טרגדיית לידה: יולדת בת 31 נפטרה במהלך לידה

(11)
לדרג

קארין גאז ללוש, יולדת בת 31, נפטרה בלילה שבין יום שני לשלישי במהלך לידה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע. ללוש היתה בשבוע ה – 40 להיריונה ומערכות גופה החלו לקרוס בשלב מוקדם של הלידה. היא חוברה למכונת לב ריאה, אך נפטרה במהלך הלילה. התינוקת במצב יציב. בבית החולים השתתפו בצערה של המשפחה וטענו כי היא סבלה מתסחיף נדיר

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

המקרה הטראגי עורר דאגה רבה בקרב נשים העתידות ללדת. בשל כך, ביקשנו להבין מד"ר ינון חזן, מנהל יח' אולטרסאונד גניקולוגי מיילדותי בבית חולים ומומחה לגניקולוגיה ומיילדות מהו תסחיף ריאתי, כיצד לזהות אותו ואיך מטפלים. נציין כי פרטי המקרה עדיין בבדיקה בבית החולים סורוקה ואינם חשופים והשיחה עם ד"ר חזן נעשתה אודות התופעה הרפואית ולא בהקבלה כלשהי למוות הנורא של גאז ללוש.

מהו תסחיף?

ד"ר חזן מסביר כי תסחיף ריאתי הוא מצב בו נוצרים קרישי דם בורידים בד"כ בחלק התחתון של הגוף, הם יכולים להיווצר בורידים של הרגלים או של האגן, או בעליות  של הלב, ומכיוון שמערכת הורידים נטולת שסתומים עד הלב והריאות, קרישי הדם עלולים להשתחרר ולעבור דרך הלב וזרם הדם עד לריאות, שם הם נתקעים וגורמים לחסימת כלי דם ריאתיים. כתוצאה מכך, נפגעת היכולת של הריאה לחמצן ולפנות את ה co2 של היולדת ונוצר כשל נשימתי ועומס גדול מאד על הלב. אולם רק 10% מאירועי התסחיף הריאתי יגרמו לאוטם של רקמת הריאה ונזק חמור.

תסחיף מי שפיר לעומת זאת, הוא מצב נדיר שכתוצאה ממעבר של מי שפיר ותאי העובר אל מערכת הדם האימהית, נגרמת תגובה דלקתית רגישותית אצל היולדת מסיבה לא ידועה שמביאה לכישלון בקרישת הדם, בתפקוד הריאות ובתפקוד הלב. בסופו של דבר, בשני סוגי התסחיפים, נגרם כישלון ריאתי ופגיעה בתפקוד הלב והתוצאה היא דומה.

יש לזה סימפטומים?

"בדר"כ הסימפטום השכיח הוא קוצר נשימה, כאב בחזה או דפיקות לב מהירות", מסביר ד"ר חזן. "זה יכול להיות מלווה גם בלחץ בחזה, דופק לא סדיר, הרגשת התעלפות, שיעול עם ליחה דמית ולחץ דם נמוך. אבל בעיקר קוצר נשימה וכאב בחזה. "אם מופיע ארוע כזה פתאומי שאינו מוכר ליולדת, יש לפנות מידית לבדיקה", מדגיש ד"ר חזן.

כמה זה שכיח והאם אפשר לדעת קודם?

"זה נדיר! שכיחות תסחיף מי שפיר במאמרים שונים הנו 1:20000 ושל תסחיף ריאתי כ-  1:7000 הריונות .יש לציין כי ישנם מצבים שמעלים את השכיחות של תסחיף ריאתי כמו מחלות של כלי דם, או של מצבי יתר קרישת הדם, מחלות כרוניות, שכיבה ממושכת וחוסר תנועה, פציעות ותרופות מסוימות. במקרים האלה הדם נקרש במהירות ובקלות רבה יותר והיות והיריון מעלה אף הוא את קרישיות הדם, ובשילוב עם תהליך הלידה גוברת הנטיה לקרישים", מסביר ד"ר חזן ומוסיף כי מצב רפואי כרוני המגביר קרישיות בדר"כ ידוע ליולדת. אולם יש מצבים בהם היא אינה מודעת אליהם מראש כמו – מומי לב מולדים או מצבים של בעיות בכלי הדם ומכיוון שבד"כ הנשים בהריון הינן צעירות הן מעולם לא נתקלו בבעיה. במצב של מחלה כרונית הרופא המטפל יודע לומר ליולדת שהיא בהסתברות גבוהה יותר לקרישיות יתר של הדם ויפנה אותה למעקב ולטיפול המתאים.

"ישנם מצבים של נטיה מולדת לעליה בקרישיות הדם. אולם למצבים אלו עורכים בירורים רפואיים רק אם היה אירוע קודם של קריש דם בכלי הדם למישהו במשפחה הקרובה או אם ידוע על אירוע כזה אצל המטופלת. בעייתיות זו עשויה גם להתגלות במידה והמטופלת עברה את הבדיקות האלה בשל הפלות חוזרות או סיבוכי הריון שמעוררים חשד להימצאות הבעיה", אומר ד"ר חזן ומרגיע כי בדרך כלל כשיש ידיעה על סיכון יתר, המטופלת נמצאת במעקב בהיריון בסיכון גבוה ומתיעצים עם מומחה להריון בסיכון גבוה ומומחה בהמטולוגיה שיחליטו אם היא זקוקה לטיפול תרופתי על מנת לדלל את הדם.

איך מטפלים?

"אם חומרת התסחיף הריאתי הנה קלה, יש לתת טיפול תמיכתי וטיפול במדללי דם על מנת שהמצב לא יחמיר וקרישי הדם לא יתפשטו. עם הזמן, הגוף מפרק את קרישי הדם והבעיה נפתרת מאליה. במצבים קשים יותר לעיתים ניתן לעשות צינתור להוצאת הקרישים, ניתוח לכריתת קריש הדם או להעניק טיפול להמסת הקרישים".

נוסיף, כי רוב אירועי התסחיף הריאתי דורשים טיפול אך אינם גורמים לאוטם של רקמת הריאה וגם במצבים הקשים הצוות בבית החולים מיומן מאוד ויצליח ברוב המקרים לטפל באישה ובתינוק ולמנוע נזק קשה ותמותה. המודעות לבעיה חשובה, היא באמת עשויה להציל חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום