שלל פריחות בטבע- ושלוש על הגוף אתן יש לרוץ מיד למיון!

(0)
לדרג

הטבע פורח כעת: מוצית קוצנית, נפית כחולה, מרטווה, קערורית סגולה. יופי של פריחה. גם לטבע הגוף יש שלל פריחות, עם שלוש מהן חייבים לרוץ מיד למיון. פטכיות, אורטיקריה ופצעים מדממים. זאפ מגישה: מדריך לפריחות על הגוף לפי הא'-ב'

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

כולנו סבלנו מכל מיני פריחות. הן מגרדות, מרגיזות, אך לרוב הן לא מטרידות וחסרות משמעות. כיצד נדע מהי פריחה המעידה על מחלה מסוכנת? ידוע על שלוש פריחות מסכנות אתן יש לרוץ למיון. זאפ דוקטורס מגישים: המדריך לפריחות על הגוף לפי סדר הא' ב'.

אורטיקריה, פטכיות ופצעים מדממים-  פריחות עמן יש לרוץ למיון!

אורטיקריה זו פריחה המבטאת תגובה אלרגית, המפעילה את הנוגדנים בגוף. אלה משחררים דלקת, יש הרחבה של כלי הדם וגירוי בעור הגורם לנפיחות, גרד עז ואדמומיות. האלרגיה הזו עלולה לנבוע מעקיצה של חרק, מגע עם פרח אליו אנו אלרגיים (לעתים לא יודעים זאת מראש), מגע עם חומרים קוסמטיים. פריחה כזו מחייבת ריצה למיון משום שהיא עלולה להחמיר ולבוא לידי ביטוי גם בשפתיים או בלשון ולנפיחות בגפיים. היא עלולה להחמיר ולהתפשט מיד בכל הגו, ואף לגרום לקוצר נשימה, בחילות או הקאות וערפול עד אובדן ההכרה.

פטכיות באות לידי ביטוי בדימומים תת עוריים. אלה נראים כמו נקודות אדומות, שגם אם תגעו בהן, הן לא יתבהרו (כפי שקורה לרוב עם פריחה לא מסוכנת). זוהי פריחה העלולה לנבוע ממגוון של סיבות, כאשר המצב המסוכן ביותר הוא זיהום בחיידק בשם המנינגוקוק. מלבד פריחה תתרחש גם עלייה חום ויש לפנות בדחיפות למיון לשם בירור. יערך הליך הנקרא "בירור ספסיס מלא" שכולל בדיקות דם, בדיקת נוזל מעמוד השדרה LP, שתן ועוד. אם אכן יתגלה כי מדובר בזיהום זה, יבודד החולה ויקבל טיפול אנטיביוטי. כל מי שבא עמו במגע יחויב בטיפול תרופתי מונע.

פצעים מדממים- פריחה בצורה של פצעים מדממים, מלווה בכאב, חום מקומי ואודם, הפרשה או דימום, עלולה להעיד על מצב של זיהום מסכן חיים. לעתים גם תגובה של הלם ספטי (ירידה פתאומית של לחץ דם וסכנת חיים).  לרוץ למיון.

מדריך לפריחות על הגוף לפי סדר הא' –ב':

אריתמה טוקסיקום נאונטורום- מופיעה אצל תינוקות בימיהם הראשונים

זוהי פריחה שהורים מאוד מודאגים ממנה וגם רופאים שלא יודעים לזהות אותה, אבל זה הרגע להרגיע- מדובר בתופעה די שכיחה. היא מופיעה בדרך כלל אצל תינוקות בימיהם הראשונים. היא עשויה מכמה נגעים של כתמים אדומים ושלפוחיות מוקפות בעיגול אדום. היא תופיע באזורים רבים בגוף ונמשכת בין שעות לשבוע. היא ניתנת לזיהוי מרחוק ואיננה רעילה למרות שמה (טוקסיקום). אין שום השערה מדוע היא מופיע והיא לא דורשת שום טיפול וחולפת כפי שהגיעה.

מלאנוזיס- כתם מונגולי עורי- נגע כחול אצל תינוקות

כתם מונגולי מלאנוזיס פריחה המופיעה בקרב תינוקות, לרוב על העכוז והגב התחתון. קוראים לה גם כתם מונגולי משום שבעבר העריכו כי היא מופיעה רק אצל צאצאי הגזע המונגולי. כיום ידוע כי היא מופיעה אצל כל תינוקות בכל מקום. הסיבה להיווצרותה: תאים בפיגמנט המלאנוציטים הנודדים מאזור בגוף בשם "הרכס הנויראלי" אל העור בשל הפרעה בנדידתם. כך הם "נתקעים" בין שכבת האפידרמיס לשכבת הדרמיס ושם נעצרים. צבעם כחול וברוב המקרים הם נעלמים במהלך השנים. אם הכתמים מופיעים בכתפיים, ברגליים או בזרועות, הם יישארו למשך כל החיים. אולם בכל מקרה, זה איננו מסוכן ולא דורש שום טיפול.

מולוסקום קונטגיוזום- מחלת עור מנגיף בשם פוקס

זוהי פריחה די מבהילה, אך היא איננה מסוכנת וחולפת מאליה. היא נגרמת מנגיף בשם פוקס ומועברת בהדבקה באמצעות מגע בעור, בגדים, צעצועים ועוד. היא באה לידי ביטוי בנגעים של יבלות מבריקות, ולעתים גם נגעים מפוזרים על פני כל הגוף. אין שום תרופה נגד הנגעים הללו וכדי להתפטר מהם יש להסיר אותם בחנקן נוזלי או בהסרה כירורגית אצל רופא עור. יש מצבים בהם היבלות נעלמות, אך הנגעים נותרים לאורך זמן. יש להקפיד לא לערבב חפצים ואמצעי היגיינה יחד עם מי שלוקה במחלת העור הזו.

מקלות ויראליות- פריחה אצל תינוקות ומבוגרים

מקלות ויראליות הוא שמה של פריחה המופיעה גם אצל תינוקות וגם אצל מבוגרים. היא נקראת כך משום שהפריחה בולטת על פני העור ותחומה בגבולות ארוכים וצרים כמו מקלות. הצבע שלהן הוא אדום –ורוד ואם תלחצו עליהן הם ייעלמו. הן אינן דורשות כל טיפול וחולפות מאליהן.

סטרייה- אחרי השמנה או הריון

את המראה הזה מכירות הרבה נשים אחרי היריון או דיאטה. זוהי תופעה שכיחה של סימני מתיחה ארוכים הנראים בבירור ומצויים בשכבת הדרמיס הפנימית של העור ומעליהן שוקעת שכבת האפידרמיס העליונה. הן נוצרות כתוצאה מלחץ באזורים כמו בטן או שדיים, כתוצאה משבירה של האלסטין והקולגן- שני החומרים הגורמים לאלסטיות ולגמישות של העור. תופעה זו היא לרוב תוצאה של הורדה במשקל אחרי הריון או דיאטה. היא איננה מסוכנת ולא דורשת שום טיפול רפואי.

פיטיריאזיס רוזאה- פריחה של עונת המעבר בגוו

פיטיריאזיס רוזאה הנה פריחה שאין לה- למרות שמה שום קשר לפטרייה. זוהי פריחה של נגעים אדומים עם קשקשים לבנים, והיא מופיעה לרוב בגוו בעונות המעבר אצל צעירים. עד כה לא ידוע על סיבה להופעתה, והיא חולפת כפי שהופיעה ואיננה מצריכה כל טיפול.

קוטיס מרמורטה – תינוקות עם עור שיש...

זוהי פריחה בגוונים של ורוד-כחול כמו עור שיש, המופיעה גם אצל תינוקות, ילדים ומבוגרים. בקרב תינוקות היא איננה מסוכנת ומופיעה אצלם בעיקר בשל טמפרטורה קרה הגורמת להם לכיווץ והרחבה של כלי הדם בו זמנית. חימום קצר והיא תיעלם. לעומת זאת כאשר מדובר בפריחה זו אצל ילדים או מבוגרים, היא עלולה להיות סימן לשורה של מחלות ובהן: זיהום חמור, לופוס, היפותירואידיזם, דיסאוטונומיה משפחתית ואף תסמונת דאון. ברוב המקרים (אם היא לא סממן של מחלה כאמור), היא לא דורשת שום טיפול ותיעלם מאליה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום