסימפטומים. אבל מה שהכי חשוב, הוא לא להפסיק על דעת עצמכם שום סוג של טיפול", אומר ד"ר לוי.

אין נתונים שמראים מגמה חד משמעית של החרפת הסימפטומים של מחלת קורונה בקרב חולי אסתמה וגם אין כאלו שמצביעים על אסתמה קשה יותר בזמן הידבקות. עם זאת, חשוב להמשיך עם התרופות במקרה של הידבקות וכפי שד"ר לוי הדגיש שוב ושוב – החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר כרגע במניעת המחלה, על אחת כמה וכמה בקרב חולי האסתמה ולכן – חשוב להתחסן. אז נשמו עמוק, שמרו על היגיינה, מסכות וחיסון ותעברו גם את הקורונה בשלום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום