חלב, מריר או לבן: איזה שוקולד הכי מומלץ?

(32)
לדרג

מה השוקולד האהוב עליכם: מריר, חלב או אולי לבן? לרגל יום השוקולד שחל בתאריך 7/7/2021 תזונאית מסבירה מה ההבדל בין הסוגים וגם עונה אחת ולתמיד – האם אפשר לשלב שוקולד בתפריט מזין. רמז: אתם עומדים לאהוב את התשובה

מאת: מיכל הלפרין - זאפ דוקטורס

בואו נודה בכך: שוקולד הוא מאכל שקשה לעמוד בפניו. הוא נהדר בעוגה או סתם כקינוח מתוק שהופך את היום שלנו לשמח יותר. על מדפי המרכולים תמצאו סוגים שונים של שוקולד – מריר, חלב או לבן, אבל מה מאלה הכי מומלץ ומה פחות? לרגל יום השוקולד הבינלאומי, פנינו לאורלי מנירב, תזונאית בקופ"ח מאוחדת, ששמחה לעשות סדר בנושא: "השוקולד המוכר מופק מפולי קקאו. שלושת סוגי השוקולד הנפוצים בשוק הם שוקולד מריר, שוקולד חלב ושוקולד לבן. השוקולד המריר ושוקולד החלב מכילים כמות משתנה של מוצקי קקאו וגם קקאו, סוכר, מתחלבים ובמקרה של שוקולד החלב - גם אבקת חלב. שוקולד לבן, לעומת זאת, לא אמור להכיל מוצקי קקאו. בשנים האחרונות, ניתן למצוא גם סוג שוקולד נוסף - 'שוקולד רובי' המופק מפולי קקאו בעלי גוון ורוד, ומכאן צבעו. לשוקולד הזה יש טעם פירותי חמוץ - מתוק, והוא מכיל חומצות כמו חומצת לימון".

מנירב מסבירה שבאופן כללי שוקולד מריר נחשב לשוקולד המומלץ ביותר מבין השוקולדים שצוינו,  אך מבהירה: "יש להביא בחשבון שלשוקולד מריר יש ערך קלורי לא מבוטל כמו גם סוכר ושומן. למעשה, בהיבט הקלורי הפער בין סוגי השוקולד השונים אינו גדול. אמנם ככל שעולים באחוז מוצקי הקקאו כמות הסוכר יורדת, אך מנגד - כמות השומן נוטה לעלות ולכן לא בטוח שאחוז גבוה יותר של מוצקי קקאו יתבטא גם בערך קלורי נמוך יותר".

האם שוקולד מכיל רכיבים מזינים כלשהם? ובכן, לפי מנירב היתרונות הבריאותיים המיוחסים לשוקולד ניתנו לו הודות להימצאות כמות גדולה של תרכובות פוליפנוליות, ובעיקר פלבונואידים, בפולי הקקאו עצמם. מדובר בתרכובות אנטיאוקסידנטיות (נוגדות חמצון) שלהן השפעות מיטיבות עם הבריאות שלנו. שוקולד מריר הוא השוקולד בעל אחוז מוצקי הקקאו הגבוה ביותר, ולכן הוא מכיל כמות גדולה יותר של תרכובות פוליפנוליות ביחס לשוקולדים האחרים, כתלות באחוז מוצקי הקקאו. עם זאת, חשוב לדעת כי התהליך התעשייתי שעוברים פולי הקקאו עד להגעתם כשוקולד למדפי הסופר, מפחית באופן משמעותי מכמות תרכובות אלה. במילים אחרות: אם אתם בונים על שוקולד כמזון בריאות – כדאי שתפסיקו עם זה ותתחילו לאמץ נשנושים יותר מזינים כמו פולי אדממה, פירות ואגוזים (במידה).

שוקולד במהלך דיאטה? ועוד איך!

החדשות הטובות לדברי מנירב הן שבניגוד לסברה הרווחת – אפשר בהחלט לשלב שוקולד במסגרת תפריט דיאטה. אבל, וזה אבל גדול - צריך לדעת איך לעשות את זה נכון: "כשמדובר בהרגלי תזונה טובים, מידתיות וזיהוי נכון של צרכים הם שם המשחק", אומרת מנירב. "ככלל, אני לא מאמינה באיסורים גורפים. אני חושבת שדיאטה אמורה לכלול מאכלים שאנחנו אוהבים, ואם שוקולד הוא אחד מהם, אז אין סיבה שנמנע ממנו. להיפך, פעמים רבות דווקא ההימנעות מ'מאכלים אסורים' במסגרת דיאטה היא זו שמובילה למצבי קיצון ולצורך לפרוץ את גבולות הדיאטה. יחד עם זאת, חשוב להבין ששוקולד הוא כאמור אינו 'מזון בריאות', ולכן מוטב להסתפק בשורה ביום בלבד".

הבעיה העיקרית לדברי מנירב נובעת מהקושי להסתפק בשורה אחת. "פעמים רבות אני שומעת ממטופלים שאם מדובר בכמות קטנה של שוקולד הם מעדיפים שלא להתחיל בכלל.              ברגע שנקבל את זה ששוקולד יכול להיות חלק מהתפריט היומי שלנו, וכל עוד נשמור על מידה נוכל גם ליהנות מהאכילה וגם לזנוח את תחושות האשם. אגב, יש כאלה שמראש בוחרים בחטיפי שוקולד המגיעים באריזות אישיות, ובמקרה כזה ההגבלה הכמותית נעשית עבורם".

אחד התרגילים המוכרים בעולם המיינפדולנס לדבריה הוא "תרגיל הצימוק" אשר לעניינינו ניתן לבצע גם עם שוקולד. "מדובר בתרגיל אכילה מודעת במסגרתו מתבוננים, מחזיקים, חשים, מריחים וטועמים את הצימוק. תרגול זה עוזר להשתחרר מדפוסי תגובה והתנהגות לא רצויים ובעיקר - להסתפק במועט. כשאנחנו אוכלים את השוקולד אבל עסוקים בטרדות היום או בכל דבר אחר מלבד בשוקולד עצמו - לא פלא שנחוש קושי להסתפק במועט שכן לא באמת הפקנו מהשוקולד את ההנאה המרבית".

ומה לגבי שוקולד ללא סוכר?

"שוקולדים ללא תוספת סוכר לרוב מכילים ערך קלורי נמוך יותר, אך הם מכילים תחליפי סוכר שביכולתם להעלות את רמות הסוכר בדם, ולמעשה אין יתרון בצריכתם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום